آشنایی با رفو فرش و مراحل مختلف آن

لست سکند

فرش‌ها و قالی‌ها در میان لوازم خانگی، از ارزشمندترین‌ها به شمار می‌روند. مخصوصا اگر فرش دستباف ایرانی باشند! این ارزش و اهمیت باعث شده که در کنار هنرهای قالی‌بافی، هنرهایی همچون رفو فرش اصفهان نیز به وجود آیند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، با گذشت زمان، از ارزش فرش‌ها کاسته نمی‌شود، حتی ممکن است ارزشمندتر نیز بشوند. اما با این وجود، همیشه اتفاقاتی هستند که بی‌خبر ممکن است به فرش آسیب برسانند؛ مانند پوسیدگی، زدگی و آتش‌‌سوزی.

اما به دلیل ارزشمندبودن فرش‌، جایگزینی آن با یک فرش جدید شاید چندان مقرون به صرفه نباشد. به طوری که بسیاری از افراد زمانی که با آسیب‌دیدگی فرش روبرو می‌شوند، آرزو می‌کنند که کاش می‌شد آن را به همان شکل اولیه تعمیر کنند!

جای نگرانی نیست؛ مهارت رفوگری فرش به همین دلیل شکل گرفته است. افراد ماهر و متخصص رفوی فرش را انجام می‌دهند و زیبایی را به آن باز می‌گردانند. البته قابل توجه است که این کار ساده‌ای نیست و اگر توسط قالیشویی انجام نشود، ممکن است آسیب بیشتری به فرش وارد کند. در ادامه این مطلب، بیشتر با هنر  رفوگری فرش اصفهان آشنا می‎شویم:

راز آسمان پایتخت

رفوگری فرش؛ ترمیمِ هنر ارزشمند ایرانی

رفوی فرش مهارتی است که همگام با هنر قالی‌بافی ایجاد شده است. حتی ابزار آن همان ابزار بافت قالی همچون شانه، قلاب، چاقوی بافتريال قاشین، سوزن، کیله و… هستند. علاوه بر این، رفوگر باید به اصول فرش‌بافی همچون نقشه‌خوانی نیز مسلط باشد. یا حتی اگر رفوگر به رنگرزی آشنا نباشد، ممکن است رنگ‌هایی که برای ترمیم استفاده می‌کند، مغایر باشد. از همین روست که می‌گویند، رفوگری مکمل فرش‌بافی است!

فرش‌ها و قالی‌ها در طی زمان ممکن است دچار آسیب دیدگی شوند، چه بسا که همین کهنگی هم نوعی آسیب باشد. عواملی مانند رطوبت، اصطکاک و… باعثآسیب‌هاییمانندپوسیدگی،رنگ‌پریدگیودررفتنتاروپودفرشخواهندشد. از سوی دیگر، حوادثی مانند ریختن رنگ بر روی فرش، سوختگی، بیدزدگی، پاره شدن با اشیاء برنده باعث آسیب به فرش می‌شوند. اهمیت هنر رفوگری اینجا مشخص می‌شود!

چه زمانی فرش نیاز به رفو دارد؟

همانطور که گفته شد، جایگزینی و تعویض فرش آسیب‌دیده با فرش نو هزینه‌های زیادی در بر دارد، بنابراین نباید رفوی فرش را پشت گوش انداخت. بلکه هر زمانی که فرش آسیب ببیند، باید ترمیم شود تا محل خرابی پیشروی نکند. البته ابتدا باید به‌طور دقیق متوجه شد که کجای فرش دچار آسیب‌دیدگی شده است. همچنین باید تشخیص داده باشد که این آسیب از کجا نشات می‌گیرد؟ آیا به دلیل قدمت فرش است یا رطوبت و پارگی؟

رفوگری فرش چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که تشخیص داده شود که فرش نیاز به رفو و مرمت دارد، ابتدا باید آماده‌سازی شود. در فرآیند آماده‌سازی، فرش ابتدا غبارگیری شده بعد روی سطح صافی کاملا باز می‌شود تا ایرادها با دقت مشاهده شوند. معمولا پیشنهاد می‌شود که اگر آسیب در اثر مواد شيميايی مانند مواد اسيدی يا قليايی است، فرش شسته شود. پس از آماده سازی نوبت به شیرازه دوزی می‌رسد.

شیرازه‌دوزی فرش

در مرحله شیرازه‌دوزی، رفوگر متخصص نخی متناسب با نخ استفاده‌شده در فرش را انتخاب کرده و سپس اقدام به ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده آن می‌کند. اگر رفوگری به استاد ماهر سپرده نشده و نخ همرنگ استفاده نشود؛ رفوگری همانند وصله به چشم می‌آید که ممکن است حتی از خود آسیب و پارگی اولیه هم زشت‌تر به نظر برسد.

پل‌سازی، گلیم‌بافی و بیدخوردگی

پس از شیرازه‌دوزی، نوبت به پل‌سازی می‌رسد که در آن رفوگر، چله‌های اول و آخر فرش را ترمیم می‌کند. سپس، در مرحله گلیم‌بافی، گلیم فرش مطابق اول و آخر فرش بافته می‌شود. در نهایت نیز در مرحله بیدخوردگی، پشت و روی فرش رفو می‌شود.

گفتنی است، همانطور که اشاره شد، رفوگری در ادامه هنر اصیل فرش‌بافی به وجود آمده و به همان اندازه کاریست تخصصی و حرفه‌ای. این یعنی رفوگری باید به دست افراد ماهر سپرده شود. در عصر امروز، بهترین کار بهره بردن از خدمات قالیشویی‌هاست. قالیشویی یکی از همین قالیشویی‌های متخصص در رفو فرش اصفهان است.

قالیشویی ممتاز همیشه تمیز ارائه دهنده کلیه خدمات قالیشویی، خدمات ترمیم و احیای انواع فرش است که با روش‌های به روز و مدرن خدماتش را به شهروندان اصفهانی ارائه می‌دهد.

برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش با ما در تماس باشید:

تلفن تماس:  03133331222

آدرس سایت: hamishehtamiz.com

انتهای پیام

مرتبط با : همیشه تمیز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز