اگر مشاور املاک کد رهگیری نداد چطور شکایت کنیم؟

ژیوار

مشاوران املاک، مالکان و صاحبخانه ها و مستاجران با گرفتاری جدیدی روبه رو شده اند. بیشتر آنها تا الان نسبت به دریافت کدرهگیری بی تفاوت بودند اما حالا به خاطر سخت گیری قانونی ناچارند به عقب برگردند و اشتباه خود را جبران کنند.

به گزارش کاماپرس، دریافت کدرهگیری از اول هم اجباری بوده اما حالا برای ثبت اطلاعات ملک در سامانه املاک و مستقلات یا درخواست دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، ضروری است. هفته پیش برای اینکه شک و شبهه ای ایجاد نشود، اعلام شد دریافت کد یا شناسه رهگیری معاملات مسکن بدون اخذ وجه، الزامی خواهد بود.

اما خودتان بهتر می دانید که مشاوران املاک ممکن است چه بازی هایی دربیاورند! خبرگزاری ایسنا موضوع را با رئیس اتحادیه مشاوران املاک مطرح کرده. مصطفی قل یخسروی می گوید علت اینکه برخی مشاوران از ارائه کد رهگیری به متعاملین خودداری می کنند این است که جواز ندارند یا به دلیل تخلف، دسترسی آنها را مسدود کرده ایم.

شهروندان می توانند با تلفن ۷۳۳۴ شکایات خود را در این زمینه به اتحادیه گزارش دهند. به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک از سال 1388  که سامانه کد رهگیری به منظور بالا بردن ضریب امنیت معاملات ایجاد شده رایگان بوده و در حال حاضر نیز وجهی بابت این موضوع دریافت نمی شود.

کد رهگیری مزایای فراوانی دارد که مهمترین آن به افزایش ضریب اطمینان معاملات، بالا بردن امنیت اجتماعی و استخراج آمار مسکن برمی گردد. کد رهگیری در واقع عزت صنف مشاوران املاک است و اگر شخصی از ثبت آن خودداری کرد احتمالا به این دلیل است که به خاطر تخلف نمی تواند آن را ارائه کند.

دریان سفر امید

بعضا پیش می آید که مشاور املاک دچار تخلف شده و ما دسترسی او را به سامانه کد رهگیری مسدود کرده ایم. عده ای هم جواز ندارند و در مواردی پلمب مغازه تا سه ماه طول می کشد که در این سه ماه ممکن است خلاف های زیادی مرتکب شوند. شهروندان م یتوانند کلیه موارد تخلف را به اتحادیه املاک گزارش کنند.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، کمیسیون حل اختلاف مستقر در اتحادیه املاک برابر قانون نظام صنفی به طور دائم تخلفات صنفی را رسیدگی می کند و از ۱۲ سال قبل طبق مواد ۲۷ و ۲۸ عمل می کند. البته موضوعات مختلفی در شکایات مردم وجود دارد که به اذعان اماکن، ما بیشترین میزان همکاری درخصوص رسیدگی به شکایات و پلمب واحدهای صنفی را در بین صنوف داریم.

او با انتقاد از مصوبه ستاد کرونا مبنی بر اینکه برای تمدید قراردادهای اجاره نیازی به دریافت کد رهگیری نیست، می گوید این موضوع باعث می شود آمار کد رهگیری پایین بیاید و با خلأ آمار مواجه شویم و همچنین مشکلاتی برای متعاملین ایجاد شود. از این طرف هم پرداخت نکردن حق کمیسیون از سوی متعاملین ازجمله شکایات هم صنفی های ماست و روزی دو، سه نفر از مشاوران به ما مراجعه می کنند و می گویند که خریدار یا فروشنده حق الزحمه ما را پرداخت نکرده اند.

انتهای پیام

نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “اگر مشاور املاک کد رهگیری نداد چطور شکایت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز