رقابت تنگاتنگ فیس بوک با گوگل و اوپن‌ ای‌ آی

رونمایی شرکت متا از لاما 3.1
ژیوار

شرکت مادر فیس‌بوک، متا اعلام کرد Llama 3.1 بزرگ‌ترین و دردسترس‌ترین مدل جهانی است که با مدل‌ شرکت‌هایی همچون اوپن‌ای‌آی (open AI) و گوگل در رقابت است. این مدل جدید لاما دارای 405 میلیارد متغیر است. از ویژگی‌های این مدل به متن باز، رایگان بودن و دسترسی راحت به مدل پیشرفته اشاره شده است.

به گزارش کاماپرس، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در این رابطه تأکید کرد برای ساخت جدیدترین مدل هوش مصنوعی متن باز رویکردی کاملاً متفاوت خواهد داشت و در حال حاضر به‌دنبال شرکایی است تا شرکت‌های بیشتری در این اکوسیستم بتوانند قابلیتی منحصربه‌فرد را به مشتریان‌شان ارائه کنند.

متا قبلاً از دو نسخه‌ کوچک‌تر Llama هم رونمایی کرده بود که یکی 70 و دیگری 8 میلیارد متغیر داشتند. این شرکت نسخه‌های بهبودیافته این مدل را هم به‌عنوان Llama 3.1 روانه بازار کرده است. Llama 3.1 405B اولین مدل در دسترسی است که در بهترین فناوری‌های روز در اطلاعات عمومی، کنترل هوش مصنوعی، کاربرد ابزار، ترجمه‌های چندزبانه و ریاضیات با مدل‌های مشابه رقابت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دریان سفر امید

ولی لاما برخلاف مدل‌های گوگل و اوپن‌ای‌آی اصلاً چند‌وجهی نیست، این یعنی برای مدیریت تصاویر، ویدیوها و صداها ساخته نشده است. اما با این‌حال برای استفاده از دیگر نرم‌افزارها همچون مرورگرهای وب عملکرد بهتری دارد. طبق اطلاعات در دسترس، شرکت متا با شرکت ان‌ویدیا (Nvidia) که از شرکای کلیدی است و تراشه‌های محاسبه‌گر را برای تنظیم مدل‌های هوش مصنوعی‌اش ارائه می‌کند، برای ساخت لاما ارتباط دارد.

متا در ادامه با انتشار مدل Llama 3.1 از چهارچوب‌های موجود در صنعت عبور کرده است و نشان می‌دهد رویکرد بسته برای توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی مناسب نیست و استفاده از رویکرد متن باز را که باعث دسترسی به مدل‌های پیشرفته‌تر می‌شود‌، پیشنهاد می‌کند. ولی همین استفاده از رویکرد متن باز متا هم باعث ایجاد خطر و نگرانی‌هایی می‌شود که دلیل آن عدم کنترل روی هوش مصنوعی است.

متا با این کار خود ثابت کرد که نسبت به رقبای خود دارای منابع زیادی در توسعه مدل‌های هوش مصنوعی است، هرچند رقبای این شرکت، ازجمله گوگل، مدل‌های خود را آشکار نمی‌کنند.

مارک زاکربرگ در ادامه اعلام کرده است: «شرکت‌های مختلفی در حال توسعه با مدل و رویکرد بسته هستند، ولی استفاده از مدل و رویکرد متن باز که متا از آن استفاده می‌کند، با سرعت بیشتری پیشرفت خواهد کرد.»

کارشناسان هم معتقدند که رویکرد متن بازی که شرکت متا به‌کار برده است، به کاربران خود سود می‌رساند و به توسعه بیشتر هوش مصنوعی کمک می‌کند.

انتهای پیام

مرتبط با : اوپن ای آیفیسبوک
نهال گشت
سبیت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز