یک خانواده ایرانی در هفته چقدر برای خرید میوه پول می‌ دهند؟

ژیوار

طبق آمار منتشر شده‌ی توسط مرکز آمار ایران در تیرماه 1403 گروه میوه و خشکبار یک افزایش قیمت 4.5 درصدی را ثبت کرده‌ که این بیشترین میزان تورم نسبت به سایر کالاها بوده است. هر خانوار ایرانی برای حداقل‌ سبد میوه در ماه باید بین یک میلیون و 200 تا 2 میلیون و 800 هزار تومان هزینه کند. افزایش قیمت میوه‌ها همیشه در رسانه‌ها مسئله‌ای قابل بحث بوده و هست اما اینکه قیمت‌ها در تیرماه امسال تقریبا هم‌قیمت میوه نوبرانه باقی مانده و کاهش قیمت قابل توجه‌ای نداشته است.

کاماپرس در این گزارش به بررسی سبد میوه خانوار با سه قیمت رسمی اعلام‌شده از سوی مرکز آمار، قیمت بازار‌های میوه‌ و‌ تره‌بار و در نهایت قیمت خرده‌فروشی‌ها پرداخته است.

سبد میوه خانوار با سه معیار قیمت مختلف

اگر بخواهیم از دریچه قیمت مرکز آمار به میوه‌ها نگاه کنیم، هزینه تهیه سبد میوه هفتگی یک خانوار سه نفره ۴۰۱ هزار و ۶۰۰ تومان و ماهانه یک‌میلیون و ۶۰۶ هزار تومان خواهد بود. از سوی دیگر اگر به میادین میوه‌ و‌ تره‌بار سری بزنید، هزینه سبد همان خانوار هفته‌ای ۳۲۶ هزار تومان و ماهانه یک‌میلیون و ۳۰۴ هزار تومان خواهد بود. خرید از تره‌بار یک گزینه بسیار مقرون‌‌به‌صرفه برای مردم است که به‌ دلیل ساعت کاری محدود، مناسب افراد شاغل نیست.

بیشتر بخوانید: 

بسیاری از افراد برای خرید مایحتاج روزمره از جمله میوه به خرده‌فروشی‌های اطراف محل سکونتشان مراجعه می‌کنند. سبد میوه هفتگی از این فروشگاه‌ها برای یک خانوار سه نفره ۷۱۴ هزار تومان هزینه بردار است که در یک ماه معادل ۲ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان خواهد شد.

دریان سفر امید

میوه تابستانی-کاماپرس

به نقل از دنیای اقتصاد، مردم ترجیح میدهند میوه را از میادین تره بار تهیه کنند اما طبق آنچه پیش از این گفته شد محدودیت زمانی این مراکز اجازه خرید را به افراد شاغل نمیدهد و لاجرم مجبور به خرید از خرده فروشی ها می‌شوند. این موضوع یک هزینه دو برابری به این قشر تحمیل می‌کند.

از تمام پیچ‌وخم قیمت میوه و تورم آن که بگذریم؛ اگر این مشکل ادامه پیدا کند، مردم به سمت کالاهایی با ارزش غذایی پایین‌تر رفته که نتیجه‌اش بروز مشکلات جسمانی خواهد بود.

انتهای پیام

تورهای مسافرتی لحظه آخر
آژانس هرمس 724
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز