بورس تا مرز 1 میلیون واحد سقوط می‌کند؟

ژیوار

امروز شنبه 14 فروردین با وجود خبرهای مثبت برجامی، بازار بورس در ادامه روند نزولی خود از ابتدای سال 1400 باز هم قرمزپوش بود. وضعیت بورس امروز به صورتی است که سقوط دنباله دار شاخص و عقب نشینی تا مرز 1 میلیون واحدی را محتمل کرده است.

به گزارش کاماپرس، پررنگ شدن احتمال توافق ایران و آمریکا بر سر احیای برجام ممکن ایت برای هر بازار و کسب وکاری خبری مثبت به شمار آید اما این خبر وضعیت بورس را آشفته تر کرد.

وضعیت بورس امروز و بیم سهامداران از آینده

وضیعت امروز بورس این بیم را در سهامداران ایجاد کرد که در صورت قطعی شدن توافق ایران و آمریکا و بازگشت هر دو کشور به برجام چه بر سر سرمایه های آنها در بازار سهام خواهد آمد؟ تحلیل داده های آماری نشان می دهد ، بازار سهام نشانه هایی از عدم تعادل را از خود بروز داده است که احیای برجام می تواند تزلزل این بازار را بیشتر کند.

تمام پول های ایران برای خرید کل سهام بورس کافی نیست!

دریان سفر امید

روزنامه هفت صبح در گزارشی به قلم احمدرضا نجفی در این باره نوشته است؛ چنانچه تمام پول‌های کشور را یکجا جمع کنید نمی توانید با آن کل سهام بورس را بخرید! بر اساس آخرین آمارها که مربوط به پایان بهمن ماه سال گذشته است رقم نقدینگی کشور به حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم کل پولی است که ایرانی‌ها در اختیار دارند و اگر بخواهند با آن سهام بورس بخرم تنها قادر به خرید نصف سهام شرکت‌ها هستند چراکه ارزش کل بازار بورس و فرابورس و رقمی حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.

طبیعتاً لازم نیست برای شکل دادن به روند صعودی بازار، کل سهام شرکت‌ها خریداری شود و تنها خرید ۱۰ درصد سهام یک شرکت کافی است تا بتواند قیمت را در آن تعیین کرد اما باید توجه داشته باشید که این موضوع تنها یک رابطه کلی است و در طرف مقابل هم نمی‌توان انتظار داشت کل نقدینگی موجود در کشور راهی بورس شود.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید:

منتظر رشد نقدینگی باشیم یا افت قیمت سهام؟

برخی کارشناسان رابطه بین نقدینگی و ارزش بازار را یک رابطه معنادار می دانند و می گویند در حال حاضر و با وجود ریزش ۴۰ درصدی شاخص کل، ارزش بازار باز هم خیلی بیشتر از حالت عادی است. به بیان دیگر در شرایط اینچنینی یا باید منتظر رشد نقدینگی باشیم یا منتظر کاهش بیشتر قیمت سهام شرکت‌ها؛ چرا که در حال حاضر سرمایه چندانی برای ورود به بورس و بازگشت به روند صعودی وجود ندارد یا پیدا کردن آن خیلی سخت تر از سالهای گذشته است.

نجفی در بخش دیگری از این گزارش نوشته است؛ اگر کف ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی را برای ارزش کل بازار بورس در نظر بگیریم نتیجه بسیار ترسناک خواهد بود.به این معنی که در حال حاضر و با وجود ریزش ۴۰ درصدی شاخص کل ارزش مجموعه سهام شرکتها در بورس و فرابورس به حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگر بخواهیم منتظر بازگشت ارزش بازار به رقم نقدینگی کل کشور باشیم به معنای کاهش دوباره ۳۰ درصدی ارزش بازار خواهد بود. در چنین حالتی کمترین رقم مورد انتظار برای شاخص کل احتمالاً مرز یک میلیون واحدی است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
نهال گشت
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز