تاثیر بلبرینگ چرخ خودرو بر کاهش مصرف سوخت پراید و پژو

بلبرینگ چرخ خودرو - کاماپرس

تمامی رانندگان و صاحبان خودرو در جست‌وجوی راه‌حلی هستند تا مصرف سوخت خودرو خود را کاهش بدهند؛ یکی از راحت‌ترین و ممکن‌ترین راهکارها برای کاهش مصرف سوخت، توجه به تمامی قطعات یدکی خودرو است. شاید جالب باشد که بدانید حتی یک قطعه کوچک مانند بلبرینگ چرخ خودرو هم می‌تواند در کاهش مصرف سوخت تأثیرگذار بگذارد.

بلبرینگ چرخ خودرو، یکی از اصلی‌ترین اجزا در سیستم تعلیق خودرو است که کمک می‌کند تا چرخ‌های خودرو راحت‌تر حرکت و همچنین وزن ناشی از خودرو و سرنشینان را تحمل کنند. بلبرینگ چرخ خودرو پژو و یا دیگر خودروهای موجود در بازار در حقیقت از اصطکاک بیشتر و فرسایش حین چرخش چرخ‌ها جلوگیری می‌کنند. پس وجود بلبرینگ باکیفیت و سالم و البته کارآمد نه‌تنها به ایمنی راننده و سرنشینان خودرو می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا مصرف سوخت بنزین در درازمدت نیز کاهش یابد.

کاماپرس در این گزارش اهمیت به‌کارگیری بلبرینگ سالم در خودرو و همچنین چگونگی کمک به کاهش مصرف سوخت پژو و دیگر خودروها را بررسی می‌کند.

بلبرینگ چرخ - کاماپرس

انواع بلبرینگ‌ چرخ موجود در بازار

امروز صنعت بلبرینگ سازی پیشرفت‌های زیادی داشته است و طراحان و مهندسان اتومبیل دریافته‌اند که این قطعه می‌تواند به‌سرعت و عملکرد بهتر خودرو کمک کند. در حال حاضر انواع مختلفی از بلبرینگ چرخ تولید و روانه بازار می‌شوند. ازجمله این موارد می‌توان به محصولات زیر اشاره کرد:

دریان سفر امید
  1. بلبرینگ‌های شیار عمیق
  2. بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای
  3. بلبرینگ‌های تپر
  4. هاب بلبرینگ یا یونیت بلبرینگ
  5. بلبرینگ‌های جفت‌شده
  6. بلبرینگ‌های رولر استوانه‌ای

در این میان بلبرینگ دو ردیفه و تک ردیفه دو نمونه مصرفی متداول بازار هستند که بسیاری از رانندگان تفاوت آنان را به‌درستی نمی‌دانند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که بلبرینگ چرخ تک ردیفه از یک ردیف گوی یا ساچمه فولادی تشکیل‌شده؛ اما بلبرینگ چرخ چند ردیفه دارای دو یا چند ردیف گوی است. به دلیل همین تفاوت در ساخت، بلبرینگ چرخ چند ردیفه اصطکاک کمتری دارد. این نوع از بلبرینگ معمولاً در اتومبیل‌های لوکس، ‌مدرن و باکیفیت بالا استفاده می‌شوند؛ اما بلبرینگ تک ردیفه بیشتر بر روی خودروهای قدیمی‌تر و ارزان‌تر نصب می‌شوند. در همین حال، نوع تک ردیفه بلبرینگ چرخ خودرو به‌خاطر طراحی ساده و کاربردی آنان،‌ در بین مصرف‌کنندگان محبوب‌‌تر است؛ هرچند که بلبرینگ چرخ چند ردیفه تحمل بار سنگین‌تری را دارد.

کاهش مصرف سوخت پژو با بلبرینگ چند ردیفه

در این میان، از راهکارهای کاهش مصرف سوخت پژو و دیگر خودروهای موجود در بازار استفاده از بلبرینگ‌های چند ردیفه است؛ چراکه با گردش نرم‌تر چرخ‌ها و کاهش اصطکاک بلبرینگ‌ها به بهبود بازده مصرف سوخت خودرو کمک می‌کنند.

چند سال پیش کمپانی شفلر (Schaeffler) بلبرینگ چرخ چند ردیفه‌ای را به بازار معرفی کرد که در آن از بلبرینگ به‌جای رولبرینگ استفاده ‌شده بود. در این نوع بلبرینگ چرخ خودرو، به‌جای استفاده از دو رولبرینگ مخروطی، از دو بلبرینگ دو ردیفه پشت‌به‌پشت استفاده‌شده است. درنتیجه به‌جای تماس خطی در غلتک، تماس نقطه‌ای در ساچمه‌ها ایجاد می‌شود و این به‌معنای کاهش اصطکاک چرخ‌ها تا ۵۰ درصد می‌شود.

البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که استفاده از بلبرینگ چند ردیفه تنها باعث کاهش مصرف سوخت نمی‌شود، بلکه از آلایندگی خودروها هم می‌کاهد.

بلبرینگ خودرو - کاماپرس

بلبرینگ چند ردیفه برای چه خودروهای مناسب است

در اینجا باید گفت که استفاده از بلبرینگ چرخ چند ردیفه برای تمامی خودروها مناسب نیست؛ بنابراین تأثیر بلبرینگ چرخ خودرو بر کاهش مصرف سوخت پراید و پژو به‌شرطی محقق می‌شود که بتوان این نوع از بلبرینگ را برای آنان هم استفاده کرد. در مدل‌های قدیمی پراید (مدل‌های سال 84 به قبل)، بلبرینگ چرخ جلو از دوتکه تشکیل‌شده بودند؛ اما در حال حاضر برای چرخ‌های جلوی پراید از بلبرینگ تک ردیفه بیشتر استفاده می‌کنند.

اگر قصد دارید تا بلبرینگ پراید از مدل چند ردیفه باشد، بهتر است ابتدا با نمایندگی‌های مجاز سایپا مشورت کنید تا متحمل هزینه گزافی نشوید. در مجموع، استفاده از بلبرینگ چرخ چند ردیفه باید بر اساس طراحی هر مدل خودرو شرکت سایپا انجام شود و لزوماً برای همه مدل‌ها مناسب نیست.  در همین حال بلبرینگ چرخ پژو می‌تواند هم تک ردیفه و هم چند ردیفه باشد.

مزایای استفاده از بلبرینگ تک ردیفه در قیاس با بلبرینگ چند ردیفه:

  1. طراحی ساده‌تر و قیمت مناسب‌تر
  2. مناسب برای بارهای سبک
  3. استفاده در تجهیزات متنوع
  4. دوام بالا

اما نقطه‌ضعف اصلی بلبرینگ تک ردیفه، تحمل ظرفیت بار کمتر نسبت به مدل چند ردیفه است. در نتیجه برای خودروهای سنگین‌تر و پرتوان مناسب نیستند.

عوامل اصلی که باعث خرابی بلبرینگ چرخ خودرو می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • نصب نادرست بلبرینگ
  • استفاده از ابزارهای نامناسب مانند چکش یا آچار
  • استفاده مجدد از لوازم جانبی قدیمی به‌جای تعویض آن‌ها با قطعات نو
  • آسیب ناشی از تصادف
  • ضربات ناشی از رانندگی در چاله‌ها، سرعت‌گیرها یا برخورد با سنگ‌ها
  • حرکت در جاده‌های نامناسب
  • استفاده از بلبرینگ باکیفیت پایین یا تقلبی
  • عدم نگهداری و سرویس به‌موقع بلبرینگ‌ها
  • عدم بازرسی و روغن‌کاری منظم بلبرینگ‌ها
  • تعویض نکردن به‌موقع بلبرینگ‌های فرسوده

علائم خرابی بلبرینگ چرخ جلو در خودروهای سایپا مانند پراید و پژو می‌تواند شامل صدای غیرعادی چرخ‌ها، لرزش فرمان و سائیدگی چرخ‌ها باشد.

بلبرینگ خودرو - کاماپرس

راهکارهای برای افزایش طول عمر بلبرینگ چرخ خودرو

  • نصب صحیح بلبرینگ
  • استفاده از ابزارهای مناسب برای نصب بلبرینگ چرخ
  • وارد نکردن فشار بیش‌ازحد
  • نگهداری و سرویس مناسب
  • بازرسی و روغن‌کاری منظم بلبرینگ‌ها طبق توصیه سازنده
  • خرید بلبرینگ چرخ خودرو باکیفیت و اصلی
  • رانندگی مناسب و اجتناب از رانندگی در جاده‌های ناهموار
  • کاهش سرعت در هنگام عبور از موانع و سرعت‌گیرها

با رعایت این موارد می‌توان طول عمر بلبرینگ چرخ را افزایش داد و از خرابی زودرس آن‌ها جلوگیری کرد. همچنین در صورت مشاهده هرگونه مشکل در بلبرینگ، سریعاً اقدام به تعویض آن‌ها کنید.

قیمت بلبرینگ چرخ خودرو در بازار

در حال حاضر انواع بلبرینگ چرخ خودرو در کشور توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید می‌شود. همچنین می‌توانید از بازار بلبرینگ باکیفیت خارجی نیز تهیه کنید. برای مثال، بلبرینگ پراید مناسب چرخ عقب  FAG، 362 هزار تومان قیمت دارد. همچنین بلبرينگ چرخ جلو Coram مدل CR072 نیز در بازار حدود 500 هزار تومان به فروش می‌رسد. اگر صاحب یکی از انواع مدل خودرو پژو هستید، برای خرید بلبرینگ چرخ پژو باید رقمی در حدود 800 هزار تومان بپردازید.

خرید بلبرینگ چرخ خودرو از اورجین پارت

اورجین پارت یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها و متحول‌کننده بازار لوازم یدکی در ایران است. این مجموعه تنها منبع قیمت و کیفیت قطعات یدکی در ایران است و شما می‌توانید با اطمینان از این مجموعه بهترین و برترین بلبرینگ چرخ خودرو مخصوص پژو و پراید و یا دیگر خودروهای موجود در بازار کشور را خریداری کنید.

برای خرید از اورجین پارت می‌توانید به وب‌سایت https://originpart.com مراجعه کنید و یا با شماره تلفن‌های 09304899695 و یا 09127791471 تماس حاصل نمایند. شما با مراجعه به سایت اورجین پارت می‌توانید تمامی لوازم یدکی موردنظرتان را با بهترین و ارزان‌ترین قیمت خریداری کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : اورجین پارت
سلام پرواز ایرانیان
آهن ملل اصفهان
تورهای مسافرتی لحظه آخر
فروشگاه اینترنتی فرنا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان