تاثیر مرگ ناگهانی یک رهبر سیاسی بر اقتصاد کلان کشورها

اقتصاد- کاماپرس
ژیوار

مرگ ناگهانی یک دیپلمات برجسته همواره در تاریخ چالش‌برانگیز بوده است؛ اما اگر رئیس‌جمهوری یک کشور به‌طور ناگهانی و یا در سانحه‌ای فوت کند، این تأثیر بدون شک بیشتر خواهد بود.

به گزارش کاماپرس، تاریخ نشان داده است که مرگ رئیس‌جمهور در شرایطی خاص می‌تواند منجر به ناپایداری سیاسی شود و در نتیجه اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. یکی از اولین تأثیرگذاری چنین رخدادی، کاهش ارزش ملی است که به‌طور بالقوه افزایش تورم و سایر چالش‌های اقتصادی را به دنبال دارد. همچنین عملکرد اقتصادی در سطح کلان به‌طور مقطعی کاهش می‌یابد.

کاهش سطح عمومی اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار

به گفته تحلیل‌گران، اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم، متوجه می‌شویم که مرگ یک رئیس دولت اغلب با دوره‌ای از عدم اطمینان همراه بوده است. یکی از دلایل کاهش سطح اعتماد عمومی به بازار، تغییراتی است که در روابط بین‌الملل روی می‌دهد و معمولاً ارزیابی مجدد روابط بین‌المللی و تحت تاثیر قرارگرفتن مناسبات تجاری، تغییرات اقتصادی مهمی را رقم می‌زند. به‌عنوان‌مثال، مرگ فتحعلی شاه در ایران منجر به امضای عهدنامه گلستان با روسیه شد که پیامدهای اقتصادی قابل‌توجهی برای کشور داشت.

بیشتر بخوانید:

به گزارش مجله تحلیل مالی و کمی (JFQA) که هر دو ماه یک‌بار توسط دانشکده تجارت مایکل جی‌فاستر در دانشگاه واشنگتن با همکاری دانشگاه ایالتی آریزونا منتشر می‌شود، تحلیل نمونه‌ای از مرگ ناگهانی سیاستمداران در سراسر جهان نشان می‌دهد که ارزش شرکت‌هایی که دفتر مرکزی آن‌ها در شهر زادگاه این سیاستمدار قرار دارد، 1.7 درصد کاهش‌یافته است.

دریان سفر امید

اقتصاد- کاماپرس

چه عواملی شرایط اقتصادی را بحرانی‌تر می‌کند؟

در این گزارش آمده است اما این تأثیرگذاری از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و برای نتیجه‌گیری درست تأثیرگذاری این دیپلمات ارشد باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  1. چگونگی واکنش بازارها و شاخص‌های اقتصادی به چنین رویدادهایی
  2. تغییرات در سیاست‌های اقتصادی و برنامه‌های دولت جدید
  3. تأثیر بر سرمایه‌گذاری‌ها و اعتماد سرمایه‌گذاران
  4. تغییرات در روابط اقتصادی بین‌المللی کشور

تمهیدات ویژه در زمان مرگ یک رئیس دولت

در ادامه این گزارش آمده است، اما می‌توان با تمهیداتی مانع تأثیرگذاری کلان بر اقتصاد کشورها در شرایط بحرانی شد. ازجمله مواردی که باید توسط سیاست‌گذاران در نظر گرفت می‌توان به مواردی که در ادامه ذکر می‌شود، توجه کرد:

  • استقرار استحکام سیاسی: تضمین پایداری و ثبات سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر اعتماد سرمایه‌گذاران را تقویت کرده و رونق اقتصادی را تضمین می‌کند.
  • تدابیر اقتصادی فوری: اعلام برنامه‌های اقتصادی فوری و اقدامات تنظیمی برای مدیریت بحران ضروری است.
  • تحریک سرمایه‌گذاری: ارائه تضمین‌ها و تسهیلات برای جذب سرمایه‌گذاری و تشویق به ایجاد کسب‌وکارهای جدید از راه‌های اصلی به‌روزشدن اقتصاد است.
  • تقویت روابط بین‌المللی: برقراری و تقویت روابط با کشورهای دیگر و جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند به توسعه اقتصادی کمک کند.
  • توسعه بخش فناوری: سرمایه‌گذاری در بخش فناوری و نوآوری، افزایش تولید و بهبود کیفیت زندگی شهروندان را تضمین می‌کند.

در ایران نیز پس از سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری و همراهانش، بازار ارز ایران به‌صورت هیجانی واکنش نشان داد و قیمت دلار و سکه و طلا در چند ساعت اولیه افزایش یافت اما چند ساعت بعد از آغاز به کار بازارهای مالی، نرخ دلار نزدیک به قیمت روز یکشنبه رسید. در همین حال،‌ بعد از اعلام خبر رسمی درگذشت ابراهیم رئیسی، در بیانیه‌ای بورس تهران به‌عنوان نبض تپنده اقتصاد ایران به‌طور موقت تعطیل شد.

کارشناسان بر این باورند که اقدامات نخستین به‌شدت می‌تواند بر بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار تأثیر بگذارد؛ اعلام جانشین سریع برای نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری و برگزاری انتخابات زودهنگام به‌شدت بر کاهش شدت سقوط ارزش ملی هر کشوری مؤثر است.

انتهای پیام

نهال گشت
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز