5 روغن نباتی مناسب پخت و پز

روغن-نباتی-کاماپرس
ژیوار

روغن نباتی، یکی از پر مصرف‌ترین مواد غذایی داخل هر آشپزخانه‌ی ایرانی به حساب می‌آید. با این حال متخصص‌های تغذیه تاکید دارند تا خانواده‌ها بیشتر از روغن‌های نباتی استفاده کنند.

کاماپرس در این گزارش 5 روغن نباتی مناسب پخت و پز را معرفی می‌کند.

روغن کنجد؛ عامل جلوگیری از بیماری‌های قلبی

یکی از روغن‌های محبوب برای پخت و پز، روغن کنجد است که به دلیل نقطه دود 225 درجه سانتی گرادی که دارد، در دمای نسبتا بالا از خود مقاومت نشان می‌دهد و می‌توان برای آشپزی غذاهای سرد و گرم از آن استفاده کرد. همچنین این روغن گیاهی با دارا بودن آنتی اکسیدان‌های سالم، از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. از این روغن به دلیل طعم ملایمی که دارد، علاوه بر پخت و پز، برای تهیه سالاد و یا تهیه سس‌های مختلف هم استفاده می‌شود. طعم خوب این روغن در کنار مواد مغذی که داخل خود دارد، یک گزینه‌ی سالم و اقتصادی برای هر خانواده به حساب می‌اید.

روغن زیتون؛ یک روغن برای غذاهای گرم و سرد

روغن زیتون همیشه جای مخصوص به خود را در آشپزخانه‌ها دارد و در غذاهای بسیار متنوعی از این روغن گیاهی استفاده می‌شود. روغن زیتون به دلیل نقطه دود حدود 210 درجه سانتی گرادی که دارد، برای پخت غذا در یک دمای معمولی کاملا قابل استفاده است. حتی یکی از چاشنی‌های اصلی سالاد در همه جای دنیا به حساب می‌آید. این روغن که برای غذاهای گرم و سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای مقدار قابل توجه ویتامین E بوده و چربی غیر اشباع آن ضد بیماری‌های سرطانی خواهد بود. این روغن در چند نوع بو دار و بدون بود در بازار قابل خریداری است.

روغن-نباتی-کاماپرس
بیشتر بخوانید: 

روغن نارگیل با عطر و طعم خاص خود

معمولا روغن نارگیل با طعم ملایمی که دارد، در دمای معمولی خانه، به دلیل چربی‌های اشباع به صورت کره‌ی گیاهی سفید رنگ جامد است. این روغن در دمای 78 درجه مایع می‌شود و به دلیل نقطه دود 350 درجه سانتی گراد برای انواع سرخ کردنی‌‌ها مناسب است. هر چند که به نظر برخی از کارشناس‌ها به دلیل خطر افزایش کلسترل خون در بدن، نباید به صورت مرتب از این روغ برای پخت غذا استفاده، اما در هر حال از بسیاری روغن‌های بازاری سالم‌تر خواهد بود.

دریان سفر امید

روغن آووکادو؛ نقطه دود مناسب برای آشپزی

یکی دیگر از روغن‌های نباتی با نقطه دود نسبتا بالا، روغن آووکادو است. این روغن نقطه دود بین 250 تا 270 درجه سانتی گراد دارد که برای پخت و پز بسیار مناسب است. حتی به دلیل ترکیبات این روغن، استفاده از آن باعث می‌شود تا فرد با کاهش فشار خون و کلسترل‌های مضرر روبه‌رو شود. پس روغن آووکادو حتی برای غذاهای سرخ کردنی هم می‌تواند یک روغن بسیار مفید و سالم باشد. با این روغن انواعی از ترکیبات سرد، مثل سس‌های متنوع درست می‌شود که طعم و بوی خاصی به غذا می‌دهد.

روغن ذرت؛ محبوب هر آشپزخانه

روغن دیگری که در سبد خانواده‌ها همیشه جای خود را دارد، روغن ذرت است که با عطر ملایم و نقطه دود نسبتا بالا برای پخت و تفت غذا هم از آن استفاده می‌شود. از این روغن به عنوان یک چربی سالم برای پخت و تفت دادن غذاهای مختلف استفاده می‌شود. به دلیل نقطه دود بین 204 تا 232 درجه سانتی گراد روغن ذرت، حتی می توان از آن در دماهای بالای 230 درجه سانتی گراد هم برای آشپزی استفاده کرد.

انتهای پیام

نهال گشت
تورهای مسافرتی لحظه آخر
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز