رقابت داغ و جنجالی 3 چهره شناخته شده برای تصاحب کرسی وزارت گردشگری

وزارت گردشگری-کاماپرس
ژیوار

بعد از برگزاری مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری ایران، رقابت برای کرسی وزارت گردشگری و میراث فرهنگی شروع شد و بیش از 12 نفر نامزد این وزارت خانه شدند. این نامزدها از طریق کمیته میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتخاب شدند و  چهره‌هایی مانند بهمن نامور مطلق (معاون سابق صنایع دستی و رئیس کمیته)، مهدی حجت (رئیس سابق سازمان)، محمد بهشتی (رئیس سابق سازمان)، حسن طالبیان (معاون سابق میراث فرهنگی) در این کمیته به جمع بندی برای معرفی این نامزدها و اعلام اسامی نهایی به رئیس جمهور رسیدند. کمیته مذکور وظایفی از جمله تدوین شاخص‌ها و سنجه‌هایی برای تعیین وزیر مطلوب را برعهده داشتند. حالا باید دید از بین گزینه‌های پیشنهادی به پزشکیان کدام فرد به عنوان وزیر گردشگری انتخاب می‌شود.

کاماپرس، به معرفی کوتاهی از سه چهره‌ای که بیشترین شانس را برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارند، پرداخته است.

علیرضا تابش؛ مدیر نمونه وزارت میراث فرهنگی

یکی از گزینه‌های مطرح برای کرسی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا تابش است. او در حوزه ارتباطات سبقه‌ای طولانی دارد و در دولت خاتمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیرکل دفتر و مدیر روابط عمومی مشغول به فعالیت شد. تابش همچنین در سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی به‌عنوان مدیر دفتر هماهنگی امور یادمان‌های روسای جمهور مسئولیت داشت و در دوره ریاست محمد بهشتی؛ مدیریت موزه‌ یادمان ریاست جمهوری را به عهده گرفت و عضو هیأت نظارت بر انجمن‌های دوست‌داران میراث فرهنگی شد. سال 92 نیز، تابش مدیرکل حوزه‌ ریاست محمدعلی نجفی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شد. این مدیر 51 ساله که اصالتا یزدی است، در دوره وزارت مصطفی میرسلیم، با سمت کارشناس شورای فرهنگ عمومی یزد وارد وزارتخانه عریض و طویل فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و در سال 72 به مدت 4 سال، در این وزارت‎خانه به عنوان رئیس روابط عمومی قبول مسئولیت کرد.

نماینده چهار دوره مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از دیگر سوابق اجرایی تابش محسوب می‌شود. تابش همچنین از سال 1400، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی بوده و عضو شورای فیلم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از 1402 و دبیر جشنواره بین المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی از 1401 تاکنون از دیگر سوابق کاری او به شمار می‌رود.

او در تمامی سال‌های فعالیتش چندین بار به عنوان مدیر موفق معرفی شده که می‌توان به مدیر نمونه ملی، هشتمین جشنواره شهید رجایی در سال 84 و مدیر نمونه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال 1402 اشاره کرد.

دریان سفر امید

سمیع الله حسینی مکارم؛ اقتصاددان و سیاستمدار اصلاح طلب

از دیگر چهره‌های آشنا که نامش در لیست پیشنهادی وزیر گردشگری دیده می‌شود، سمیع الله حسینی مکارم، اقتصاددان و سیاستمدار اصلاح طلب است. او دکتری برنامه‌ریزی اقتصادی دارد و در حوزه گردشگری نیز سابقه فعالیت داشته و با عنوان معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این وزارتخانه حضور داشته است. مکارم همچنین در شهرداری تهران و در معاونت سازمان سرمایه گذاری، مسئولیت داشته و در وزارت آموزش و پرورش نیز با سمت مدیرکل بودجه و تشکیلات به امر خدمت رسانی مشغول بوده است.

حسینی مکارم سابقه معاون طرح و برنامه پست بانک و سرپرست مدارس ایران در شبه قاره هند را نیز در کارنامه کاری خود دارد. او در سال 97، با رأی اکثریت اعضای شورای شهر تهران به سمت سرپرستی شهرداری تهران منصوب شد. از دیگر فعالیت‌های اجرایی او می‌توان به عضویت در شورای اندیشمندان و تهیه کنندگان چالش‌ها و چشم اندازهای برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

غلام حیدر ابراهیم بای سلامی؛ نماینده سابق مجلس

یکی دیگر از گزینه‌های معرفی شده به رئیس جمهور برای سکانداری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، غلام حیدر ابراهیم بای سلامی است. او که دکتری جامعه شناسی از دانشگاه تهران دارد، بین سال‌های 94 تا 98، مدیر عامل و عضو هیات مدیره هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی (هگتا) را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. سلامی حضوری طولانی در مجامع صنفی و انجمن‌های مختلف دارد که می‌توان از عضو مطالعات فرهنگی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و عضو پیوسته هیات مدیره انجمن گردشگری ایران نام برد. او در پنجمین و ششمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم خواف و رشتخوار بود و نماینده مرکز پژوهش‌های گردشگری دانشگاه تهران از دیگر سوابق شغلی او به حساب می‌آید. سلامی همچنین از سال 86، با سمت رئیس هیات مدیره شرکت سیمان مجد خواف مشغول به فعالیت است و از سال 79 تا 82 رئیس تحقیق و تفحص (شرکت مخابرات ایران) نیز بوده است.

انتهای پیام

نهال گشت
آژانس هرمس 724
سبیت
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز