پرگولا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پرگولا-کاماپرس
ژیوار

این سازه زیبا، مکانی مسقف است که در باغ و ویلا به منظور استراحت یا دورهمی های دوستانه استفاده می شود. عده ای پرگولا را با آلاچیق اشتباه می گیرند. با وجود اینکه هر دو به عنوان سایبان در فضای باز ساخته می شوند، اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند. از پرگولا در طراحی های مدرنی هم چون روف گاردن و تراس گاردن استفاده می شود.

به گزارش کاماپرس به نقل از رایان بوک، روش های جدید طراحی و ساخت در علوم عمران و معماری باعث شده است سازه ها با شکل و کاربرد متفاوت ساخته شوند. متخصصین این حوزه با مطالعه بهترین کتاب های مهندسی عمران و معماری، علم خود را به روز نگه می دارند تا در طراحی المان ها و سازه های مناسب بیرونی و داخلی ساختمان از یکدیگر پیشی بگیرند.

در کنار اهمیتی که ساختمان های بزرگ مسکونی یا تجاری برای سازندگان و ساکنین دارند، سازه های تزئینی با کاربردهای تفریحی نیز مهم هستند. یک مهندس عمران موفق، همان طور که با مطالعه منابعی هم چون کتاب طراحی سازه های فولادی و بتنی، علم خود را به روز نگه می دارد، نباید از تحقیق و آشنایی با اصول زیباسازی فضای باز و المان های مناسبی هم چون پرگولا و آلاچیق برای ایجاد مکان های آرام و زیبا برای آرامش و استراحت غفلت کند.

پرگولا چیست؟

پرگولا از نظر لغوی به معنای طاق است و به کارگیری از آن به دوران رنسانس ایتالیا باز می گردد. در آن زمان از پرگولا به عنوان نگهدارنده درخت انگور استفاده می شد. پس از مدتی کارایی آن به عنوان ابزاری در معماری سبز تغییر یافت.

این سازه همانند یک سایبان زیبا در فضاهای باز مانند حیاط ویلاها و باغ ها نصب می شود و مکان مناسب برای جمع شدن در کنار اعضای خانواده و صرف خوراکی های لذیذ است. ساختار اصلی پرگولا از دو قسمت تشکیل می شود:

دریان سفر امید
  1. ستون های نگهدارند
  2. سقف مشبک

در تمام مدل های پرگولا، این 2 بخش وجود دارد، ولی با طرح و متریال مختلف ساخته می شود. مشبک بودن و باز بودن سقف که از ویژگی های اصلی آن محسوب می شود، نشان می دهد که پرگولا در برابر بارش باران مقاومت بالایی ندارد. البته با توجه به نیاز یا سلیقه، می توان پوشش های متفاوتی برای سقف آن در نظر گرفت.

آشنایی با انواع جنس پرگولا

پرگولا-کاماپرس

این سازه معمولا از جنس چوب ساخته می شود ولی امروزه سایر متریال ها مانند فلز، چوب پلاست و به ویژه ترموود برای ساخت آن بسیار رواج یافته است. البته می توان از چند جنس مختلف در ساخت یک پرگولا نیز استفاده کرد. به عنوان مثال برای ستون ها از چوب و برای سقف از فلز استفاده نمود.

در دیزاین های مختلف برای زیباسازی پرگولا، از حصیرهای رنگی، پارچه و یا شیشه های رنگی روی سقف و دیوارهای پرگولا استفاده می شود. انتخاب مناسب ترین جنس پرگولا به سبک طراحی محوطه مورد نظر، هزینه و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. انواع پرگولا با توجه به جنس، شامل موارد زیر می باشد:

  • پرگولا آلومینیومی
  • پرگولا فایبرگلاس
  • پرگولا فلزی
  • پرگولا چوبی
  • پرگولا پی وی سی

مدل های مختلف پرگولا بر اساس ساختار

تنوع شکل و طرح پرگولا با توجه به ابزارهای طراحی امروزی، بسیار زیاد است و شما می توانید مطابق با سلیقه و نوع دیزاین مورد نظرتان، بهترین مدل پرگولا را انتخاب کنید.

پرگولای بادبانی

این مدل، علاوه بر ظاهر زیبا و مدرنی که دارد، امکان ایجاد سایه کامل را فراه می کند. سقف آن با پارچه ای شبیه بادبان پوشانده می شود که قابلیت جمع شدن را نیز دارد. با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف، بهتر است از پارچه ای مقاوم استفاده نمود.

پرگولا با سقف باز

باز بودن سقف در این پرگولا، باعث عبور جریان هوا می شود و آن را برای قرار دادن کباب پز و باربکیو بسیار مناسب می کند. نداشتن سقف، حریم خصوصی پرگولا را کاهش می دهد و بیشتر برای زیباسازی محوطه داخلی باغ و ویلای شخصی به کار می رود.

پرگولای شیروانی

از آنجایی که سقف این مدل از پرگولا، به صورت شیب دار ساخته می شود، به آن شیروانی گفته می شود. در مناطقی با آب و هوای بارانی، پرگولای شیروانی بسیار مناسب است زیرا آب باران را به خوبی هدایت می کند.

پرگولای قوس دار

اگر سقف پرگولا به صورت قوسی طراحی و ساخته شود، به آن پرگولای قوس دار گفته می شود. این مدل، از نظر ظاهری بسیار شیک و خاص است.

پرگولای متصل به دیوار

گاهی می توان با اتصال بخشی از پرگولا به ساختمان، علاوه بر افزودن به فضای مفید، زیبایی آن را دو چندان نمود. در این مدل دیگر پرگولا یک سازه مستقل به حساب نمی آید. در مناطقی که احتما وزش بادهای شدید یا طوفان وجود دارد، نصب پرگولای متصل به دیوار به دلیل استقامت بیشتر، بسیار مناسب خواهد بود.

از جمله سایر مدل های پرگولا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پرگولا پرچین دار
  • پرگولا با دیواره ثابت یا متحرک
  • پرگولا با دیواره پره دار، شیشه ای یا تلقی
  • پرگول بدون دیوار

کاربردهای متنوع پرگولا چیست؟

امروزه از مدل های متنوع پرگولا علاوه بر زیباسازی محیط، برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. هر کس ممکن است از فضای ایجاد شده به نحوی استفاده کند. در ادامه به ایده های جذاب به عنوان کاربرد پرگولا اشاره می شود.

  1. ساخت گلخانه ای زیبا و استفاده از پرگولا به عنوان پایه برای گیاهان رونده
  2. ایجاد سایبان برای دورهمی و صرف چای در فضای باز
  3. فضای مناسب برای پخت غذا
  4. درست کردن تراس و افزودن به فضای مفید خانه

تفاوت پرگولا و آلاچیق در چیست؟

تفاوت اصلی آلاچیق با پرگولا در این است که لزومی بر مسقف و محصور بودن فضای ایجاد شده توسط پرگولا وجود ندارد. در حالی که آلاچیق باید مسقف باشد و یک فضای بسته برای نشستن فراهم می کند. هم چنین هزینه ساخت و نصب پرگولا نسبت به آلاچیق کمتر خواهد بود.

چرا پرگولا؟!

مزیت های فراوانی در ساخت پرگولا وجود دارد، که روز به روز بر محبوبیت ساخت آن می افزاید. ساخت و اجرای این سازه با هزینه کم، امکان پیاده سازی با متریال های مختلف متناسب با نوع طراحی و سلیقه و هم چنین ایجاد یک فضای مشخص و خصوصی در محوطه باز از جمله این مزیت ها هستند.

کلام آخر

اکنون که می دانید پرگولا چیست و چه کاربردهایی دارد، در صورت داشتن فضای باز مناسب داخل ویلا یا باغ خود، می توانید با کم ترین هزینه اقدام به ساخت آن کنید. البته هنگام انتخاب متریال از بین چوب، فلز، ترموود یا فایبرگلاس، حتما شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید.

اگر محل مورد نظر برای نصب پرگولا، آفتابی است، انواع بدون سقف، پرچین داریا بادبانی مناسب است. اما در مناطقی با آب و هوای بارانی بهتر است از مدل شیروانی استفاده نمایید. برای مکان هایی که احتمال وزش باد و طوفان وجود دارد، پرگولای متصل بهترین گزینه خواهد بود.

انتهای پیام

مرتبط با : رایان بوک
نهال گشت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز