یارانه 120 هزار تومانی تکرار تجربه یارانه 45500 تومانی است؟

ژیوار

طرح پرداخت یارانه کالای اساسی که به طرح یارانه 120 هزار تومانی معروف شده بعد از رد شدن از سوی شورای نگهبان ، توسط مجلس اصلاح شد تا مشخص شود عزم مجلس برای پرداخت این یارانه جدی است اما برخی کارشناسان این طرح را تکرار تجربه یارانه 45500 تومانی می دانند، تجربه ای که به زعم آنها ناموفق بوده است.

به گزارش کاماپرس، به نظر می رسد اگر درمورد پرداخت یارانه 120 هزار تومانی یا پرداخت نشدن این یارانه نظرسنجی انجام شود اکثریت مردم به پرداخت آن رای می دهند چرا که گرانی سرسام آور مواد غذایی موجب شده هر کمکی برای اقشار حقوق بگیر و کم درآمد مغتنم باشد.

با این حال برخی کارشناسان با دولت هم نظر هستند و در برابر این طرح موضع منفی دارند.

برای مثال دکتر داود سوری اقتصاددان در نقد این طرح به نود اقتصادی گفته است: طرح تامین معیشت خانوار اگر از منابع ناپایداری تامین شود منجر به تورم شدید در کشور می‌شود. اگر دوستان مجلسی می‌خواهند به کم درآمدها کمک کنند به فکر ایجاد اشتغالشان باشند.

یارانه نقدی؛ تجربه ای که در مورد موفق یا ناموفق بودن آن اختلاف است

دریان سفر امید

وی افزود: این طرح نابرابری را نیز افزایش خواهد داد. ضمنا ما تجربه خوبی در مورد پرداخت یارانه نقدی نداشته ایم و نباید این تجربه را تکرار کنیم.

این اقتصاددان با بیان این که فشار و سختی تورم شدید را مردم به خوبی حس می کنند ، افزود: مجلس نباید دنبال طرح هایی مثل یارانه کالای اساسی باشد که پیامدهای تورمی دارد.

شایان ذکر است؛ طرح یارانه 45500 تومانی که در دولت نهم و دهم اجرایی شد تنها کمک فراگیر دولت به اقشار مختلف مردم به شمار می رود که بحث های فراوانی درباره موفقیت و شکست این طرح وجود دارد و آنچه بیش از هر چیز دیگر در مورد این طرح موجب انتقاد مردم است این که چرا با وجود افزایش تورم و سقوط ارزش ریال، مبلغ این یارانه هیچ افزایشی نداشته است.

در واقع بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که یارانه 45500 تومانی در صورتی که با تورم هماهنگ می شد و افزایش می یافت طرح شکست خورده و ناموفقی نبود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
نهال گشت
سبیت
روکش مارال
تهران آهن
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز