حرکت به سوی آینده روشن با هوش مصنوعی

لست سکند

هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های دنیای مدرن، به سرعت درحال گسترش است. هوش مصنوعی یا AI در تمام بخش‌های زندگی روزمره انسان از لوازم خانگی گرفته تا ابزار کار در مشاغل مختلف، حضور دارد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ فن آوری اطلاعات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، هوش مصنوعی به‌دنبال شبیه‌سازی هوش انسانی در کامپیوتر و ماشین‌ها است؛ به‌طوری که یک ماشین یا کامپیوتر بتواند مانند انسان‌ فکر و عمل کند. هوش مصنوعی دارای بی‌نهایت کاربرد در تقریبا تمامی حوزه‌ها از جمله زندگی روزمره، کسب و کارها، صنایع مختلف و غیره است. آموزش هوش مصنوعی می‌تواند علاوه بر افزایش آگاهی و اطلاعات در این حوزه، گزینه ایده‌آلی برای کسب درآمد و سود باشد. کاماپرس در ادامه به معرفی هوش مصنوعی و کاربردهای آن می‌پردازد؛

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به‌عنوان بخشی از مجموعه علوم کامپیوتری، به‌دنبال ساخت ماشین‌های هوشمندی است که از هوش انسانی برخوردار بوده و قادر به انجام وظایف انسانی هستند. کامپیوترها و ماشین‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی مانند انسان فکر و عمل می‌کنند.

ایده هوش مصنوعی یا Artificial intelligence که به آن AI می‌گویند، نخستین بار در سال 1956 توسط جان مکارتی در جریان کنفرانسی در کالج دارتموث آمریکا، مطرح شد. با وجود این، پیشرفت‌های اصلی در حوزه هوش مصنوعی از سال 2010 و با افزایش قدرت پردازش کامپیوترها و دسترسی به اطلاعات زیاد یا Big Data صورت گرفت.

راز آسمان پایتخت

انواع هوش مصنوعی کدامند؟

سیستم‌های هوش مصنوعی براساس میزان درک از دنیای بیرون و پاسخ‌دهی به آن، در سه سطح طبقه‌بندی می‌شوند. این سه نوع هوش مصنوعی در ادامه بررسی شده است؛

هوش مصنوعی محدود یا مضیق

هوش مصنوعی محدود یا Narrow A که به آن ANI می‌گویند، پایین‌ترین یا اولین سطح از هوش مصنوعی است که تنها توانایی انجام یک وظیفه خاص را دارد. از جمله اختراعات مبتنی بر این هوش مصنوعی می‌توان به موتورهای جستجو مانند گوگل، دستیارهای شخصی مانند سیری و الکساپف، سیستم‌های پیشنهاد هوشمند فیلم و موسیقی مانند نتفلیکس، اسپاتیفای و خودروهای خودران اشاره کرد.

هوش مصنوعی عمومی

هوش مصنوعی عمومی یاGeneral AI  که به AGI معروف است، دومین سطح از هوش مصنوعی است که هوش مصنوعی قوی نیز نامیده می‌شود. هوش مصنوعی در این سطح از تمامی امور انسانی از جمله فکر، آگاهی، خلاقیت، ادراک، قضاوت و وجدان برخوردار بوده و می‌تواند همانند انسان فکر و استدلال کند. با وجود این، برخلاف انسان، نمی‌تواند در ارتباط با امور انتزاعی خلاقیت یا فکری داشته باشد. در حال حاضر ما با دستیابی به این مرحله فاصله بسیار زیادی داریم.

سوپر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی بسیار هوشمند یا Super intelligent AI که مخففا به آن ASI می‌گویند، سطح سومی از هوش مصنوعی است که احتمالا آن را تنها در فیلم‌های هالیوودی دیده‌اید. دستیابی به سوپر هوش مصنوعی در حال حاضر بسیار دور به‌نظر می‌رسد و معلوم نیست که هوش مصنوعی با چنین قابلیت‌هایی نوید آینده‌ای درخشان را می‌دهد یا ممکن است منجر به نابودی بشریت شود.

کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کارهای مختلف

هوش مصنوعی محدود از کاربردهای بسیار متنوعی برخوردار است. مهم‌ترین کاربرد و استفاده انسان از هوش مصنوعی در کسب و کارها و تلاش برای بهره‌گیری از این علم در کسب درآمد است. در واقع آموزش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، می‌تواند یک قدم بزرگ در مسیر رشد کسب و کارهای مختلف باشد. برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف در ادامه آمده است؛

حوزه کامپیوتر: یکی از کاربردهای شاخص هوش مصنوعی در حوزه کامپیوتر که نهایتا منجر به توسعه بیزینس‌ها می‌شود، موتورهای جستجو و شخصی‌سازی پیشنهادهای خرید است. به‌عنوان مثال موتور جستجوی گوگل یا سایت‌های فروشگاهی مانند آمازون براساس الگوریتم سرچ و خریدهای شما، موضوعات و محصولات دیگری را به شما معرفی می‌کنند.

حوزه آموزش: با گسترش هوش مصنوعی، حوزه آموزش نیز به‌شدت تغییر کرده است؛ امروزه پلتفرم‌های مختلف آموزش، مانند اپلیکیشن‌های موبایل، آموزش آنلاین زبان خارجی با هوش مصنوعی، جای روش‌های سنتی و قدیمی را گرفته است.

حوزه پزشکی: از جمله مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه پزشکی می‌توان به جراحی توسط ربات ساخت دارو و واکسن، داده کاوی یا دیتا ماینینگ برای پیدا کردن الگو آزمایش‌های پزشکی برای تشخیص بیماری‌ها اشاره کرد. همچنین هوش مصنوعی در حوزه تجهیزات پزشکی و اپلیکیشن‌های سلامتی نیز کاربرد دارد.

فروش آنلاین: کسب درآمد و سود در کسب و کارهای اینترنتی و سایت‌های فروش آنلاین، کاملا به هوش مصنوعی وابسته است. به‌عنوان مثال می‌توان به پیشنهادهای سایت‌های خرید آنلاین مانند دیجیکالا اشاره کرد که براساس الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی و یادگیری عمیق یا Deep Learning صورت می‌گیرد. ضمن این‌که رابط‌های کاربری مانند چت‌بات‌ها در این سایت‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

حوزه کشاورزی: هوش مصنوعی در کشاوزی برای کنترل محصول، آب، کود، آفت و علف‌های هرز در زمین‌های کشاورزی و باغات با استفاده از کوادکوپتر و تصاویر ماهواره‌ای کاربرد دارد. هوش مصنوعی در این حوزه موجب بهره‌وری بیشتر و افزایش درآمد این صنعت شده است.

چرا باید هوش مصنوعی را یاد بگیریم؟

با توجه به سرعت پیشرفت و گسترش هوش مصنوعی در تمامی ابعاد زندگی، آموزش هوش مصنوعی در آینده به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل خواهد شد. در واقع یادگیری هوش مصنوعی نه تنها استفاده از قابلیت‌های آن در امور مختلف را تسهیل می‌کند، بلکه امکان دستیابی به شغلی با آینده‌ای روشن را برای شما فراهم می‌کند.

آموزش هوش مصنوعی با پرتال هوش مصنوعی

پرتال هوش مصنوعی با برخورداری از تیمی متشکل از افراد متخصص و با تجربه در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی به‌صورت کاملا رایگان به آموزش این حوزه از علم می‌پردازد. با پرتال هوش مصنوعی می‌توانید مهارت‌های خود را در زمینه‌های مختلف مانند برنامه‌نویسی هوش مصنوعی با پایتون، آموزش هوش مصنوعی با متلب، یادگیری عمیق و یادگیری ماشین تقویت کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : پرتال هوش مصنوعی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز