سخنگوی وزرات احمدی نژاد ، گزینه اصلی وزارت خارجه پزشکیان

عراقچی _ کاماپرس
ژیوار

یکی از مواردی که مسعود پزشکیان توانست با تکیه بر آن اکثریت آرا را از آن خود کند تعامل با جهان بود. بر همین اساس دولت چهاردهم به یک وزیر خارجه قوی نیاز دارد تا بتواند روابط ایران با سایر کشورهای جهان را دوباره احیا کند.

به گزارش کاماپرس، در این میان نام عباس عراقچی پرتکرارترین نام برای تصدی ریاست وزارت خارجه دولت پزشکیان است؛ اما در کنار نام عباس عراقچی، نام مهدی سنایی و محمد صدر نیز شنیده می‌شود.

عباس عراقچی؛ از دولت روحانی تا پزشکیان

عباس عراقچی را به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای دوران ریاست جمهوری حسن روحانی می‌شناسیم. عراقچی تحصیلکرده روابط بین‌الملل و علوم سیاسی است و دکتری اندیشه سیاسی دارد. این دیپلمات و سیاستمدار ۶۲ ساله در دو دهه گذشته فعالیت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف داشته است. عراقچی در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی، معاون سیاسی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق و همچنین در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، سخنگوی وزارت خارجه بود. او پیش از این به‌عنوان سفیر ایران در ژاپن و فنلاند خدمت می‌کرد. با اینکه نام عراقچی زیاد شنیده می‌شود اما برخی از کارشناسان بر این باورند که انتخاب عراقچی تکرار افراد گذشته است.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

مهدی سنایی؛ از صدرات تا وزات

گزینه بعدی برای وزارت خارجه مهدی سنایی ۵۶ ساله است. او که در کارنامه خود سوابقی ازجمله سفیر سابق روسیه و نمایندگی دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را دارد، از افرادی است که احتمالا شانس بالایی برای وزیر خارجه شدن خواهد داشت. سنایی تدریس در دانشگاه علوم سیاسی را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرد و همچنین موسس گروه مطالعات روسیه در دانشگاه تهران و مرکز مطالعات غیردولتی ایران و اوراسیا با عنوان ایراس است. سنایی تا به حال چندین کتاب در حوزه سیاست و بین‌الملل نوشته که برخی از آنها نیز ترجمه شده‌اند. او به زبان‌های انگلیسی، عربی و روسی تسلط دارد و تا سال ۱۳۸۲ رایزن فرهنگی سفارتخانه‌های ایران در قزاقستان و روسیه بود. در سوابق کاری او مسئولیت فرهنگی-منطقه‌ای اکو نیز دیده می‌شود.

محمد صدر؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

گزینه آخر محمد صدر است. صدر ۷۳ سال و دارای مدرک دکترا داروسازی از دانشگاه تهران است. او سابقا به محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت تدبیر و امید مشاوره می‌داد. صدر در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او که به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی وزارت خارجه دولت پزشکیان شناخته می‌شود، بارها مخالفت خود را با تندروی در عرصه‌های سیاست، چه سیاست داخلی، چه سیاست خارجی اعلام کرده و در صحبت‌هایش بارها بر ضرورت رفع تحریم‌ها و FATF تاکید داشته است. ناگفته نماند که او فرزند رضا صدر و برادرزاده موسی صدر است.

انتهای پیام

نهال گشت
سبیت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز