نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۰ چقدر کاهش پیدا می‌کند؟

ژیوار

نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۰، با اینکه گفته می‌شد با کاهش همراه است، اما بعضی از کارشناسان اقتصادی معتقدند چنین اتفاقی نمی‌افتد و حتی ممکن است بعضی از بانکها به مشتریان سود قطعی هم بپردازند.

به گزارش کاماپرس، وزیر اقتصاد در نامه ای از مدیران بانکها خواست سقف ۱۶ درصدی نرخ سود سپرده های یک ساله را رعایت کنند و سراغ ارقام بالاتر از نرح مصوب شورای پول و اعتبار نروند. همین موضوع باعث نگرانی سپرده گذاران شده است، اما کارشناسان اقتصادی معتقدند فعلا نباید به سپرده ها دست زد و قرار نیست نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند.

فعالان بازار سرمایه تلاش می کنند تا برای حمایت از شاخص بورس، نرخ سود بانکی هم کاهش پیدا کند. آنها معتقدند با کاهش نرخ سود بانکی، مردم سرمایه هایشان را از بانک بیرون می آورند و در بازار بورس سرمایه گذاری می کنند. اما یک بررسی ساده نشان می دهد در حال حاضر نرخ سود بانکی نسبت به تورم کمتر از همیشه است.

سود سپرده از تورم کمتر است

حداکثر نرخ ســود بانکی برای سپرده های یکساله 16درصد است،در حالی که آخرین آمارها از وضعیت تورم نشان می دهد نرخ تورم در پایان سال 99 به 36درصد رسیده است.

دریان سفر امید

آلبرت بغزیان،کارشناس ارشــد اقتصادی به هفت صبح می گوید سالهای پیش برخی سروصدا می کردند که چون نرخ تورم پایین آمده، باید سود سپرده های بانکی را کاهش داد. حالا همین گروه جواب بدهند، در شرایطی که سود سپرده بانکی نصف تورم اعلامی است چرا چیزی درباره ضرورت افزایش نرخ سود بانکی نمی گویند؟

سود قطعی چیست؟

کارشناسان اقتصادی توصیه می کنند در حال حاضر به سپرده ها دست نزنید. چون در دو سال اخیر که نرخ تورم افزایش پیدا کرده و از سود سپرده بانکی سبقت گرفته، برخی بانکها علاوه بر سود علی الحساب، سود قطعی به حساب مشتریانشان واریز کرده اند.

موردی که نشان می دهد حتی با وجود کاهش نرخ سود علی الحساب ممکن است در پایان دوره سود کسب شده بالاتر از رقم اولیه باشد و بانکها مبلغ بیشتری را به عنوان سود قطعی پرداخت کنند.

در چنین شرایطی خارج کردن پول از سپرده های بانکی می تواند یک اشتباه بزرگ باشد چراکه شاید در حال حاضر سود پایینی نصیب ســرمایه شود اما بعد از یک سال، بانکها ممکن است سراغ پرداخت سود قطعی بروند. شبیه آنچه امسال برای دو بانک اتفاق افتاد و آنها سراغ پرداخت سود قطعی در حدود سه تا چهار درصد برای سال 98 رفتند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نهال گشت
سبیت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۰ چقدر کاهش پیدا می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز