آشنایی با ورق آجدار و کارکردهای آن

ورق آجدار کاماپرس
ژیوار

ورق آجدار به صورت صفحه فلزی با الگو لوزی شکل تولید می‌شود و به ورق برجسته نیز معروف است. این ورق‌ها سطح براقی داشته و به دلیل انعطاف‌پذیری و استحکام بالا کاربردهای متعددی دارند. این ورق از فلزات و آلیاژهای مختلف و در ابعاد و ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شود و معمولا از روش نورد گرم برای ساخت‌ آن‌ها استفاده می‌شود.

کاماپرس در این گزارش به بررسی کارکردهای ورق آجدار در صنایع گوناگون و انواع آن پرداخته است.

روش‌­های تولید ورق آجدار

به طور کلی از دو روش پرسی و فابریک برای تولید ورق‌های آجدار استفاده می‌شود. این محصول در روش پرسی با استفاده از نورد گرم تولید می‌شود. در روش پرسی، الگوهای موجود در غلتک‌های نورد باعث ایجاد پستی و بلندی در بخش‌هایی از ورق می‌شود. از این روش معمولا برای تولید ورق‌هایی از جنس فولاد، آلومینیوم یا استیل استفاده می‌شود. در روش فابریک نیز با استفاده از اتصال الگوها به ورق‌های فولادی یا آلومینیومی، ورق‌‌های آجدار تولید می‌شود. با توجه به اینکه در این روش‌، الگوها در مراحل بعدی به ورق متصل می‌شوند، وزن این ورق‌های فابریک معمولا بیشتر است و در نتیجه قیمت گران‌تری دارند.

ورق آجدار آهن-کاماپرس

انواع ورق آجدار

این ورق‌ها معمولا از جنس آهن، آلومینیوم، آهن گالوانیزه و استیل هستند. ورق‌های آلومنیومی به دو شکل رنگی و بی‌رنگ تولید می‌شود و یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های آن‌ها، مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی است. ورق‌های آلومینیومی به دو شکل شیت و بسته‌بندی‌شده در بازار به فروش‌ می‌رسند. ورق‌های گالوانیزه با فلز روی پوشش داده می‌شوند و در نتیجه مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و زنگ‌زندگی دارند. این ورق‌های گالوانیزه برای استفاده در شیروانی‌ها یا محیط‌هایی با رطوبت بالا ایده‌آل هستند و استحکام زیادی دارند.

دریان سفر امید

ورق‌های فولادی با استفاده از روش فابریک یا نورد گرم از ورق‌ سیاه تولید می‌شوند. ورق‌های استیل به دلیل عناصر شیمایی و آلیاژ ضدزنگ، قیمت بیشتری نسبت به سایر انواع ورق‌ها دارند. البته باید در نظر داشت که ورق‌های استیل مقاومت بسیار بالایی در برابر بسیاری از عوامل محیطی خورنده، حرارت و اسیدهای مخرب دارند. ورق‌ آجدار در شکل‌های ظاهری مختلف شطرنجی، بادامی، عدسی، قطره‌ای و الماسی تولید می‌شود و هر یک از این الگوها می‌تواند به شکل دو یا پنج خطی باشد.

کاربردهای ورق آجدار

با توجه به اینکه راه رفتن روی سطوح فلزی دشوار است و ممکن است باعث لیز خوردن شود، استفاده از ورق‌های برجسته می‌تواند به میزان زیادی خطر سر خوردن را کاهش دهد. از این ورق‌ها در بسیاری از پله‌ها و سطوح شیب‌دار به منظور کاهش خطر لغزش و افتادن استفاده می‌شود. به ویژه این ورق‌ها در پله‌های اضطراری نقش بسیار مهمی دارند و به منظور افزایش کشش اصطکاکی روی سطح پله در هنگام برف یا باران از آن استفاده می‌شود.

همچنین در بسیاری از وسایل نقلیه و یدک‌کش در قسمت بار استفاده می‌شود تا خطر لغزش احتمالی هنگام ورود به قسمت بار را کاهش دهد. استفاده از این ورق‌ها همچنین کشش اصطکاکی لازم برای هل دادن یا کشیدن یک ماده به داخل یا خارج کامیون را فراهم می‌کند. با استفاده از این ورق‌ها در وسایل نقلیه باربری، بارها در سطح حرکت نمی‌کنند و در جای خود محکم باقی می‌مانند.

استفاده از این ورق‌های برجسته مزیت‌های زیادی دارد. این محصولات دارای سطحی روشن و شفاف بوده و به دلیل مقاومت و استحکام بالا، در شرایط دشوار به خوبی دوام می‌آورند. قدرت بالای این ورق‌ها در جلوگیری از ایجاد لغزش در سطوح فلزی نیز باعث شده در سطح کشتی‌ها و وانت‌بارها پرکاربرد باشند.

ورق آجدار-کاماپرس

خرید ورق آجدار از «آهن ملت»

شرکت «آهن کاوش شکیبا» با نام تجاری «آهن ملت» فعالیت خود در زمینه خرید و فروش آهن‌آلات و مقاطع فولادی را از سال 1393 آغاز کرد. این مجموعه از طریق همکاری با معتبرترین مراکز و شرکت‌ها امکان استعلام قیمت و خرید اینترنتی را برای سهولت خریداران فراهم کرده است. بعد از خرید، پیش‌فاکتور برای خریداران در کمتر از 30 دقیقه به صورت اینترنتی ارسال و بعد از تایید، فاکتور رسمی برای ثبت در سیستم‌های دولتی برای مشتریان فرستاده می‌شود. افراد می‌توانند برای دریافت مشاوره‌های دقیق و تخصصی از کارشناسان این مجموعه راهنمایی بگیرند و هزینه‌های اضافی را کاهش دهند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از آهن ملت می‌توانند به وبسایت این مجموعه به آدرس https://ahanmelat.com مراجعه کنند یا با شماره تلفن 67103-021 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملت
نهال گشت
سبیت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز