6 راهکار برای فرار از تب دنگی / هشدار به تهرانی ها

ژیوار

یک «پشه» سیاه و سفید کوچک دلیل ترس بسیاری از مردم جهان شده است. «پشه آئدس» که احتمالا نام آن را در اخبار و فضای مجازی شنیده‌اید، عامل اصلی شیوع «تب دنگی» است. بیماری که چند هفته است به ایران رسیده و حالا بعد از  شیوع در شمال، جنوب و خراسان رضوی موارد مثبت این بیماری در قزوین نیز دیده شده است.

به گفته کارشناسان دلیل اصلی این بیماری مسافرانی هستند که اخیرا به کشورهای خارجی خصوصا حاشیه خلیج فارس سفر کرده‌اند.

کاماپرس در این گزارش، دلایل، علایم و روش های جلوگیری از این بیماری را تشریح می‌کند.

تب دنگی از کجا آمد؟

بارندگی و سیل‌های اخیر در امارات یکی از دلایل شیوع این بیماری و ورود آن به ایران است. مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت می‌گوید ورود این بیماری به ایران به خاطر سفرهای تعداد بالای مسافران به امارات است. وزرات بهداشت هم هشدار داده است که مسافرانی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس آمده‌اند مراقب علایم باشند.

دریان سفر امید

6 راهکار برای جلوگیری از گزش پشه آئدس

با توجه به اینکه این بیماری در تابستان شیوع پیدا می‌کند و این فصل هم برای سفر مناسب است، بد نیست چند راهکار برای جلوگیری از نیش خوردگی توسط این حشره کوچک را بدانید.

  1. قبل از همه مراقب آمدن این پشه به داخل خانه باشید.
  2. در صورتی که ساعات زیادی در طبیعت حضور دارید حتما لباس‌های آستین بلند و جوراب بپوشید.
  3. بدون پشه بند در فضای باز نخوابید.
  4. برای پنجره ها توری نصب کنید.
  5. از نشستن در مکان‌هایی که آب راکد دارند یا نزدیک شدن به ظروف آبخوری حیوانات پرهیز کنید.
  6. از کرم و اسپری‌های دور کننده حشرات استفاده کنید.

تب دنگی یک بیماری جدید نیست

اینکه ما تازه با «تب دنگی» آشنا شدیم به معنای جدید بودن آن نیست. تغییرات آب و هوایی، گسترش و رشد این پشه را تشدید کرده و در شبه قاره هند، کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون کامبوج، فیلیپن، مالزی و ویتنام شیوع بیشتری دارد. اخیرا در کشورهای همسایه از جمله پاکستان، امارات و برخی از کشورهای اروپایی هم دیده شده است. در آفریقا هم مشابه این بیماری با عنوان «تب زرد» شناخته می‌شود و در آمریکای لاتین نیز مواردی گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

یک تب استخوان شکن

«تب دنگی» به «تب استخوان شکن» هم معروف است. تا اینجا مشخص است که با یک بیماری سبک و ساده رو به رو نیستیم، اما لازم نیست بترسید، این بیماری به راحتی قابل درمان بوده و به گفته پزشکان احتمال مرگ بر اثر گزش این پشه یک درصد است. پس لزوم رسیدگی به موقع را طلب می‌کند و خبر امیدوار کننده که نیازی به ماسک و الکل نداریم چون قابلیت سرایت ندارد.

به گفته دکتر امین بجدی، متخصص بیماری‌های عفونی سالانه 100 تا 400 میلیون نفر به این بیماری مبتلا و حدود ۵۰۰ هزار مورد با نوع شدید آن مواجه می‌شوند.

علایم تب دنگی

علایم تب دنگی 4 تا 10 روز پس از گزش بروز می‌کند و علایمی از جمله تب بالا (۴۰درجه)، سردرد شدید، درد پشت چشم، درد مفاصل و عضلات، تهوع، استفراغ، تورم غدد و جوش را نشان می‌دهد.

نوع خفیف این بیمای با تب و علائم مشابه آنفولانزا مشخص شده و نوع شدید بیماری می‌تواند خونریزی جدی، افت شدید فشارخون و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد. با توجه به اینکه این پشه در نقاط گرمسیری و مرطوب بیشتر وجود دارد، اگر نقاط گرمسیری زندگی می‌کنید این علایم را جدی بگیرید.

درمان تب دنگی

همین اول بگویم که اگر به نوع سبک آن مبتلا شوید یک تا 2 هفته به بدن خود زمان دهید تا بهبود پیدا کند اما اگر بخت یارتان نباشد و به نوع سنگین و سخت آن مبتلا شوید باید تحت نظر پزشک مدتی را در بیمارستان بستری شوید.

برای این بیماری درمان خاصی وجود ندارد و با مصرف زیاد آب، مسکن و استراحت به پایان می‌رسد.

انتهای پیام

نهال گشت
سبیت
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز