5 جاذبه توریستی شهر اردبیل برای سفرهای تابستانه

اردبیل- کاماپرس
ژیوار

هوای معتدل و خنک اردبیل در تابستان فرصت مناسبی برای سفر به این شهر فراهم می‌کند. طبیعت زیبای اردبیل و روستاهای خوش آب‌وهوای اطراف آن، مناظر دیدنی و خیره‌کننده‌ای در طی سفر برای گردشگران به وجود آورده است. اردبیل با جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر و آب‌وهوای خنک دل‌چسب، انتخاب بسیار مناسبی برای سفر و فرار از گرما در تابستان است.

استان اردبیل، به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و بناهای تاریخی بسیار جذاب می‌تواند در فهرست اولویت‌های سفر برای بوم گردی و دوستداران طبیعت ایران قرار بگیرد.

کاماپرس در ادامه این گزارش به معرفی پنج منطقه دیدنی‌ از جاذبه‌های اردبیل پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و مذهبی استان اردبیل است. این بنا در قرن هفتم هجری به دستور شاه اسماعیل صفوی، بنیان‌گذار خاندان صفوی، ساخته‌شده است. بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را به عنوان محل دفن شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بنیان‌گذار صفویه، می‌شناسند. این بنا به‌عنوان یکی از آثار معماری برجسته دوره تیموریان معروف است و در سال ۱۳۵۰ به‌عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

دریان سفر امید

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، دارای سه بخش مجزا است که شامل حرم، مسجد و مدرسه می‌شود. این بنا به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دینی و تاریخی مهم ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

اردبیل_کاماپرس

پل معلق مشکین‌شهر

پل معلق مشکین شهر یکی از جاهای دیدنی اردبیل و طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه است. این پل در دامنه کوه سبلان قرار گرفته است و ارتفاع این پل۸۰ متر بر بالای رودخانه خیاوچایی ساخته شده و دو متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد. این پل توسط مهندسان ایرانی طراحی و در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار در بهار سال ۱۳۹۴ افتتاح شد. طراح این پل مهندس گنجعلی بیگ است که با الهام از پل «کاپیلانوی ونکوور» کانادا آن را طراحی کرد.

پل معلق مشکین شهر جزو ۱۰ سازه مهم معماری ایران در حوزه گردشگری است، این نوع پل  دارای عرشه هایی با  انحنا است و از نوع تخت نيست. در ساخت این پل از کامپوزیت طرح چوب استفاده شده است که مقاومت بالایی در برابر ضربه، رطوبت، حریق و فشار صاعقه دارد. یکی از جالب‌ترین بخش‌های پل معلق مشگین شهر، بخش شیشه‌ای آن است که در وسط پل قرار دارد.

در هنگام عبور از روی این قسمت می‌توانید زیر پای خود و دره را ببینید. در زمان عبور از روی پل از دویدن و پرش دوری کنید؛ چون این کار موجب ایجاد نوسان پل می‌شود و ممکن است برای کودکان و افراد سال‌خورده مشکل ایجاد کند و باعث زمین خوردن آن‌ها شود.

اردبیل_کاماپرس

قلعه قهقهه خلخال

قلعه قهقهه در شمال غربی ایران و در شهرستان مشکین شهر استان اردبیل واقع‌شده است. این قلعه در دوره صفویه ساخته‌شده و به‌عنوان یک پاسگاه نظامی برای کنترل منطقه از آن استفاده می‌کردند.

این قلعه دارای دیوارهای سنگی محکم و برج‌های نگهبانی است. از آن به‌عنوان یکی از قلعه‌های استراتژیک در منطقه نام می‌برند. بخش اصلی قلعه با پل‌های معلق به هم وصل شده‌اند. امروزه، قلعه قهقهه به‌عنوان یک جاذبه گردشگری مهم در اردبیل شناخته می‌شود.

اردبیل_کاماپرس

موزه چینی‌خانه اردبیل

موزه چینی‌خانه اردبیل، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان اردبیل است. این موزه در خانه‌ای با قدمت بیش از ۲۰۰ سال قرار دارد و در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان یکی از آثار تاریخی و فرهنگی ایران به ثبت رسید. موزه چینی‌خانه اردبیل در دوره قاجار ساخته‌شده و به دلیل شباهت ساختار خود با خانه‌های چینی، به نام موزه چینی‌خانه معروف است. در این خانه، مجموعه‌ای از اشیا و آثار باستانی به نمایش گذاشته‌شده است که بخشی از آن‌ها مربوط به دوره قاجار و بخشی دیگر مربوط به دوره‌های قبل از آن است.

در موزه چینی‌خانه اردبیل، مجموعه‌ای از قطعات سفالی، سنگی، فلزی و چوبی برای نمایش گذاشته‌شده است که هرکدام از آن‌ها دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بالایی هستند. همچنین، در این موزه، مجموعه‌ای از نقاشی‌های قدیمی و کتاب‌های دست‌نوشته نیز به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

اردبیل_کاماپرس

جنگل فندق لو اردبیل

جنگل فندق لو اردبیل یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در استان اردبیل است. این جنگل در شمال شرقی شهرستان اردبیل قرار دارد. جنگل فندق لو اردبیل به دلیل داشتن انواع گوناگون درختان و گیاهان، پوشش گیاهی خاصی دارد. در این جنگل می‌توانید درختان بلوط، سنجد، بید، توت، بادام و … را ببینید.

همچنین این جنگل، محل زندگی حیوانات متنوعی مانند خرس، گرگ، روباه، خرگوش، خزنده و پرندگان است. به همین دلیل جنگل فندق لو اردبیل یک منطقه حفاظت‌شده است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری در جنگل فندق لو اردبیل می‌توان به رودخانه فندق لو، آبشارهای شیرین‌آباد و چاله‌های طبیعی اشاره کرد.

در این منطقه می‌توان به کوهنوردی، پیاده‌روی و پیک‌نیک هم بپردازید. جنگل فندق لو اردبیل به دلیل داشتن پوشش گیاهی و جانوری فراوان، آب‌وهوای مناسب و مناظر زیبا، به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری مهم در استان اردبیل شناخته می‌شود.

اردبیل_کاماپرس

انتهای پیام

مرتبط با : آفتاب کلوتمارکوپولومسیر سبز
نهال گشت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
سازگار ارقام
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

19 دیدگاه برای “5 جاذبه توریستی شهر اردبیل برای سفرهای تابستانه

  1. یگانه گفته:

    بنظرم گردنه حیران، روستای آلوارس و آبگرم سرعین رو هم باید به این لیست‌تون اضافه کنید.

  2. سارا گفته:

    امامزاده عبدالله که در داخل باغ زیبایی قرار دارد و رودخانه شاهرود از آن عبور می کند دارای چشمه های متعدد در کنار کوه پلنگاه است همچنین ابشار زیبایی دارد مثل نگین در باغ شهر کلور است باغ شهر کلور دارای جاذبه های متعدد گردشگری در جنوب خلخال قرار دارد می تواند مکان دل انگیزی در برای تفریح باشد

  3. محسن حسنزاده گفته:

    خدا قسمت کند همه شهرهای تاریخی ایران راببینند ال خصوص اردبیل رشت مقبره نادر شاه افشار مقبره فردوسی هارون یه کلات نادرکل ایران همش تاریخه

  4. محسن حسنزاده گفته:

    خداقست مسافرانی که به مشهد رضا می اینند ازمناطق ییلاقی جاغرق دیدن کنند البته اسفالت انتهای این خطه تاریخی نادیده گرفته شده است

  5. سعید گفته:

    به گفته کارشناسان جهان تبریز توسعه یافته ترین و پیشرفته ترین شهر ایران ای کاش اردبیل 15%پیشرفته های تبریز را داشت

    • محمد گفته:

      درسته به تبریز مسئولاش رسیدن اگه تو همه شهرا مسئولسن تبریز بود اونموقع هیچ شهری به اندازه اردبیل مکان گردشگری مناسب در کلاس جهانی نداشت ولی حیف که داره شهر از بین میره

  6. علی صمدی خانقاه گفته:

    این جاذبه های گردشگری عموما طبیعی و خدادادی است ، لذا داشتن آنها خوب است ولی نگهداشتن این جاذبه ها مخصوصا طبیعت سرسبز از واجبات است . از همه عزیزان خواهشمندم هنگام استفاده مواظبت نمایند تا از بین نروند و حتی تلاش برای توسعه داشته باشند . با تشکر

  7. ستایش گفته:

    سلام .
    موزه چینی خانه قسمتی از بقعه شیخ صفی اردبیلی است . و توسط شیخ بهایی طراحی شده . و برای نمایش ظروف چینی که امپراتور چین فرستاده ساخته شده و اصلا شبیه خانه نیست بلکه تالار هستش .
    قدمتش هم به شاه عباس برمیگرده .
    در دوره قاجار روس‌ها اقدام به غارت کتابهای خطی و ظروف چینی اون کردن

  8. میلاد طالعی گفته:

    با سلام لازم دونستم یکی از بخش های ویلکیج شمالی شهرستان نمین رو نام ببرم روستایی
    کله سر که چندین چشمه در دل جنگل قرار دارد وچهار چشمه با کمک این بزرگ مرد های کله سر ی ها لوله کشی شده ب داخل روستا بسیار اب خنک روان است و برای سنک کلیه هم مفید است گردشگری در جنگل‌ خوش اب هوا و منظره های دیدی در این روستا قرار گرفته و از همه مهم تر ادم های‌ روستا بسیار خوش اخلاق مهمان نوازی هستن و انواع لبنیات خوش مزه دارن.

  9. محمد گفته:

    ابگرم سبلان ، یا قوتورسویی ؛ در حدود۲۰ کیلومتری مشکین شهر ؛ دامنه سبلان ؛ اوایل انقلاب به حدی گوگردی غلیظ و گازدار بود که موقع اب تنی باید نفس را حبس میکردی ؛ و بعضا بعضی از حال میرفتند و بلافاصله نفر را در استخر اب خنک بغلی فرو میبردند تا به هوش بیاد ؛ گویا جهاد انرا دستکاری کرده! هم اب سرد شده و هم گازش گرفته شده! البته هنوز هم به رفتن و دیدنش می ارزد ؛ مخصوصا کبابهای طبیعی چنجه از گوشتهای تازه بره که اویزان شده و برای کباب از هرکجایش خواستی انتخاب میکنی ..

  10. عادل گفته:

    به جرأت میتونم بگم سرتاسر استان اردبیل می‌تونه قطب گردشگری نمونه در دنیا باشه، از هوای گرم و معتدل زمستانی حاشیه رود ارس بگیر تا ییلاقات دامنه سبلان در مشکین شهر و سرعین.اگر مدیر مدبر سر کار باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز