وعده واردات خودرو امسال محقق می‌شود؟

آخرین مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه-کاماپرس
ژیوار

در حالی که دولت براساس طرح ساماندهی خودرو سالانه باید 100 هزار دستگاه با ارزش حدود یک میلیارد یورو واردات می‌کرد، اما تاکنون تقریبا 200 میلیون یورو واردات شده که یک پنجم اعتبار پیش بینی شده برای این بخش بوده‌‌‌‍ است.

به گزارش کاماپرس، در حالی که از یک سال پیش دولت وعده واردات خودرو برای تعدیل قیمت خودرو در بازار داده بود، اما طبق آمار گمرک حدود 11 هزار خودرو تاکنون وارد شده‌‌‌‍ که کمتر از 10 درصد از هدف گذاری تعیین شده‌‌‌‍ محسوب می‌شود.

تمدید مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی-کاماپرس

طبق طرح ساماندهی بازار خودرو که حدود دو سال پیش در مجلس مصوب شده دولت باید در سال 1402 و 1403 حدود 200 هزار خودرو واردات کند، اما داده‌‌های گمرک حکایت از این دارد که تاکنون 20 هزار خودرو برای واردات ثبت سفارش کرده‌اند. با در نظر گرفتن آمار 11 هزار و 340 خودرویی که تاکنون وارد شده‌‌‌‍، احتمالا تا پایان سال جاری جمع واردات خودرو به بیش از 32 هزار دستگاه نرسد.

طبق اعلام محمد دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو سالانه در کشور برای یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تقاضا وجود دارد و در سال‌‌های گذشته به طور معمول حدود 70 هزار خودرو به کشور واردات می‌شد که بر مبنای این میزان واردات بازار کاملا متعادل بود.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید: 

یکی از برنامه‌‌های دولت در سال‌‌های اخیر هدف‌گذاری برای افزایش واردات خودرو بوده و حتی فاطمی امین وزیر سابق صنعت هم وعده افزایش تولید تا 3 میلیون دستگاه را داده بود، اما بعد از دو سال میزان تولید خودروی کشور حدود 100 هزار دستگاه افزایش پیدا کرده‌‌‌‍ که بخش عمده این افزایش هم در نتیجه رشد تولید خودروسازان بخش خصوصی بوده‌‌‌‍ است.

در حال حاضر دولت اگر بخواهد آمار واردات خودرو در سال جاری  را به مرز 70 هزار دستگاه برساند باید در سه ماهه نخست سال حداقل برای 50 هزار دستگاه دیگر مجوز صادر کند.

میزان تقاضا برای خرید خودرو در کشور

براساس قانون دولت باید سالانه حدود یک میلیارد یورو برای واردات خودرو تخصیص دهد، اما سال گذشته تنها یک پنجم از این میزان اعتبار برای واردات خودرو و قطعات تخصیص داده شد. بنابراین امکان افزایش واردات تا 5 برابر میزان سال گذشته امکان پذیر‌‌‌‍ است.

در روزهای گذشته قیمت دلار سقف تاریخی خود را شکست و همین مساله منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار شد. به طوری که برخی خودروهای ایرانی در یک روز افزایش قیمت 100 میلیون تومانی را تجربه کردند.

برهمین مبنا تا زمانی که روند صعودی قیمت دلار ادامه دارد. از طرف دیگر دولت هم برنامه واردات خودروی خارجی را جدی نگیرد بازار خودرو آرام نخواهد گرفت.

همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر برخی از خودروها‌‌‌‍ استاندارد 85 گانه را ندارند و سازمان‌‌‌‍ استانداردها قصد دارد تولید این خودروها را متوقف کند و در چند ماه گذشته برای اجرای آن هم اقدام کرده‌‌‌‍ است، اما به دلیل اینکه تعهدات شرکت‌‌ها به مشتریان بی پاسخ مانده، در مقطع کنونی قرار شده برای مدت کوتاهی تولید این خودروها ادامه پیدا کند و بعد از آن خودروسازان باید با خودروهای جایگزین میزان تولید خود را حفظ کنند.

انتهای پیام

نهال گشت
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز