اینفلوئنسرها و بلاگرهای ایرانی مالیات می دهند؟

آریاک سفر

درآمد اینفلوئنسرهای ایرانی از تبلیغات در سال 1403 نسبت به 1402 افزایش پیدا کرد و در حدود 6 هزار میلیارد تومان برآورد شد. بیشترین درآمد مربوط به این گروه به انتشار محتواهایی مربوط به خانواده و سبک زندگی، اخبار و سرگرمی و اوقات فراغت ارتباط دارد. براساس قوانین مالیاتی، این افراد مانند دیگر بخش‌های جامعه ملزم به پرداخت مالیات هستند. با این وجود تا به حال گزارشی از پرداخت مالیات این گروه منتشر نشده است.

به گزارش کاماپرس، تاکنون 628 بلاگر و اینفلوئنسر در ایران شناسایی شده‌اند که هیچ گزارشی از وضعیت پرداخت مالیات آن‌ها وجود ندارد. براساس گفته‌های سازمان امور مالیاتی کشور، بیشتر این بلاگرها و اینفلوئنسرها مالیات خود را در سال 1400 نپرداختند. به نظر علت عمده این موضوع به روش نامناسب و غیرکارشناسی سازمان امور مالیاتی مرتبط است. این سازمان هیچ روش اصولی برای شناسایی بلاگرها و اینفلوئنسرها ندارد تا برای آن‌ها مالیات مشخصی وضع کند.

بیشتر بخوانید:

چرا مالیات گرفتن از بلاگرها در ایران غیرمنطقی است؟

کارشناسان به اقدامات دولت درخصوص فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده و روش مالیات گرفتن از بلاگرها انتقاداتی دارند. به نظر این افراد، مالیات گرفتن از فعالان یک شبکه فیلتر شده با قوانین عدم استفاده از این شبکه‌ها تناقض محض دارد. در صورتی که دولت سیاست‌های دیگری برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی به کار بگیرد، هم کاربران امکان کسب درآمد بیشتری را خواهند داشت، هم دولت به یک منبع درآمدی و مالیاتی خوبی وصل خواهد شد.

قوانین کشورهای مختلف برای مالیات اینفلوئنسرها و بلاگرها

در صورتی که دولت اقدام موثری درباره رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی داشته باشد، امکان استفاده از تجربه کشورهای مختلف را برای اخذ مالیات از بلاگرها و اینفلوئنسرها دارد. در ادامه قوانین مالیاتی برخی از کشورها در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته است؛

دریان سفر امید

تمام اینفلوئنسرها در مالزی باید اظهارنامه مالیاتی ارائه بدهند. این افراد در هر حیطه‌ای که فعال باشند باید 5 درصد مالیات بر درآمد بپردازند.

اینفلوئنسرهای آمریکایی متناسب با موقعیت مکانی خود مالیات پرداخت می‌کنند.

بلاگرها و اینفلوئنسرهای کانادایی که شهروند یکی از شهرهای کانادا هستند و در آن زندگی می‌کنند، ملزم به پرداخت مالیات هستند.

دولت انگلستان از درآمد جهانی اینفلوئنسرهایی که مقیم این کشور هستند، مالیات دریافت می‌کند. اگر اینفلوئنسری در انگلستان ساکن نباشد، فقط از محل درآمد خود از منابع داخلی انگلیس مالیات می‌دهد.

به طور کلی کشورهای مختلف بدون توجه به تعداد فالوور و با در نظر گرفتن درآمد بلاگرها و اینفلوئنسرها از آن‌ها مالیات می‌گیرند.

انتهای پیام

آهن ملل اصفهان
فروشگاه اینترنتی فرنا
سلام پرواز ایرانیان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان