کاهش 20 تا 30 درصد قیمت خودرو

ژیوار

کمیسیون صنایع مجلس از ریزش 20 تا 30 درصدی قیمت خودروهای داخلی در پی طرح ساماندهی صنعت خودرو خبر داد.

به گزارش کاماپرس، به نقل از مهر، علی جدی، نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: با طرح مجلس، هیچگونه انحصاری در واردات خودو به وجود نمی‌آید و با واقعی شدن قیمت خودروهای خارجی، داخلی‌ها کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

رفع ایرادات شورای نگهبان و شکست انحصار

جدی با اشاره به اینکه شورای نگهبان این طرح را به مجلس عودت داده بود، افزود: یکی از ایراداتی که شورای نگهبان به مصوبه مجلس مبنی بر واردات خودرو در ماده چهار وارد می‌دانست، مربوط به رفع ابهام ارز بدون منشا بود که قطعاً در کمیسیون مطرح شده و شفاف خواهد شد.

وی همچنین منظور مجلس از «ارز بدون منشا» را اینگونه عنوان کرد: منظور ما از ارز بدون منشا، ارزهایی است که به بانک مرکزی تعهدی ندارند یا اینکه شخص صادراتی داشته که بخشی از این ارزها را تعهد داده و بخشی از ارزها بدون تعهد و شخصی بوده است؛ همچنین یک ایرانی مقیم خارج از کشور ارز دارد و با این ارزها می‌خواهد واردات انجام دهد. از محل صادرات قطعه و خودرو تجهیزات مربوطه نیز می‌توان واردات انجام داد. درحال‌حاضر برخی از قطعه سازان ما به کشورهای اروپایی قطعه صادر می‌کنند.

دریان سفر امید

نایب رئیس کمیسیون صنایع دیگر ایراد شورای نگهبان را «عدم شفافیت حدود مقررات اجرای طرح» خواند و ادامه داد: از آنجا که اجرای این طرح به وزارت صنعت سپرده شده بود، وزارت صمت باید آیین‌‌نامه‌ای اجرایی برای اجرای آن تدوین کند.

ایراد سوم این طرح از سوی شورای نگهبان نیز «مغایرت این مصوبه با سیاست‌های عالی نظام» بود. طبق گفته‌های جدی، توضیح لازم در پاسخ به این نامه ذکر خواهد شد و طرح حداکثر تا دو هفته آتی به شورای نگهبان مجددا ارسال می‌شود.

جدی همچنین درباره ایجاد انحصار در واردات خودرو تصریح کرد: ما با این طرح انحصار در واردات را می‌شکنیم زیرا مشخص کرده‌ایم که «هر فرد حقیقی و حقوقی» با ارزهای بدون منشا می‌تواند خودرو وارد کند در حالی که پیش از این انحصار واردات در دست نمایندگی‌ها بود.

آزادسازی واردات؛ کاهش قیمت داخلی‌ها در بازار

جدی با بیان اینکه خودروی دست دوم وارد نخواهد شد، اضافه کرد: به دلیل ممنوعیت واردات قیمت‌های بازار غیرواقعی شده است؛ خودروهای خارجی تا ۷ برابر قیمت اصلی خود به فروش می‌رسند، به عنوان نمونه خودرویی که یک میلیارد تومان قیمت دارد در بازار ۷ میلیارد تومان فروخته می‌شود. همچنین خودروهای داخلی نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ریزش قیمت خواهند داشت. البته قیمت در کارخانه شاید کمتر نشود اما بازار قطعاً کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد.

وی ادامه داد: قطعاً واردات خودرو به نفع خودروسازان نیست اما موافق واردات هستند چراکه ما قرار نیست در این طرح تولید داخل را زمین بزنیم. مقرر شده به اندازه نیاز بازار واردات انجام شود، به عنوان مثال نیاز بازار اگر ۲ میلیون خودرو باشد و تولیدکننده ۱.۵ میلیون خودرو تولید کند، واردکنندگان مجاز به واردات ۵۰۰ هزار خودرو هستند تا بین عرضه و تقاضا تعادلی ایجاد شود.

نهال گشت
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز