ارزآوری زوج دهلرانی با ارکیده/ هر چهار گلدان معادل یک بشکه نفت

ژیوار

زوج دهلرانی با استفاده از روش نوینی گل ارکیده تولید می کنند. گلی گران قیمت که هر چهار گلدان آن معادل قیمت یک بشکه نفت است.

به گزارش کاماپرس، گل ارکیده جزو گلهای گران قیمت و اقتصادی است که به دلیل خواص دارویی منحصر به فرد در صنعت دارو سازی هم خریدار دارد.

آمار نشان می دهد، تولید و فروش ارکیده‌ در چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته و در بین آن‌ها نیز فالانوپسیس توانسته ‌است ۷۵ درصد از فروش بازار را از آن خود کند؛ ۹۰ درصد تولید گل ارکیده بازار صادراتی با قیمت ۸ ‌تا ۱۲ دلار است و به عبارتی هر چهار کوزه گل ارکیده معادل یک بشکه نفت، ارزش اقتصادی دارد.

گلی که در ایران بیشتر جنبه تزئینی دارد، حالا توسط زوج دهلرانی با ایده ای جدید و جالب و با استفاده از روش تلقیح گل ارکیده تولید و صادر می شود.
سرنگ تلقیح گل ارکیده اختراع محققان دانشگاه زابل است که نقش مهمی در تولید و تکیثر انبوه این گل داشته است.

محققان موفق به ثبت دو اختراع در حوزه تلقیح و تکثیر برای تولید ارقام جدید با استفاده از سرنگ تلقیح گیاهی و در اختراع دیگری پروتکل تولید انبوه ارکیده با به کارگیری ترکیبات متفاوت با دیگر پروتکل‌های مشابه در دنیا شدند.

دریان سفر امید

فاطمه بیدرنامنی عضو هیات علمی دانشگاه زابل و مخترع این سرنگ می گوید: ارکیده گلدانی به گفته‌ مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان بهترین جایگزین برای نفت صادراتی است که قیمت هر چهار گلدان از این گیاه معادل یک بشکه نفت است.

ما در پروتکل تولیدی خود موادی را به محیط کشت بافت تزریق کرده‌ایم که خود جنبه دارویی دارند و به خاصیت دارویی این گل افزوده‌ایم و در پارامترهای اندازه گیری شده مانند میزان فنل، فلاونوئید و آنتی اکسیدان متوجه شده‌ایم با تزریق این مواد، میزان فنل و سایر فاکتورهایی که باعث ممانعت از سرطان می‌شوند را افزایش داده‌ایم.

گفتنی است؛ یکی از پرورش دهندگان نشا گل ارکیده در پاکدشت تهران اعلام کرده همه نشاهای تولیدی این زوج را با قیمت مناسب برای گلدهی خریداری می کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نهال گشت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز