سود صندوق ETF دارا یکم با محدود کردن دامنه نوسان کم می شود؟

ژیوار

سازمان بورس در تازه ترین تصمیم خود اعلام کرد از این پس دامنه نوسان قیمت واحدهای صندوق ETF دارا یکم در معاملات بورس نامحدود نیست و یونیت های این صندوق دامنه نوسان حداکثر 10 درصدی خواهند داشت.

به گزارش کاماپرس،  آنگونه که در اطلاعیه سازمان بورس آمده است؛ دامنه نوسان روزانه صندوق‌های ETF در بورس اوراق بهادار تهران از روز دوشنبه 16 تیرماه 99 به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

به نظر می رسد این تصمیم در پی تحولات مرتبط با قیمت واحدهای دارا یکم گرفته شده است به این معنی که سهامداران بدون توجه به برخی مولفه های مهم در تعیین ارزندگی واحدهای صندوق ETF دارا یکم از جمله NAV یا همان ارزش خالص دارایی ها اقدام به معامله یونیت های دارا یکم کرده و قیمت این سهام دامنه نوسانی بیش از حد منطقی پیدا کرده است.

معاملات چهارشنبه دارا‌یکم چرا باطل شد؟

نامتعادل بودن قیمت واحدهای صندوق ETF دارا یکم در بازار بورس تا آنجا پیش رفت که روز چهارشنبه 11 تیرماه 99 معاملات این صندوق به دلیل اختلاف قابل توجه قیمت سفارشات وارد شده با خالص ارزش روز دارایی های صندوق سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم مورد تایید قرار نگرفت و ابطال شد.

دریان سفر امید

فعالان بورس به خصوص افراد غیرحرفه ای باید به این نکته توجه کنند که خرید واحدهای صندوق ETF دارا یکم به معنی سهیم شدن در دارایی‌ها و پرتفوی سهام این صندوق است. ارزندگی  و قیمت  این دارایی‌ها و پرتفوی سهام صندوق ETF دارا یکم نیز با توجه به شرایط بازار و عرضه و تقاضای تغییر می‌کند.

در واقع آن ارزش بخش از دارایی‌های صندوق ETF دارا‌یکم که به سهام شرکت‌های عمدتا بانکی وبیمه ای اختصاص ‌یافته، با نوسانات روزانه سهام، بالا و پایین می‌رود و باید تناسبی بین ارزندگی پرتفوی سهام صندوق و قیمت یونیت های صندوق وجود داشته باشد.

شایان ذکر است؛ سودهای حاصل از نوسان های شدید قیمت واحدهای صندوق ETFدارا‌ یکم که در شرایط این روزهای بازار سرمایه نوسان های اغلب مثبت است ، با تصمیم جدید بورس کاهش خواهد یافت.

 

انتهای پیام

نهال گشت
آژانس هرمس 724
سبیت
تهران آهن
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

15 دیدگاه برای “سود صندوق ETF دارا یکم با محدود کردن دامنه نوسان کم می شود؟

  1. سیامک گفته:

    اگه منفی می بود دوباره این کار رو میکردنند چرا این ناظر عزیز مردوم عادی رو ضرر میدن

  2. ابوالقاسم رخشانی گفته:

    چقدر خوشحال بودم داشتم تو خیال پول پارو می کردم،با این خبر از خیال انداختین منو بیرون.

  3. یه بازنشسته تامین اجتماعی گفته:

    سکه و …همینجور میره بالا هیچ اقدامی نمیکنند و میگن حبابه… ولی فقط چند روز این صندوق داشت سود میداد جلوشو گرفتن!!! معلوم میشه کاری میکنن که به نفع خودشون باشه…یعنی بلدن جلوی قیمتهارو بگیرن منتها باید به نفعشون باشه وگرنه….!!!!!!!!!!

  4. مجید گفته:

    هرجایی که صحبتی از سود مردم باشه درشو گل میگیرین. فقط در خودروسازیهای زالو صفت که دارن خون ملتو میمکن هر روز باز تر میشه…

  5. محمد گفته:

    این تصمیم در واقع به این معنی هست که مردم عادی حق پولدار 💰 شدن ندارند و حتی حق خیلی خوشحال شدن و صد در صد وقتی به طور کامل این صندوق ها از دست مردم خارج شد این محدودیت ها هم برداشته میشود

  6. علی گفته:

    جناب ناظر عزیز
    مگه سهم وآوا بر اساس nav خرید و فروش شد؟
    مگه با nav 280 بالای ۱۰۰۰ معامله نشد؟

  7. رضا گفته:

    کار ناظر بسیار عالی و از روی علم و آینده نگری بوده
    بسیار خوشحالم که ناظر بورسی آگاه به علم معامله داریم

    • محمد گفته:

      خوب برا چی بفروشی وقتی صندوق با ارزش واقعی خودش که خیلی بیشتر از اینها هست فاصله داره همین چهارتا مثل شماها هستید تا یک میلیون تون میشه دومیلیون فکر میکنید دنیارو خرید ضرر میزنید به بقیه (دوستان نفروشید این صندوق الماس هست الماس حالا تا چه موقع به حرفم برسید)

  8. سعید گفته:

    اینکه این صندوق حباب خیلی زیادی داره بر کسی پوشیده نیست ، ناظر عزیز بسیار خوب نقد کردن این قضیه رو ، ولی تعجبم از اينه دوستان توقع داشتن با سرمایه دو سه میلیونی که گذاشتن به چه مبلغی برسن که الان ناراحتن از افت قیمت ، بعضی چیزها ندارد ندارد نميشه با دو میلیون تو دو ماه ده میلیون کاسب بشی ، مواظب حباب این صندوق باشید خبری از الماس و … نیست بازار بورس بازار پر ريسکيه خیلی …

  9. منصور گفته:

    احسنت بازار ریسک داره. در بورس باید صبور بود با درایت و علم کار کرد. هیجانی کار کردن درست نیست.
    دست اندر کاران هم باید به فکر سرمایه گذاران باشند. و دقیق تر عمل کنند. تا قشر آسیب پذیر بیشتر متضرر نشوند. به امید فردای بهتر

  10. محمد گفته:

    هر کی دوست داره بخره هر کی هم دوست داره نگه داره هر کی هم دوست داره بفروشه کسی حقی نداره برای تصمیم گیری دارایی دیگران.بله بورس ریسک داره همه باید بپذیرن.هیجان بورس هم باید وجود داشته باشه هر بازی یک شروطی داره.شرط بورس هم خرید و فروش پس بخرید و بفروشید و لذت ببرید.

  11. احمدی گفته:

    الان که به… رفته چی؟!! کار خاصی نمی‌خوان انجام بدن؟! بعد از دو هفته درخواست تازه اواخر تیر وارد پرتفوی من شده بود، ببینید چه فاصله ای با nav داره، الان این سازمان بورس و ناظر بازار! حاضره با هزار تومن زیر nav از من سهام etf رو بخره؟! گند زدید به سهام رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز