عوامل پشت پرده نوسانات قیمت آهن

ژیوار

قیمت آهن و محصولات وابسته به آن تنها تحت تاثیر تورم نیست و نرخ این محصولات به دلیل تغییرات نرخ ارز، عوارض صادراتی و امثال آن نیز دستخوش تغییر قرار می­گیرد؛ بنابراین خریداران در صورت بی اطلاعی از عوامل پشت پرده قیمت این قبیل محصولات ممکن است ضرر و زیان هنگفتی متحمل شوند.

به گزارش کاماپرس، از اواخر بهمن سال 1402 قیمت آهن و فولاد در بازار ایران رشد قیمتی شدیدی را متحمل شد و این روند تا پایان همان سال ادامه پیدا کرد. کارشناسان بازار آهن آلات و فولاد اعلام کرده بودند که افزایش قیمت این محصولات تحت تاثیر عوامل پشت پرده مانند رشد نرخ ارز، قطعی گاز کارخانه‌های فولادی، کاهش عرضه، رشد تقاضا و انتظارات تورمی رخ داده است. البته این عوامل نه تنها در سال 1402، بلکه در همه زمان‌ها بر قیمت آهن و فولاد موثر بوده است.

در این گزارش تاثیر عوامل فوق بر نرخ آهن آلات و فولاد بررسی شده است.

خرید آهن-کاماپرس

نرخ ارز

یکی از عوامل مهم و مورد توجه در قیمت آهن و فولاد، تغییرات نرخ ارز است. نرخ ارز در سال‌های گذشته به صورت قابل توجهی بالا رفته که این موضوع مستقیما بر قیمت مواد اولیه و حتی تجهیزات مورد نیاز تولید فولاد اثر می­گذارد. در صورت جهش ناگهانی قیمت ارز، احتمالا نرخ آهن و فولاد نیز رشد قابل توجهی خواهد داشت. همچنین اگر نرخ ارز عقب نشینی کند، احتمالا قیمت این محصولات نیز کاهشی می‌شود.

انرژی گاز

یکی از عوامل موثر بر نرخ آهن آلات و فولاد، گاز در دسترس تولیدکننده این محصولات است. در واقع تامین گاز برای تولید این محصولات در تمام فصول اهمیت زیادی دارد. طی سال‌های اخیر در کشور، تولیدکنندگان آهن و فولاد در فصول سرد سال با قطعی گاز مواجه شدند که این موضوع باعث توقف تولید، کاهش عرضه این محصولات و در نهایت رشد قیمت آهن و فولاد شده است.

دریان سفر امید

عوارض صادرات

یکی دیگر از عوامل پشت پرده تغییر قیمت آهن، عوارض صادرات است. به عنوان مثال با کاهش عوارض صادرات، بیشتر افراد و مجموعه‌های دارنده مواد اولیه تولید انواع آهن آلات و فولاد، به صادرات و کسب درآمد دلاری تمایل پیدا می‌کنند. این اتفاق در نهایت باعث افزایش صادرات مواد اولیه، کمبود آن در بازار داخلی و در نهایت کاهش عرضه داخلی آهن آلات و فولاد می‌شود و با کاهش عرضه، قیمت آهن و فولاد رو به افزایش می‌رود.

انتظارات تورمی

انتظارت تورمی، عامل موثر دیگر بر قیمت آهن و به معنی پیش بینی افزایش قیمت‌ها در آینده است. زمانی که مردم با در نظر گرفتن شرایط فعلی انتظار افزایش نرخ آهن و فولاد در آینده دارند، اقدام به خرید بیشتر آن می‌کنند که این موضوع به رشد تقاضا و در نهایت افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

خرید آهن - کاماپرس

اطلاع از قیمت آهن و خرید آن از «تهران آهن»

با توجه به موارد مذکور، کارشناسان همواره به متقاضیان انواع آهن آلات و فولاد توصیه می‌کنند که قبل از خرید، قیمت مقطع آهنی یا فولادی مورد نظر خود را رصد کنند و تغییرات آن را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند خرید خوبی داشته باشند و ضرر نکنند. یکی از درگاه‌های داخلی که همواره قیمت آهن و متعلقات آن را به روزرسانی کرده و در اختیار مشتریان می‌گذارد، تهران آهن است. تهران آهن، یکی از مراکز تخصصی فروش آهن آلات و فولاد است که از سال 1378 فعالیت خود را آغاز کرد. این درگاه به علت در اختیار گذاشتن قیمت‌های به روز قوطی، پروفیل، تیرآهن، لوله، میلگرد، ستونی، ورق و کلیه آهن آلات صنعتی و ساختمانی برندهای مختلف توانسته نظر مشتریان زیادی را به خود جلب کند. به علاوه، این مجموعه در زمینه ماشین کاری، آبکاری، تراشکاری، خمکاری، برشکاری و پانچ نیز به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهد. علاوه بر امکان مشاهده قیمت‌ها و خدمات مذکور، امکان خرید انواع میلگرد، تیرآهن و هاش، قوطی پروفیل، ورق، نبشی و ناودانی، لوله و تسمه و سپری از برندهای گوناگون از طریق این درگاه موجود است.

علاقه­‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت https://tehran-ahan.com/ مراجعه کنند یا با شماره تلفن 02186073000 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : تهران آهن
نهال گشت
سازگار ارقام
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز