5 عامل موثر بر قیمت بازار آهن ایران

قیمت آهن-کاماپرس
ژیوار

با توجه به استفاده گسترده از آهن آلات و مقاطع فولادی در صنایع و ساخت‌وساز، عوامل متعددی بر قیمت آن اثرگذار است. پیگیری و استعلام قیمت از بازار آهن ایران برای صنایع مختلف و امور ساختمان‌سازی اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند هزینه نهایی و سود مشاغل مرتبط را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی پنج عامل اثرگذار بر بازار آهن ایران پرداخته است.

افزایش قیمت مواد اولیه

سنگ آهن، اصلی‌ترین ماده اولیه‌ای است که بعد از استخراج و طی کردن فرآیندهای مختلف به آهن‌ آلات تبدیل می‌شود. بعضی از کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها در ایران با استخراج سنگ آهن از معادن اقدام به فعالیت می‌کنند و بعضی از کارخانه‌ها از سنگ‌ آهن‌های وارداتی در تولیدات خود استفاده می‌کنند. مقاطع فولادی از مواد اولیه و خام مانند رنگ آهن ، قراضه و مواد اولیه پایه‌ای نیکل و کروم تولید می‌شود که در صورت افزایش قیمت آنها در بازارهای جهانی، آهن آلات با افزایش قیمت زیادی مواجه می‌شود.

همچنین چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده در زمینه صنایع فولادی فعالیت می‌کند که در صورت افزایش تقاضا، قیمت آهن آلات افزایش خواهد یافت.

قیمت جهانی نفت

با توجه به وابستگی صنایع مختلف به آهن آلات، قیمت جهانی نفت نیز در تعیین قیمت آهن تاثیرگذار است. به عبارت دیگر نفت با نقش موثر در رشد اقتصادی کشورهای مختلف می‌تواند به صورت غیرمستقیم قیمت مواد خام و اولیه را تحت تاثیر قرار دهد و نوسانات زیادی در بازار ایجاد کند.

دریان سفر امید

قیمت آهن-کاماپرس

هزینه های حمل و نقل

یکی از مواردی که نقش زیادی در تعیین قیمت آهن آلات دارد، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل است. با توجه به اینکه آهن آلات و مقاطع فولادی در وزن‌ و تیراژ بالا خریداری می‌شود، خریداران باید هزینه زیادی برای حمل‌ونقل پرداخت کنند. وزن سنگین و ظاهر بزرگ آهن‌ آلات باعث می‌شود که خریداران به ناچار هزینه زیادی به رانندگان وسایل حمل و نقل سنگین مانند کامیون و وانت بپردازند. افزایش قیمت سوخت نیز باعث افزایش هزینه‌های جابه‌جایی می‌شود و در نهایت بازار آهن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازار آهن-کاماپرس

قیمت ارز و میزان عرضه و تقاضا در بازار

افزایش نرخ ارز، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث افزایش قیمت واردات سنگ آهن و سایر مواد اولیه برای تولید آهن می‌شود. افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن هزینه واردات تجهیزات مختلف برای تولیدات آهن در کشور می‌شود.

در برخی از شرایط خاص مانند جنگ‌های نظامی یا همه‌گیری کرونا که تولید آهن با محدودیت مواجه شد و عرضه آن کاهش یافت، قیمت آهن نیز تحت تاثیر قرار گرفت و دچار نوساناتی شد. در این موارد با وجود اینکه عرضه آهن کاهش یافت، ولی تقاضای بازار همچنان زیاد بود و این موضوع باعث افزایش قیمت آهن آلات و صنایع فولادی ‌شد. همچنین ساخت‌وسازهای عمرانی نیز باعث افزایش تقاضای آهن و رشد قیمتها می‌شود که در چنین مواردی برای کنترل بازار لازم است دولت یا کارخانه‌ها برای تعدیل بازار مداخله کنند.

بورس

بورس نیز یکی از مهم‌ترین مواردی است که در تعیین قیمت نهایی آهن نقش دارد. در صورتی که مبادلات و معاملات مرتبط با آهن در بورس زیاد باشد، بازار آهن شرایط آرام‌تری را تجربه خواهد کرد. در شرایطی که بورس اوضاع باثبات تری داشته باشد، تقاضا برای خرید بیشتر شده و در مقابل، قیمت‌ها نیز بیشتر می‌شود و به همین ترتیب، رکود بورس باعث کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت‌ها می‌­شود.

بورس-کاماپرس

بررسی بازار آهن با “آهن ملت”

شرکت توان کاوش شکیبا با نام تجاری آهن ملت دارای بیش از 9 سال سایقه در زمینه فروش و پخش انواع محصولات در بازار آهن بوده که از همان ابتدا فعالیت خود را با شرکت‌ها و مراکز معتبر در زمینه تامین آهن آلات آغاز کرده است. این مجموعه ویژگی‌ها و جزئیات دقیق محصولات را به مشتریان در زمان استعلام قیمت ارائه و پیش‎فاکتور را در کمتر از 30 دقیقه ارسال می‌کند. از طریق وبسایت آهن ملت، امکان بررسی نوسانات نرخ ارز و آهن تا یک ماه قبل از آن وجود دارد و مشتریان می‌توانند به کمک آن بهترین زمان را برای خرید انتخاب کنند. همچنین خریداران در صورت تمایل به خرید از کارخانه می‌توانند به صورت مستقیم با بخش فروش آهن ملت در ارتباط باشند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آهن ملت می‌توانند به وبسایت این مجموعه به آدرس https://ahanmelat.com مراجعه کنند و برای ارتباط با بخش پشتیبانی و استعلام قیمت از این مجموعه با شماره تلفن 67103-021 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملت
نهال گشت
آژانس هرمس 724
روکش مارال
تهران آهن
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز