تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد ؛ توصیه فرشید فرزانگان به دولت مسعود پزشکیان

فرشید فرزانگان - کاماپرس
ژیوار

دولت چهاردهم از چند روز آینده کار خود را آغاز می‌کند. در این میان یکی از اصلی‌ترین مطالبات فعالان اقتصادی و مردم عادی، رشد اقتصاد کشور و بهبود وضعیت معیشتی است. این در حالی است که رئیس‌جمهوری آینده در این مسیر باید با چالش‌های بیشماری دست‌وپنجه نرم کند. دولت آینده در عین حال برای حل مشکلات اقتصادی کلان ملزم به اولویت‌بندی این چالش‌ها و رفع موانع جدی آن است.

در اینجا این پرسش مهم مطرح می‌شود که مسعود پزشکیان در کسوت نهمین رئیس‌جمهوری ایران باید چه اقداماتی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. برای بررسی این اقدامات با فرشید فرزانگان، رئیس سابق اتاق ایران و امارات گفت‌وگو کردیم.

انتصاب وزیران شایسته برای تحقق رشد اقتصادی

این کارشناس اقتصادی بر این باور است که نخستین گام و هدف استراتژیک دولت باید تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی باشد. پیشبرد اقتصاد به سمتی که این رشد میسر شود، در حال حاضر بسیار حیاتی است. برای تحقق این رشد، رییس دولت آینده باید انتصاب و انتخاب‌ مدیران را براساس این محور انجام دهد.

حذف تمامی بخشنامه‌های دست‌وپاگیر

او ادامه می‌دهد: در حقیقت تمامی اقدامات باید در خدمت همین یک هدف باشد و در این مسیر باید تمامی موانع حذف شود. با تحقق این رشد نه تنها موضوع معیشت اقشار کم‌درآمد جامعه حل می‌شود؛ بلکه کسب‌وکارها و تولیدکنندگان نیز می‌توانند بدون مشکل جدی به مسیر خود ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

فرزانگان تاکید می‌کند: اما این رشد 8 درصدی زمانی محقق می‌شود که هم بخشنامه‌ها و قوانین دست‌و‌پاگیر تسهیل شود و هم نظارت بی‌رویه حذف شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تحریم‌های آمریکا و بیان اینکه این تحریم‌ها باعث شده تا ارتباط ایران با اقتصاد جهانی قطع شود، افزود: البته باید در این مسیر گام‌های دیگری هم برداشته شود مانند مذاکره با غرب و تمام جهان. ارتباط با کشورهای همسایه بسیار درست است اما نباید تمام روابط اقتصادی کشور منوط به ارتباط با چند کشور خاص باشد.

بازشدن فضای انتقادی

او ادامه داد که البته مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز برای موفقیت کسب‌وکارها مهم است. هرچقدر رسانه‌ها آزادتر و فضای انتقادی بازتر باشد، این رشد اقتصادی سریعتر محقق می‌شود. اگر شهروندان بتوانند راحت‌تر انتقاد کنند، در فضای کسب‌وکار گشایش ایجاد می‌شود.

ریشه‌کن کردن فساد سیستماتیک

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه 2 نوع فساد اقتصادی وجود دارد که در نوع اول آن تنها گروه‌های خاص نفع می‌برند، گفت: وقتی فساد سیستماتیک وجود دارد و یکسری از آیین‌نامه‌ها در راستای منافع یک عده خاص تنظیم می‌شود.

او افزود: رئیس دولت آینده همچنین برای رشد 8 درصدی باید فساد سیستماتیک و غیرسیستماتیک را از بین ببرد. اگر مدیران در سازمان‌ها به‌دنبال منافع شخصی خود و نزدیکانشان نباشند و یک‌سری از آئین‌نامه‌ها به نفع گروه‌های خاص تصویب نشود، می‌توان به تحقق رشد 8 درصدی امیدوار شد. در حقیقت باید در انتصابات شایسته‌سالاری درنظر گرفته شود.

رئیس سابق اتاق ایران و امارات در پایان تاکید کرد که اگر کارمندان و مدیران دریافتی مناسبی داشته باشند، دیگر برای منفعت‌های شخصی، در کار کسب‌وکارها مزاحمت ایجاد نمی‌کنند. پس برای رشد کشور در تمام زمینه‌ها رئیس دولت آینده باید در سمتی گام بردارد که رشد اقتصادی 8 درصدی محقق شود.

انتهای پیام

نهال گشت
روکش مارال
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز