6 نکته کلیدی برای افزایش طول عمر قهوه ساز و اسپرسوساز

قهوه ساز و اسپرسوساز-کاماپرس

قهوه ساز و اسپرسوساز نه فقط در کافه‌ها که در بسیاری خانه‌ها و ادارات از دستگاه‌های پرکاربرد به شمار می‌رود و در طول روز چندین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، امکان فرسودگی‌شان هم بالاست. اما اگر به خوبی از آن‌ها نگهداری شود یا در صورت خرابی به یک تعمیرکار متخصص مخصوص تعمیر قهوه ساز سپرده شوند، باعث می‌شود طول عمری به یادماندنی داشته باشند و دیگر هیچوقت هزینه تعمیر قهوه ‌ساز به صاحبشان تحمیل نشود.

به گزارش کاماپرس، به نقل از هوم سرویز، اما فقط این نیست! نگهداری درست، حتی کیفیت نوشیدنی خروجی را نیز بهبود می‌بخشد.

قهوه ساز و اسپرسوساز-کاماپرس

پس در ادامه این مطلب به نکات نگهداری از قهوه ساز و اسپرسوساز پرداخته می‌شود؛

1. استفاده مناسب و اصولی از اسپرسوساز

بدیهی است که از هر دستگاهی باید درست استفاده شود؛ در اسپرسوساز بدین گونه است که باید مقدار آب و قهوه مصرفی در هر بار استفاده متناسب باشد. معمولا توصیه می‌شود مخزن آب، کمی بیشتر از مقدار لازم پر شود تا اینکه پمپ، آب را تا لحظه آخر به جای هوا به جریان بیندازد. همچنین لازم است که پس از استفاده، دریچه بخار دستگاه را باز و بخار و فشار داخل مخزن خالی شود. نکته دیگر استفاده این است که پیش از هربار استفاده، باید دقت شود سوراخ‌های سبد دستگاه اسپرسو بسته نشده باشد.

راز آسمان پایتخت

درباره قهوه هم باید دانست که میزان تمپر کردن قهوه در کیفیت نهایی آن تاثیرگذار است؛ بسته به انداز‌ی سوراخ‌های سبد و قدرت پمپ و حجم قهوه، مقدار فشار لازم برای تمپینگ یک اسپرسوی خوب متفاوت است.

2. محل قرارگیری قهوه ساز

مکان دستگاه قهوه‌ساز هم مهم است، برای مثال، از آنجا که حرارت گاز ممکن است به دستگاه آسیب برساند، بهتر است قهوه‌ساز نزدیک به اوجاق گاز قرار نگیرد.

قهوه ساز و اسپرسوساز-کاماپرس

3. استفاده از آب با سختی کم

استفاده از آب با املاح و سختی کم از ایجاد رسوب در دستگاه اسپرسوساز جلوگیری می‌کند. اما گاهی ممکن است دستگاه تصفیه آب در دسترس نباشد، در این هنگام می‌توان از بطری‌های آب نوشیدنی استفاده کرد. یا اینکه می‌توان آب را جوشاند و پس از سرد شدن در اسپرسوساز ریخت. اما باید توجه داشت که وجود مقدار کمی سختی در آب به بهبود طعم اسپرسو کمک می‌کند. استفاده از آب مقطر هم هرچند برای دستگاه مفید است ولی روی طعم اسپرسو اثر منفی دارد.

4. خاموشی دستگاه پس از استفاده

دستگاه باید پس از استفاده خاموش شود؛ روشن بودن دستگاه باعث افزایش فشار مخزن می‌شود.

قهوه ساز و اسپرسوساز-کاماپرس

5. شستشوی درون و بیرون دستگاه

اگر قهوه یا شیر یا آلودگی‌های دیگر در قسمت‌های مختلف دستگاه خشک شوند، به دستگاه آسیب می‌زنند. نظافت قطعات بیرونی دستگاه شامل سبد قهوه، پرتافیلتر، دریچه‌های بخار و آب اسپرسو پس از هر استفاده ضروری است. همچنین بسته به مقدار استفاده از دستگاه و سختی آب، هرچند وقت یک بار لازم است تا داخل مخزن و مسیرهای دستگاه به خوبی نظافت شوند. البته باید دقت شود که استفاده از مواد شوینده‌ غیرمجاز برای شستشوی دستگاه می‌تواند به آن آسیب وارد کند.

6. سپردن به تعمیرکار متخصص

گاهی ممکن است پس از این نگهداری‌ها به دلایلی دستگاه قهوه‌ساز و اسپرسوساز خراب شود؛ برای مثال گاهی قطعی در پریز برق و یا اتصالی در کابل برق دستگاه، باعث می‌شود دستگاه روشن نشود. از کار افتادن ترمینال المنت هم همین مشکل را به بار می‌آورد که در این صورت این قطعه باید تعویض شود.

مشکلات دیگری هم ممکن است ایجاد شود، گاهی پمپ دستگاه روشن است و خود اسپرسو نیز آماده شده است اما قهوه از دستگاه خارج نمی شود اگر به هیچ طریقی این مشکل حل نشود، باید پمپ دستگاه جرم‌گیری شود.  

گفتنی است که از قطعات مهم در تهیه قهوه، ترموستات است، خرابی ترموستات قهوه ساز یا تنظیم نبودن آن موجب جوشیدن قهوه می شود و اگر در هنگام سرویس قهوه ساز با تنظیم ترموستات مشکل حل نشد باید برای تعمیر یا تعویض ترموستات اقدام شود.

در پی تمامی این مشکلات که دستگاه ممکن است پس از مدتی استفاده به درستی کار نکند، باید دانست که نباید پیش از تعمیر از آن استفاده شود چراکه استفاده از دستگاه نیازمند تعمیرات می‌تواند به گسترش خرابی و مشکل‌تر شدن تعمیر منجر شود.

قهوه سازتو به هوم‌سرویز بسپار

سامانه هوم سرویز یک پلتفرم خدماتی است که از سال 1395 تاکنون، بیش از 400 نوع خدمت مختلف را برای شهروندان تهرانی ارائه می‌دهد و در پی توسعه آن است. یکی از این خدمات، تعمیر اسپرسوساز است.  همانطور که گفته شد، برخی خرابی‌های اسپرسوساز و قهوه‌ساز باید به متخصص سپرده شود از این رو با ثبت درخواست در هوم سرویز، همیار در محل حاضرشده و پس از عیب‌یابی در صورت رضایت مشتری، اقدام به تعمیر دوربین می‌کند.

هوم سرویز یک بازار آنلاین خدمات است که در آن، هر شخصی با توجه به نیاز خود، می‌تواند افراد مطمئن، معتمد و توانمند را پیدا کند. از سوی دیگر، سرویس‌دهنده‌ها نیز می‌توانند خدمات خود را در یک بستر امن، معرفی کنند. در واقع هوم سرویز یک حلقه ارتباطی مطمئن میان مشتریان و متخصصان است.

انتهای پیام

مرتبط با : هوم سرویز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز