کرونای آفریقایی و سقوط بازار نفت !

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال، در پایان بلک فرایدی با 9 دلار و 50 سنت معادل 11.6 درصد کاهش یافت و به 72 دلار و 72 سنت رسید؛ یعنی کاهش هفتگی بیش از 8 درصد!

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ اقتصادی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از رویترز، شیوع واریانت جدید ویروس کرونا، سرمایه‌گذاران نگران کرده است؛ بر این اساس، احتمال دارد مازاد عرضه نفت در سه ماهه نخست سال آینده، شدت بگیرد.

دیروز، قیمت نفت نزدیک به ۱۰ دلار سقوط کرد و شدید‌ترین سقوط قیمت یک روزه از آوریل ۲۰۲۰ را به ثبت رساند. در آوریل ۲۰۲۰ قیمت نفت خام آمریکا به دلیل مازاد عرضه ناشی از شیوع کرونا برای اولین بار در تاریخ قیمت منفی را تجربه کرده بود.

بورس جهانی نیز، همزمان با قیمت نفت، سقوط را تجربه کرد به طوری که فعالان بازار وحشت‌زده از آن هستند که شیوع سویه جدید ممکن است موجب افت رشد اقتصادی و کاهش تقاضا برای سوخت شود.

آریاک سفر

گفتنی است سازمان بهداشت جهانی سویه جدید ویروس کرونا را «اومیکرون» خوانده و آن را نگران‌کننده می‌داند. در ادامه این اعلام، کشور‌های آمریکا، کانادا، انگلیس، گواتمالا و کشور‌های اروپایی از جمله کشور‌هایی هستند که سفر شهروندان از مبدا جنوب آفریقا را محدود کرده‌اند.

باب یاوگر تحلیلگر موسسه میزوهو در این خصوص، معتقد است: بازار بدترین سناریوی ممکن را در نظر گرفته که بر اساس آن این سویه ممکن است موجب افت شدید تقاضا شود.

کریگ ارلام تحلیلگر ارشد بازار در موسسه اوآندا نیز گفت: بزرگترین نگرانی این است که این سویه در برابر واکسن مقاوم نباشد و کشور‌هایی را که از میزان بالای واکسیناسیون خوشنود بودند را غافلگیر کند.

به نقل از منابع آگاه، اوپک پلاس، در حال رصد تحولات مربوط به سویه جدید است و در فاصله کمتر از یک هفته تا نشست بعدی این گروه برخی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که اومیکورون موجب بدتر شدن چشم انداز بازار نفت شود.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان تاکنون تنها موارد محدودی از مبتلایان به سویه اومیکرون را در برخی کشور‌ها شناسایی کرده‌اند، اما نگران‌اند که با توجه به تعداد بالای جهش‌های این ویروس، سویه جدید در برابر واکسن مقاوم و مسری‌تر باشد.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز