چرا طیب نیا وارد کابینه پزشکیان شد؟ + کارنامه

طیب نیا-کاماپرس
ژیوار

علی طیب‌نیا که از امروز با حکم مسعود پزشکیان، به عنوان مشاور عالی رئیس جمهور فعالیت خود را در دولت جدید آغاز می‌کند یکی از اقتصاددان‌های باتجربه ایران است.

به گزارش کاماپرس، در تمام سال‌های پس از جنگ، ایران تنها دو سال شاهد تورم دو رقمی بود و آن دو سال هم مربوط به وزرات طیب‌نیا است.

در این گزارش به بررسی کارنامه کاری طیب‌نیا می‌پردازیم.

کارنامه کاری طیب‌نیا

علی طیب‌نیا تحصیلاتش را با تخصص بر شناخت تورم و راهکارهای رفع آن در دانشگاه تهران به پایان رساند و هم اکنون استاد تمام این دانشگاه است. عنوان پایان نامه دکتری او در سال 1373 «تورم ساختاری در ایران» بود. برخی از کارشناسان معتقدند در تمام ایران اگر تنها  2 متخصص تورم وجود داشته باشد، علی طیب‌نیا یکی از آن‌هاست.

طیب‌نیا پیش از این در دولت‌های هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دولت بود. او همچنین در سال ۱۳۷۶ همزمان به عنوان معاون طرح و بررسی (امور اقتصادی) نیز فعالیت می‌کرد. تسلط او بر حوزه اقتصاد باعث شد تا بتواند تمامی مسئولیت‌های اقتصادی معاون اجرایی رئیس جمهور را هم برعهده بگیرد.

دریان سفر امید

طیب نیا وارد کابینه پزشکیان شد-کاماپرس

در دولت دوم خاتمی، طیب‌نیا با عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی معاون اول رئیس جمهور فعالیت خود در نهاد ریاست جمهوری را ادامه داد. او همزمان مسئول ستاد مدیریت بحران کشور نیز بود.

در سال ۱۳۸۴ طیب‌نیا به عنوان معاون امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی (سازمان برنامه و بودجه) منصوب شد و  تحت نظارت‌ او بودجه‌های سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ تدوین شد. از سوی دیگر، در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ به عنوان نماینده رئیس جمهور در شورای پول و اعتبار فعالیت می‌کرد و همزمان معاونت امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و عضویت شورای اقتصاد کشور را بر عهده داشت.

این اقتصاددان در سال ۱۳۹۲ در دولت حسن روحانی نیز فردی محبوب و کارشناس بود. طیب‌نیا توانست با کسب ۲۷۴ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه در مجلس شورای اسلامی به وزارت اقتصاد و دارایی برسد.

بیشتر بخوانید:

کاری که تنها از عهده طیب‌نیا برآمد

زمانی که طیب‌نیا در مسند وزرات نشست، تورم کشور 34.7 درصد بود. او در همان سال اول و پیش از تصویب برجام، با تکیه بر سیاست‌های اقتصادی خود توانست در کمتر از یک سال تورم کشور را به نصف برساند. در نهایت در سال 1393 توانست تورم را به 15.6 درصد برساند. طیب‌نیا در سال بعد تورم را به  11.9 درصد و در سال‌های 1395 و 1396 که برجام اجرا می‌شد، این رقم را به  9 و 9.7 درصد رساند.

نمودار کاهش تورم-کاماپرس

حمایت از عارف

با اینکه پیش از انتخاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول مسعود پزشکیان، زمزمه‌هایی شنیده می‌شد که قرار است طیب‌نیا گزینه انتخابی معاونت اول رئیس جمهور باشد اما پس از انتخاب عارف او در ویدیویی به عارف تبریک گفت و اعلام کرد بنا به دلایل شخصی آمادگی پذیرش این مسئولیت را نداشته، با این حال از همان ابتدا در کنار مسعود پزشکیان و تیم انتخاباتی او بوده و تا انتها برای موفقیت دولت تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام
نهال گشت
سبیت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز