چراغ سبز پزشکیان به کاهش تعرفه واردات خودرو

ژیوار

شنیده های از این حکایت می‌کند که سه‌شنبه ـ‌دوم مرداد ماه‌ـ رئیس‌جمهوری در یک جمع خصوصی از میزان حقوق ورودی خودروها به کشور انتقاد کرده است. با این حساب گمان می‌رود این موضع‌گیری رئیس‌جمهوری احتمال پایین آمدن تعرفه واردات خودور در دولت جدید را بیش از پیش جدی می‌کند.

به گزارش کاماپرس، مسعود پزشکیان در این جمع خصوصی گفته است که «این دیگر تعرفه نیست و باج‌گیری است» و تاکید کرده «در دولت جدید باید کاهش تعرفه واردات خودرو سریعاً اعمال شود. خلاف چیزی که تصور می‌کردیم، دور جدید واردات و ادعای وزارت صمت، نه تنها به سمت کاهش قیمت‌ها حرکت نکرد، بلکه با حرکت‌های بسیار کند و عرضه‌های قطره چکانی باعث‌شده تا قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی وارد مرحله جدیدی شود. در این میان ناتوانی از تحقق وعده‌ها و همچنین افزایش حقوق ورودی خودروهای صفرکیلومتر از دلایل اصلی این مسئله به حساب می‌آید.»

شنیده های از این حکایت میکند که روز گذشته رئیس جمهور در یک جمع خصوصی از میزان حقوق ورودی خودروها به کشور انتقاد کرده است. با این حساب گمان می رود این موضع گیری رئیس جمهور احتمال پایین آمدن تعرفه واردات خودور در دولت جدید را بیش از پیش جدی میکند. به گزارش کاماپرس، مسعود پزشکیان گفته است که «این دیگر تعرفه نیست و باج گیری است» و تاکید کرده است در دولت جدید باید کاهش تعرفه واردات خودرو سریعاً اعمال شود. برخلاف چیزی که تصور میکردیم، دور جدید واردات و ادعای وزارت صمت، نه تنها به سمت کاهش قیمت ها حرکت نکرد، بلکه با حرکت های بسیار کند و عرضه های قطره چکانی باعث شده تا قیمت گذاری خودروهای وارداتی وارد مرحله جدیدی شود. در این میان ناتوانی از تحقق وعده ها و همچنین افزایش حقوق ورودی خودروهای صفرکیلومتر از دلایل اصلی این مسئله به حساب می آید. از سوی دیگر، مسعود پزشکیان در مناظرات انتخاباتی بارها به این موضوع اشاره و انتقاد کرده بود که خودرویی را که قیمت آن 20 هزار دلار است، به مردم ما به قیمت 100 هزار دلار فروخته میشود. او همچنین به این موضوع اشاره کرده بود که اگر لندکروز با قیمت واقعی خودش وارد کشور شود ۲ میلیارد تومان قیمت دارد، اما در این مملکت آن را ۲۰ میلیارد تومان می فروشند. در آن زمان بسیاری از کارشناسان این حوزه مطرح شدن چنین بحث هایی را صرفا در جهت رای آوردن مسعود پزشکیان دانستند اما حالا، آن طور که به نظر می آید این موضوع برای رئیس جمهور جدید بیش از یک بحث مناظراتی بوده و در صدد کم کردن تعرفه هاست. با این تفاسیر، اگر دولت یک عقب نشینی از حقوق ورودی خودروها به داخل کشور داشته باشد، می توان امیدوار بود که از یک سو، قیمت های بازار کاهش پیدا کند و بخشی از حباب شکل گرفته تخلیه شود و همچنین بازار داخلی شاهد یک رقابت جدی شود.

از سوی دیگر، مسعود پزشکیان در مناظرات انتخاباتی بارها به این موضوع اشاره و انتقاد کرده بود که خودرویی را که قیمت آن 20 هزار دلار است، به مردم به قیمت 100 هزار دلار فروخته می‌فروشند. او همچنین به این موضوع اشاره کرده بود که اگر لندکروز با قیمت واقعی خودش وارد کشور شود، ۲ میلیارد تومان قیمت دارد، اما در این مملکت آن را ۲۰ میلیارد تومان می‌فروشند. در آن زمان بسیاری از کارشناسان این حوزه مطرح‌شدن چنین بحث‌هایی را صرفا در جهت رای آوردن مسعود پزشکیان دانستند. اما حالا، آن‌طور که به نظر می‌آید این موضوع برای رئیس‌جمهوری جدید بیش از یک بحث مناظراتی بوده و درصدد کاهش تعرفه‌هاست.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

با این تفاسیر، اگر دولت تصمیم به عقب نشینی از حقوق ورودی خودروها به داخل کشور داشته باشد، می‌توان امیدوار بود از یک سو، قیمت‌های بازار کاهش پیدا کند و بخشی از حباب شکل‌گرفته تخلیه شود و از سوی دیگر، بازار داخلی شاهد یک رقابت جدی شود.

انتهای پیام

نهال گشت
سبیت
روکش مارال
تهران آهن
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز