نخستین جنگ دولت آمریکا با غول های فناوری

ژیوار

دادگاه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که گوگل دارای انحصار غیرقانونی در زمینه جست‌وجوی اینترنتی است؛ این تصمیم تاریخی اولین موفقیت مهم دولت آمریکا در مقابله با قدرت‌های فناوری بزرگ (Big Tech) شامل شرکت‌های بزرگی همچون فیسبوک، آمازون، اپل و گوگل، محسوب می‌شود.

به گزارش کاماپرس، این حکم دادگاه ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که گوگل میلیاردها دلار هزینه کرده تا با استفاده از سطوح بالای قدرت خود، رقابت‌ها را مهار کند و منجر به کاهش نوآوری در این زمینه شود. در حقیقت گوگل یک انحصار غیرقانونی برای موتور جست‌وجوی خود ایجاد کرده است.

این تصمیم یک ضربه بزرگ به گوگل و شرکت مادر آن ـ‌آلفرت‌ـ محسوب می‌شود که ادعا کرده بود محبوبیت این موتور جست‌وجوگر ناشی از تقاضای بالای کاربرانش است و از این موضوع نشات گرفته که به یک موتور آنلاین متصل است.

این حکم راه را برای برگزاری دادگاه دوم هموار می‌کند که احتمالاً شامل تقسیم شرکت آلفرت می‌شود. این شرکت سال‌ها گوگل را فرماندهی کرده است.

دریان سفر امید

دادگاه آمریکا همچنین اعلام کرده است که گوگل دارای انحصار غیرقانونی در جست‌وجوی اینترنتی است. طبق گزارش‌ها، این حکم می‌تواند تأثیرات عمده‌ای بر آینده کسب‌وکار گوگل داشته باشد، از جمله توقف فعالیت بخش‌هایی از کسب‌وکار این شرکت و یا حتی جدا کردن بخش جست‌وجوی آن.

گوگل قصد دارد برای تغییر این حکم، درخواست تجدیدنظر بدهد و رئیس امور جهانی گوگل نیز در بیانیه‌ای گفت: این تصمیم نشان می‌دهد گوگل بهترین موتور جست‌وجو را دارد اما این سرویس نباید به‌راحتی در دسترس عموم قرار بگیرد.

اما وزارت دادگستری آمریکا این حکم را یک اقدام مهم برای حفظ نوآوری و حفاظت از دسترسی به اطلاعات برای همه آمریکایی‌ها می‌داند.

بیشتر بخوانید:‌

از سوی دیگر، شرکت DuckDuckGo که در این پرونده علیه گوگل شهادت داده بود، از این رأی استقبال کرده است. بخشی از این حکم به مسئله قراردادهای گوگل با تولیدکنندگان گوشی و مرورگرها از جمله اپل مربوط می‌شود؛ گوگل سال 2022 حدود 20 میلیارد دلار به اپل پرداخت کرده بود تا موتور جست‌وجوی گوگل را به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های آیفون به کاربران نشان دهد.

انتهای پیام

روکش مارال
تورهای مسافرتی لحظه آخر
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز