آشنایی با فرش کاشان؛ اولین فرش ماشینی ایران

فرش کاشان - کاماپرس
ژیوار

اولین فرش ماشینی ایران در دهه ۵۰ و در شهرستان کاشان توسط ماشین پارچه ‌بافی ژاکارد بافته شد. فرش کاشان در طرح ‌ها و رنگ ‌های مختلف با هارمونی منظم و مشخص، تار و پود پنبه اصل، طرح و نقشه‌ های اصیل و سنتی فرش‌ های ایرانی تولید می‌شود.

کاماپرس در این گزارش به بررسی تاریخچه فرش کاشان، ویژگی و انواع آن ‌پرداخته است.

تاریخچه فرش کاشان

قدمت قدیمی‌‌ترین فرش های کاشان به قرن 11 هجری باز می‌گردد، اما دوره حکومت صفوی نقطه عطفی در تاریخچه فرش کاشان است؛ چراکه در این دوره، کاشان به عنوان مرکز بافت قالی ‌های درباری، قالی ‌های ابریشمین نقره ‌باف و زربافی بسیار نفیس شناخته می­شد. در روزگار حاضر به علت خشکسالی، در بیشتر روستاهای اطراف کاشان ، قالیبافی مهمترین منبع درآمد مردم است و بدین جهت کارگاه‌ های بسیاری در این مناطق و بعضا در منازل وجود دارد. سرعت عمل بالا در بافت فرش در کنار مواد اولیه باعث شده که فرش کاشان قیمت ارزان تری در بازار داشته باشد. کاشان نه تنها در حوزه فرش دستباف، بلکه در فروش فرش ماشینی نیز قدمتی طولانی دارد. ساخت اولین کارخانه فرش ماشینی در سال 1351 نقطه عطف دیگری در تاریخچه فرش کاشان و فرش ایرانی بود. بالغ بر 80 درصد واحدهای تولیدی فرش ماشینی کشور که از بالاترین سطح فناوری ماشین‌آلات فرش‌ بافی برخوردارند، در کاشان واقع هستند و بدین جهت کاشان به قطب تولید فرش ماشینی ایران تبدیل شده است.

فرش کاشان - کاماپرس

ویژگی‌ های فرش کاشان

به طور کلی از اصلی‌ترین ویژگی ‌های فرش کاشان می‌توان به نرم و لطیف بودن آن، پرز ندادن، رنگ‌ های شاد و زنده، ضد حساسیت بودن، استفاده از نخ ۱۰۰% آکریلیک و مقاومت بالا در برابر پاخور شدن اشاره کرد. فرش کاشان در ابعاد مختلف ۱۲، ۹، ۶ و ۴ متر و همچنین سایزهای کوچک تر تولید می‌شود، اما پرفروش ‌ترین فرش کاشان مدل ­های 700، 1000 و 1200 شانه است. البته فرش 1500 شانه نیز به تازگی وارد بازار شده است.

دریان سفر امید

اصلی‌ترین رنگ فرش کاشان، رنگ روناسی یا لاکی است. رنگ قرمز یا لاکی د رفرش دستباف از روناس تهیه می‌شود که با کم و زیاد کردن غلظت روناس می‌توان سایه ‌های زیبایی در آن ایجاد کرد. از جمله نخ‌ هایی که به عنوان جنس اصلی فرش استفاده می‌شود، می‌توان به نخ  اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن، نایلون، ویسکوز ریون و بامبو در فرش ماشینی و پشم در فرش دستباف اشاره کرد. همچنین ظرافت و بافت بسیار ریز و استفاده از نخ هایبالک برای تولید فرش گل برجسته ، از دیگر مشخصه‌های فرش کاشان است.

انواع طرح فرش کاشان

فرش طرح لچک ترنج: این طرح دارای حاشیه ‌های پهن در چهار طرف فرش است. قسمت میانی فرش از طرحی بیضی شکل مانند حوضچه بافته می‌شود. در لچک‌ های اطراف فرش، نمادی از باغچه‌ های قدیمی وجود دارد. ترنج یا محرابی که در وسط فرش قرار دارد، یادآور حوضچه‌ هایی است که در خانه‌های قدیمی قرار داشت.

فرش کاشان - کاماپرس

فرش طرح افشان: این طرح در اشکال متفاوتی در انواع بافت فرش کاشان استفاده می‌شود. لچک و ترنج از نقشه این نوع فرش کاملا حذف شده؛ به طوریکه طرح آشفته و افشان در تمامی فرش بافته می‌شود.

فرش کاشان - کاماپرس

فرش طرح شکارگاه: این طرح در زمان صفویه کاربرد بسیاری در فرش کاشان داشته است. در این طرح از نقوش و مناظر شکارگاه، حیوانات و گیاهان استفاده می‌شود.

فرش کاشان - کاماپرس

فرش طرح خشتی: این طرح از فرش کاشان به صورت چندین قطعه جداگانه بافته می‌شود؛ به طوریکه فرش از چندین خشت و تکه تشکیل شده است. هر کدام از خشت‌ ها نیز طرح متفاوت و متمایز با طرح مجاور خود دارد؛ به طوری که گویی هر خشت، داستانی از تاریخ زندگی بافنده را به نمایش می‌گذارد.

خرید فرش - کاماپرس

فرش طرح محرابی: این طرح تداعی‌کننده محراب مساجد بوده و بیشتر در بافت فرش مسجد استفاده می‌شود. در قسمت بالای زمینه فرش، یک قوس محرابی شکل طراحی شده که در قسمت بالای آن خطوطی از قرآن، احادیث یا اسماء متبرکه دیده می­شود.

فرش کاشان - کاماپرس

خرید انواع فرش کاشان از «قالی کاشان»

مجموعه قالی کاشان، تحت نظارت و مدیریت شرکت بانک اطلاعات جامع فرش ایران با نام شرکت صنایع نساجی دیرین فرش آریا ثبت شده است. این مجموعه فروش مستقیم انواع فرش ماشینی از کارخانه را از سال 1393 انجام می‌دهد و در تمام این سال‌ها مشاوری خبره برای مشتریان خود بوده است.  شما برای خرید مستقیم و بی‌واسطه فرش از کارخانه فرش می‌توانید به نشانی اینترنتی https://ghaliekashan.com مراجعه  کرده یا عکس فرش انتخابی خود را از طریق تلگرام یا واتساپ به شماره 09129337797 یا 09101107797  ارسال کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : قالی کاشان
بیمه دات کام-کاماپرس
سلام پرواز ایرانیان
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان