یارانه برای 60 میلیون نفر ؛ معنی دار بودن طرح مجلس زیر سوال رفت

ژیوار

در حالی که میلیون ها نفر از اقشار جامعه با تورم اقلام اساسی دست و پنجه نرم می کنند ، طرحی که مجلس برای تامین این اقلام از طریق یارانه کالای اساسی ارائه داده است نیز با انتقادات فراوانی روبرو شده و حتی معنی دار بودن آن از سوی برخی کارشناسان زیر سوال رفته است.

به گزارش کاماپرس، در هفته جاری انتظارها برای رونمایی رسمی از طرح مجلس برای تامین کالای اساسی 60 میلیون ایرانی محقق نشد و کار به هفته بعد کشید. این طرح در صورت تصویب کمک و یارانه غیرنقدی به مبلغ 60 هزار تومان برای خرید کالای اساسی به 40 میلیون نفر و دو برابر این مبلغ را برای 20 میلیون نفر دیگر که نیازمندتر هستند، در کارت سرپرستان خانوار شارژ می کند یا به صورت کالابرگ الکترونیکی در اختیار آنها قرار می دهد.

طرح مذکور با شرح و تفصیل فراوان توسط روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شد اما هنوز به صحن علنی مجلس نیامده و به تصویب نهایی نرسیده با این حال منتقدان جدی و سرسختی دارد.

از جمله دکتر محمد کهندل اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با نود اقتصادی انتقادات شدیدی به این طرح وارد دانسته و اظهار کرده است؛ طرح مجلس در ارتباط با کمک معیشتی به مردم برای 60 میلیون نفر را می توان تعبیر به پول پاشی کرد که منابع کشور را تلف می کند.

وی با بیان این که مشکل ما در حال حاضر، درآمد مردم است اظهار کرد: برای حل مشکل کاهش درآمد مردم باید از طریق کمک به اشتغال و با حفظ کرامت مردم عمل کنیم که در این صورت به بودجه دولت نیز فشار وارد نخواهد شد و چنین کمکی ادامه دار خواهد بود.

دریان سفر امید

کهندل با تاکید بر این که تخصیص 60 هزار تومان به 40 میلیون نفر و 120 هزار تومان به 20 میلیون نفر رقم قابل توجهی است، افزود: این ارقام بر بودجه محدود کشور سنگینی می کند ضمن آن که چنین کمکی را نمی توان در آینده به راحتی حذف کرد و پیامدهای اجتماعی خواهد داشت.

این تحلیل گر اقتصادی با طرح این موضوع که دولت کسری بودجه را از طریق بورس برطرف می کند، دولت را به نوسان گیری از بورس متهم کرد و گفت: با روشی که دولت به کار بست قیمت های بورس دستکاری شد و اعتماد مردم به بازار سرمایه از بین رفت.

وی تصریح کرد: این گونه حرکت ها(توزیع پول برای اقناع مردم در کوتاه مدت)  نه این که از نظر اقتصادی خیلی معنی دار نیست، بلکه اصلا معنی دار نیست.

نمی توان قبول کرد دولت در این سطح توزیع درآمد بلاعوض به مردم داشته باشد که ناشی از کار مردم نیست.

اگر مجلس به این نتیجه رسیده که 60 میلیون نفر فقیر نیازمند یارانه در کشور داریم که این امر از نظر اجتماعی و بین المللی برای نظام مثبت نیست.

وی تصریح کرد: این طرح از نظر اقتصادی ، فشاری که بر بودجه وارد می کند، از نظر سیاسی، از نظر اجتماعی، از نظر اشتغالزایی و به طور خلاصه ای هیچ کدام از این دیدگاه ها ، قابل دفاع نیست.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نهال گشت
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

5 دیدگاه برای “یارانه برای 60 میلیون نفر ؛ معنی دار بودن طرح مجلس زیر سوال رفت

  1. پسر ایرانی گفته:

    قطعا کارشناسی که این مطالب رو گفتن از حال مردم فقیر اطلاع ندارن. نمیشه به کسی که در حال مرگ هست و به اب و غذا نیاز فوری داره بهش بگیم صبر کن تا اقتصاد رو شکوفا کنیم تا درامدت زیاد شه!!! الان عده زیادی از مردم نیاز به کمک فوری دارن.اینکه وجه بین المللی و… چی هست ایا مهم تر از جان مردمه؟ بهتره وقتی داریم اظهار فضل میکنیم خودمون فقط چن لحظه جای اون خانواده های فوق العاده محروم که فقط و فقط تنها درامدشون همین یارانه و کمک هزینه معیشتی هست بزاریم و در اون صورت حرفای به اصطلاح کارشناسی بزنیم!!!

  2. علی گفته:

    طرح درستی نیست و یک بار مالی سنگین به دولت تحمیل کرده و دولت برای تامین ان باید از باید تمام پروژها سایر امکانات رفاهی مردم مانند امکانات پزوشکی و بقیه کم کند. در حال حاضر علیرغم مشلات مردم 80 در صد نیار به این پول هایی بخششی مجانی ندارند. به 20 میلیون باقی مانده نیازمند را هم باید برایشان بجای بخشش پول مجانی کار تولید کنید

  3. نقاد گفته:

    سلام
    چند مطلب بگم
    1.از حال مردم (گرفتار) آگاه نیستند مردم گرفتاری مالی شدید دارند متاسفانه افرادی که درباره مردم نظر میدهند از حال مردم خبر ندارند و در بین مردم نیستند.
    2.از اقتصاد دانان دیگر و طرح های نو استفاده کنید(مثلا ححذف یارانه های غیر ضرور کمک مالی به دولت)
    3.دولت کارت خرید اعتباری جهت خرید کالای ایرانی صادر کند هم پول را هدایت کرده هم صنعت را به گردش درآورده است.
    مسولین بایدباید بین مردم بیایند شماهم…(به عنوان جایی برای سخن مردم)
    خدانگه دار

  4. محسن گفته:

    اینا همه یا سین تو گوش خر خوندن ایران رو خوردن حالا رسیدن به غضروف و استخوان اونم یک جوری جلو مردم میخوان بندازان که ملت فکر کنن همین بوده… هی روزگار به ما بیچاره‌ها کمتر بزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز