احتمال گرانی 100 درصدی اجاره به دلیل حباب قیمت مسکن

اگرچه قیمت های فعلی اجاره بها بسیار بالا و کمرشکن است اما برخی محاسبات نشان می دهد حباب ایجاد شده در قیمت مسکن چنان حجیم است که خطر جهش دو برابری اجاره همچنان مستاجران را تهدید می کند.

به گزارش کاماپرس، شاید تصور کنید اجاره مسکن به حد کمرشکنی رسیده و افزایش بیش از این اجاره ها غیرممکن است. این تصور می تواند تا اندازه ای درست باشد چرا که فعالان بازار مسکن و مشاوران املاک نیز بیان می کنند در برخی محله ها مالکان برای اجاره واحدهای مسکونی خود مدتها در انتظار مستاجر می مانند و نهایتا حاضر به تخفیف می شوند.

البته این وضعیت در همه مناطق حاکم نیست و با وجود بالا بودن قیمت های اجاره ، واحدهای مسکونی به سرعت اجاره می روند. روز گذشته آماری منتشر شد که نشان می داد مستاجرانی که در همان واحد مسکونی یکسال دیگر مستقر شدند و به عبارتی اجاره نامه خود را یکسال تمدید کردند به طور متوسط 46 درصد اجاره بیشتری پرداخته اند.

روزنامه همشهری تحلیل و محاسباتی را در گزارش مسکنی خود منتشر کرده است که در صورت تحقق به فاجعه دیگری برای مستاجران تبدیل می شود.

شاخصp/r چیست و چرا افزایش آن نگران کننده است؟

همشهری نوشته است؛  شاخص حباب‌سنج بازار مسکن از منطقه هشدار عبور کرده و از بروز یک فاجعه و بحران خبر می‌دهد. تفسیر ساده و دم‌دستی آمارهای رسمی این است که یا قیمت مسکن بیش از 50درصد حباب دارد یا همچنان قابلیت یک افزایش بیش از 100درصدی دیگر برای قیمت اجاره مسکونی محتمل است. البته سناریوی میانه این دو تفسیر نیز وجود دارد که درصورت تحقق آن فقط ابعاد بحران کوچک‌تر خواهد شد.

آریاک سفر

شاخصp/r یعنی نسبت قیمت بازاری ملک به اجاره‌بهای سالانه آن، شاخص نسبتاً دقیقی برای سنجش وضعیت حباب قیمتی در بازار مسکن بوده که در ادوار گذشته، همواره در اوج دوره‌های رونق روی بالاترین رقم قرار داشته و به‌تدریج بر اثر تثبیت قیمت اسمی یا کاهش قیمت واقعی مسکن تعدیل شده است، اما حالا بررسی آمارهای رسمی حاکی از این است که میانگین کشوری شاخص p/r از 37برابر گذشته و در شهر تهران نیز به 40برابر رسیده؛ این در حالی است که در ابتدای دهه 90و در اوج جهش قیمت مسکن، این نسبت از 18برابر فراتر نرفته بود و میانگین بلندمدت آن نیز کمتر از 15برابر بوده است.

فشار شدید به مستاجران در صورت غفلت سیاست گذاران بخش مسکن

به نوشته روزنامه همشهری آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از این است که در آخر سال گذشته، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در مناطق شهری کشور 10میلیون و 250هزار و 700تومان و میانگین اجاره ماهانه یک مترمربع زیربنای مسکونی (مبلغ اجاره ماهانه به‌علاوه 3درصد ودیعه پرداختی) معادل 22هزار و‌920تومان بوده است. در این وضعیت میانگین قیمت اجاره سالانه یک متر زیربنای مسکونی در کل کشور 275هزار و 40تومان و شاخص p/r (نسبت قیمت بازاری ملک به اجاره‌بهای سالانه آن) معادل 37برابر بوده است.

در حالت خوش‌بینانه و با فرض اینکه دوره رونق مسکن تمام‌شده و جهش جدیدی در قیمت آن رخ نمی‌دهد، رقم 37برابری می‌تواند بالاترین رقم شاخص p/r قلمداد شود. با توجه به اینکه در پایان دوره قبلی رونق بازار مسکن یعنی سال‌1392، این نسبت معادل 18برابر بوده است، می‌توان گفت که شاخص p/r در اوج دوره اخیر رونق مسکن بیش از دوبرابر دوره قبلی رشد کرده است. حتی این شاخص در جهش قیمتی سال89 نیز از 21برابر عبور نکرده بود و رقم فعلی آن 1.8برابر سال89 است.

در این شرایط، اگر سیاستگذاران قادر به ساماندهی بازار مسکن نباشند و انتظارات تورمی در اقتصاد ایران اجازه اصلاح قیمت مسکن را صادر نکند، شاخص p/r در بازار مسکن فقط با جهش‌های متوالی قیمت اجاره و به‌اصطلاح تخلیه کل تورم مسکن در این بازار تعدیل خواهد شد و این یعنی فشار بسیار شدید به مستأجرانی که حداقل یک‌سوم جامعه شهری را در ایران تشکیل می‌دهند و غالباً جزو اقشار متوسط رو به پایین و آسیب‌پذیر هستند.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “احتمال گرانی 100 درصدی اجاره به دلیل حباب قیمت مسکن

  1. احمد گفته:

    سلام. بنظرم مقصر این همه تورم در بخش مسکن و اجاره بها خودت دولته نباید بذاره هرکی هرقیمتی دلش خواست ملکش و اجاره یا فروش بذاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز