چرا مسجد آبی استانبول 6 مناره دارد؟

ژیوار

مسجد آبی استانبول یا مسجد سلطان احمد به عنوان یکی از مهم‌ترین دیدنی‌‌های شهر استانبول، به دلیل داشتن مناره‌های زیاد معروف شده است. اکثر مسجدهای جهان دو یا چهار مناره دارند و در کل ترکیه نیز امروزه تنها دو مسجد شش مناره وجود دارد. علت شش مناره شدن مسجد آبی نیز یک سوءتفاهم بوده که در این گزارش کاماپرس به آن پرداخته شده است.

علت 6 مناره بودن مسجد آبی استانبول

سلطان احمد یکم، زمانی که دستور ساخت مسجد آبی را می‌داد، از کلمه آلتین (Altin) برای طراحی مناره‌ها استفاده کرد و در واقع از معمار خواست که مناره‌ها طلایی باشند؛ اما سازنده بنا آن را با کلمه آلتی (Alti) اشتباه گرفت. این کلمه در زبان ترکی به معنای عدد شش است و به همین جهت مسجدی با شش مناره ساخته شد.

گفته می‌شود که بعد از ساختن این مسجد، انتقادهای زیادی به سلطان احمد شد، زیرا تنها مسجدی که شش مناره داشت، مسجدالحرام مکه بود. برای حل این مشکل، پادشاه دستور داد که یک مناره دیگر برای مسجدالحرام بسازند تا تعداد مناره‌های آن بیشتر باشد و همچنان به عنوان مهم‌ترین مسجد مسلمانان عظمت خود را حفظ کند. البته عده‌ای اعتقاد دارند که این داستان ساختگی است و مسجدالحرام قبل از این ماجرا دارای هفت مناره بود.

چرا مسجد سلطان احمد را مسجد آبی می‌نامند؟

گنبد مسجد آبی استانبول به شکل آبشاری بزرگ از پایین سرازیر شده است، اما خود آن آبی نیست. دلیل اصلی این نامگذاری، کاشی‌های آبی رنگ آن است که بیشتر در قسمت‌های داخلی و بالای مسجد به کار رفته است. در ظاهر بیرونی مسجد اما هیچ نشانی از رنگ آبی نیست.

دریان سفر امید

البته برخی نیز اعتقاد دارند که در زمان‌های قدیم انعکاس مسجد روی آب می‌افتاد و به همین دلیل ملوانان آن را مسجد آبی می‌نامیدند. امروزه این انعکاس وجود ندارد، زیرا ساختمان‌های بلند و متعددی بین مسجد و حاشیه بسفر ساخته شده‌ است.

قدمت مسجد آبی استانبول

این مسجد زیبا که از برج گالاتا استانبول نیز می‌توان آن را دید، در قرن 17 میلادی در زمان سلطان احمد یکم ساخته شده است. این بنا به منظور نمایش صلابت و شکوه سلطنت برپا شد و تا قبل از آن مردم و خاندان سلطنتی در مسجد ایاصوفیه به عنوان مسجد اصلی شهر عبادت می‌کردند؛ اما مسجد جدید در مرکز شهر و دقیقا روبه‌روی ایاصوفیه ساخته شد و یکی از مهم‌ترین مراکز اجتماع مردم زمان خود بود.

این مسجد تا امروز بارها بازسازی شده و آخرین مرمت آن نیز در زمستان 2020 انجام شده است. این بنای زیبا یکی از بزرگ‌ترین مساجد ترکیه است که تا 10 هزار نمازگزار را در خود جای می‌دهد. اشخاص مهمی مانند بندیکت شانزدهم، باراک اوباما و پاپ اعظم نیز از آن دیدن کرده‌اند.

معماری و فضای مسجد آبی

مسجد آبی یکی از مراکز تفریحی شبانه استانبول هم هست و روبه‌روی آن فواره موزیکالی قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. این مسجد پنج گنبد اصلی، شش مناره و هشت گنبد فرعی دارد. در این مجموعه، بخش‌های دیگری مانند مدرسه، مقبره، غرفه پادشاهی، مدرسه ابتدایی، میدان سلطان احمد، بازار آستارا و سکوی باغ نیز به چشم می‌خورد.

معمار مسجد آبی استانبول، سدفکار آقا محمد بیچاکچو بوده که اصالت آلبانیایی داشته است. نقطه اوج فعالیت هنری این معمار را در مسجد سلطان احمد می‌توان دید. این معمار از ایده‌های هنرمندانه استادش – سینان – تاثیر گرفته است و در کارهای او نوآوری‌های خاصی وجود دارد.

در ساخت مسجد آبی استانبول از سنگ‌های مختلفی مانند سنگ سماق، گرانیت قرمز، سنگ برش و مرمر یا دیگر مصالح مختلف استفاده شده است. دیوارهای این بنا نیز با سنگی به نام mold stone ساخته شده که وزن کمی دارد و فرآوری آن نیز به سرعت انجام می‌شود.

سفری متفاوت به استانبول با «نامی گشت»

نامی گشت، مجموعه‌ای حرفه‌ای و مطمئن است که همه روزه تورهای داخلی و خارجی مختلفی را برگزار می‌کند. این آژانس مسافرتی بهترین قیمت را با خدمات و امکانات کامل در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و تنوع بالایی در برنامه‌های مسافرتی خود دارد. تور استانبول نیز یکی از تورهای پرطرفدار این مجموعه است که در بین شهرهای مختلف ترکیه مسافران بیشتری را به خود جذب می‌کند.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر از شرایط رزرو تور استانبول می‌توانند به وبسایت www.namigasht.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02191007779 تماس بگیرند.

انتهای پیام

تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
آهن ملل اصفهان
فروشگاه اینترنتی فرنا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان