3 خواسته اصلی فعالان گردشگری از وزیر پزشکیان

اقامتگاه های بومگردی-کاماپرس
ژیوار

طبق آخرین گزارشی که صنعت گردشگری ایران منتشر کرده در سال 2022 بیشترین توریستی که وارد ایران شده از کشور عراق بوده و عراقی‌ها مهمترین دلایل سفر به ایران را کاهش ارزش پول ایران و به‌صرفه بودن خرید و انجام فعالیت‌های پزشکی عنوان کرده‌اند؛ در این میان آذربایجان، ترکیه و پاکستان در رتبه‌های بعدی این آمار قرار دارند. در سال 2022، هزینه‌کرد توریست‌های ورودی به ایران نیز 63 درصد کاهش داشته و به حدود 6 میلیارد دلار رسیده است. در حالیکه قبل از آن و در سال 2019 گردشگران خارجی نزدیک به 17 میلیارد دلار در ایران خرج کرده‌ بودند. حالا باروی کار آمدن دولت پزشکیان و تاکید او مبنی بر اهمیت توسعه روابط با دیگر کشورها، روزنه امیدی برای رونق گرفتن صنعت گردشگری در بین فعالان این صنعت ایجاد شده است.

کاماپرس در همین زمینه اولین اقدامی که وزیر گردشگری دولت پزشکیان باید در دستور کار قرار دهد را با فعالان این حوزه بررسی کرده که در ادامه این گزارش، نظرات آنها را می‌خوانید.

وزیر گردشگری بحث ایران هراسی را از بین ببرد

گردشگری-کاماپرسیاور عبیری؛ رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران

یکی از بزرگترین مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی بحث تسهیلات است. بسیاری از اقامتگاه‌ها در شهرهای مختلف نیاز به نوسازی و توسعه دارند و باید با استفاده از وام‌های کم بهره این مشکل را مرتفع کنند. اما باتوجه به شرایط بد اقتصادی کشور و عدم توجه به بخش گردشگری و صنایع دستی، این اقامتگاه‌ها در یکی دوسال اخیر نتواسته‌اند وامی دریافت کنند و به نوسازی مراکز خود بپردازند. متاسفانه چند سالی است که ورود توریست اروپایی به ایران به طرز فزاینده‌ای کاهش پیدا کرده و در نهایت توریست‌هایی از چین و روسیه به شهرهای مختلف ایران آمده‌اند. در همین راستا دولت باید انرژی خود را روی بحث جذب توریست خارجی بگذارد و شرایط ورود توریست اروپایی تسهیل شود تا آنها مهمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی شوند. حتی توریست‌های چینی معمولا مهمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی نمی‌شوند و در هتل‌ها سکونت می‌کنند. از طرفی طی چند سال اخیر روابط ما با کشورهای خارجی ضعیف شده و کشورهای اروپایی سفر به ایران را ممنوع کرده‌اند. درحالیکه اگر وزیری کارآمد و زبده و آشنا به بخش‌های مختلف گردشگری روی کار بیاید شاهد ورود گردشگر خارجی به کشور خواهیم بود. برای این منظور باید دیپلماتیک قوی داشته باشیم و دیپلماسی خارجی باید بحث ایران هراسی را از بین ببرد و روابط حسنه بین ایران و کشورهای اروپایی ایجاد شود. با آمدن مسعود پزشکیان روزنه امیدی برای رونق گردشگری در ایران ایجاد شده و طی گفتمانی که او در مناظرات داشت، به ارتباط با دیگر کشورها تاکید می‌کرد و همین موضوع می‌تواند مفید واقع شود. وزیری که در راس قرار می‌گیرد باید هم متخصص و کاردان بوده و قدرت چانه زنی داشته باشد و در بحث دیپلماسی و وزارت خارجی بتواند ارتباط خوبی را برقرار کند. پر واضح است که گردشگری برای کشور ارز آور است، از این رو اگر وزیر گردشگری دارای سابقه در این حوزه و در دستگاه حاکمیتی نفوذ داشته باشد و معاونین قوی انتخاب کند شاهد رونق گردشگری، میراث و صنایع دستی خواهیم بود. وقتی گردشگری رونق بگیرد حوزه میراث و صنایع دستی هم پویا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

وزیر گردشگری زمینه سازی ورود گردشگر خارجی را فراهم کند

گردشگری-کاماپرسصنم شریفی؛ مدیر اقامتگاه بوم‌گردی گلجان زنجان

اقامتگاه‌های بوم‌گردی با مشکلات زیادی روبرو هستند و این مشکلات در شهرهای کوچک عمدتا بیشتر است، دلیلش هم واضح است عدم توجه به این شاخه و نادیده گرفتن آن با این فرمول غلط که کسی از شهرهای کوچک بازدید نمی‌کند و باید تمام توان و بودجه را صرف اقامتگاه‌ها در شهرهای بزرگ و پربازدید کرد. درحالی که بسیاری از توریست‌ها حتی توریست‌های خارجی علاقه زیادی به فرهنگ و تاریخ و معماری شهرهای کوچک و روستاها دارند. از این رو یک خواسته من از وزیر گردشگری آماده سازی استان برای ورود مسافر به زنجان و توسعه زیر ساخت‌های و روستاهای زنجان است. اما مهمترین درخواست از وزیر گردشگری دولت پزشکیان زمینه سازی جهت ورود گردشگر خارجی است تا بار دیگر این صنعت احیا شود. ارزی که گردشگر خارجی به ایران می‌آورد می‌تواند در جهت توسعه اقامتگاه‌ها مصرف شود. همچنین کم کردن موانع در جهت دریافت مجوزهای مربوطه و امور مربوط به ثبت آمار و… در سامانه ضعیف جانا (با توجه به نبود نیروی متخصص در روستاها) و نظارت به امکان اقامتی که بدون هیچ مجوزی و آزادنه کسب درآمد می‌کنند و وجهه کل اقامتگاه‌های بوم‌گردی را به خطر می‌اندازند، از دیگر خواسته‌های ما از وزیر گردشگری است.

وزیر گردشگری باید فرهنگ روستا را زنده کند

گردشگری-کاماپرس عباس برزگر؛ پدر گردشگری بوم‌گردی روستایی ایران

کسی که به عنوان وزیر گردشگری انتخاب می‌شود باید در زمینه گردشگری تخصص و به اصطلاح سررشته‌ داشته باشد. وزیر گردشگری باید فرهنگ و تولید روستا را زنده کند و همواره این نکته را مدنظر قرار دهد که زندگی روستایی نباید از بین برود. چراکه توریست‌ها به زندگی روستایی علاقه دارند و با آمدن به ایران اغلب آنها از روستاهای ما بازدید می‌کنند، حالا اگر اقامتگاه‌های بوم‌گردی پرجاذبه باشد، توریست‌ها به جای رفتن به هتل در این اقامتگاه‌ها سکونت می‌کنند. بدون شک اقامتگاه بوم‌گردی ارزش افزوده زندگی و تولید است. وزیر گردشگری در بدنه این وزارتخانه باید افرادی که در بومگردی‌ها موفق بوده‌اند را انتخاب و با فعالان این عرصه از نزدیک دیدار کند و با آنها در ارتباط باشد. همچنین فرهنگ سازی در زمینه ورود گردشگر می‌تواند موثر واقع شود.

انتهای پیام

آژانس هرمس 724
روکش مارال
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز