اشتغال صنعتی در نیمه نخست سال چه وضعیتی داشته است؟

ژیوار

بر اساس آمار وزارت صمت، در شش ماه اول امسال ۳ هزار و 370 بنگاه پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند و به این ترتیب 76 هزار شغل صنعتی ایجاد شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ اشتغال اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، به نقل از ایسنا، در شش ماهه اول سال 18 هزار و 222 بنگاه جواز تاسیس گرفتند که نسبت به آمار مشابه پارسال سه درصد کاهش و همچنین 3 هزار و 370 بنگاه پروانه بهره‌برداری و توسعه‌ای گرفته‌اند که نسبت به پارسال 2 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

صدور جواز و پروانه در شهرهای مختلف

برای جوازهای تاسیس شده سرمایه‌ای معادل 576 هزار و 44 میلیاردتومان پیش‌بینی شده بود که نسبت به سال پیش 155 درصد افزایش داشت. همچنین مبلغ 18 هزار و 271 میلیارد تومان سرمایه نیز برای پروانه‌های بهره‌برداری در 6 ماه اول امسال برآورد شد که نسبت به سال قبل 19.9 درصد بیشتر است.

با اجرای پروژه‌هایی که جواز آن‌ها در شش ماه امسال صادر شده است، تقریبا 438 هزار نفر شاغل می‌شوند. با بررسی وضعیت مشابه پارسال با افزایش 6.1 درصدی مواجه  و پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده نیز سبب اشتغال 76 هزار و 527 نفر می‌شود که در مقایسه با سال پیش افزایش 19.9 درصد داشته است.

دریان سفر امید

اخبار مرتبط را بخوانید:

بیشترین جواز تاسیس طی مدت چهارماه اول امسال در استان‌های آذربایجان شرقی، سمنان و خراسان رضوی است. کمترین جواز صادر شده نیز مربوط به  کهگلویه و بویر احمد، گیلان و ایلام است. بیشترین پروانه صادر شده نیز به استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی مربوط می‌شود.

تعداد جوازهای صادر شده تمایل سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری آن‌ها در بخش تولید است و پروانه‌های بهره‌برداری نشان‌دهنده واحدهایی است که آغاز به فعالیت کرده‌اند. در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی  وضعیت نسبت به دیگر مناطق کشور خوب نیست. جوازهای تاسیس نیز پایین بودن تمایل این افراد در این مناطق را نشان می‌دهد.

مناطق آزاد و ویژه تجاری قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری دارد و با اهداف حمایت از صنعت داخلی کشور، جذب فناوری‌های نوین تولید، گسترش تولیدات صادرات محور و اشتغال‌زایی راه‌اندازی شده‌اند ولی همین قوانین محدود باعث گلایه کارگران و تولیدکنندگان است.

کالاهای پرطرفدار و کم‌طرفدار

مواد غذایی و آشامیدنی، ساخت مواد و محصولات شیمایی، سایر محصولات کانی غیرفلزی و محصولات از لاستیک و پلاستیک بیشترین طرفدار را داشته است. همچنین گروه کالایی فاضلاب، دفع زباله، بهداشت محیط و فعالیت‌های شبیه به آن کم طرفدارترین گروه کالایی در این مدت بوده است.

نهال گشت
بیمه دات کام-کاماپرس
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز