کارکرد تسمه دینام خودرو

تسمه دینام-کاماپرس
ژیوار

تسمه دینام، یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که در صورت خرابی و پاره شدن آن، قطعاتی مانند پمپ فرمان، دینام و کولر از کار خواهند افتاد. تسمه دینام برای راه‌اندازی بسیاری از لوازم جانبی و قطعه‌هایی که به صورت مستقیم به منبع برق خودرو وصل نمی‌شوند، طراحی شده است. یکی دیگر از کاربردهای اصلی تسمه دینام، همگام‌سازی زمان‌بندی و اطمینان از کارکرد سایر بخش‌های اتومبیل است.

کاماپرس در این گزارش به بررسی عوارض خرابی و پاره شدن تسمه دینام و قیمت روز آن پرداخته است.

نقش تسمه دینام در خودرو

تسمه‌هایی که در اجزای خودرو استفاده می‌شود، معمولا نقش اصلی انتقال انرژی را ایفا می‌کنند. تسمه دینام، انرژی را به مهم‌ترین قسمت‌های خودرو منتقل و برق لازم را برای دینام، پمپ فرمان، تهویه مطبوع و پمپ آب تامین می‌کند. در گذشته در خودروهای قدیمی از تسمه‌های مختلف برای تامین انرژی قسمت‌های مختلف استفاده می‌شد و در صورت خرابی یک تسمه، سلامت تسمه‌های دیگر نیز به خطر می­افتاد، ولی امروزه در اکثر خودروها فقط از یک تسمه برای این منظور استفاده می‌شود.

باید در نظر داشت که در صورت پارگی تسمه دینام، فرمان خودرو از کار می‌افتد و دیگر نمی‌توان آن را چرخاند. در حال حاضر در بیشتر خودروها به جز تسمه تایم، تسمه دینام نقش سایر تسمه‌های اضافی را ایفا می‌کند و بدون آن، خودرو حرکت نخواهد کرد. تسمه دینام، ضد یخ را در موتور گردش می­دهد و نقش مهمی در روان کار کردن خودرو ایفا می‌کند و باعث می‌شود که موتور در حین رانندگی بیش از اندازه گرم نشود.

تسمه دینام-کاماپرس

دریان سفر امید

عمر مفید تسمه دینام

در حال حاضر تسمه دینام‌ها به دلیل پیشرفت فناوری، دوام بیشتری نسبت به گذشته دارند. به صورت میانگین می‌توان گفت که عمر مفید تسمه دینام بین 100 تا 150 هزار کیلومتر کارکرد است. تسمه‌ دینام‌هایی که دارای مکانیسم‌های خودکششی هستند، ممکن است به مرور زمان فرسوده و ساییده شوند و بیشتر نیازمند سرویس هستند.

عوارض خرابی تسمه دینام

در صورت پاره شدن تسمه دینام در حین رانندگی، صدای کوبیده شدن در قسمت موتور شنیده خواهد شد. با توجه به نقش مهم تسمه دینام در سیستم‌های ضروری خودرو، پاره شدن آن عوارض متعددی به همراه خواهد داشت.

یکی از عوارض عمده خرابی تسمه دینام، بروز مشکل در پمپ هیدرولیک فرمان است. پاره شدن تسمه دینام باعث از کار افتادن پمپ هیدرولیک فرمان و سخت شدن رانندگی می‌شود. چنین مشکلی در سرعت‌های بالا شاید چندان محسوس نباشد، ولی در سرعت‌های پایین و به­ویژه در ترافیک کاملا مشخص است.

همچنین در صورت پارگی تسمه دینام، تولید برق خودرو متوقف خواهد شد و این موضوع باعث می‌شود که چراغ‌های جلو کم‌نور و باتری ماشین خالی شود. البته از کار افتادن دینام برق باعث روشن شدن چراغ هشدار اتومبیل خواهد شد.

واتر پمپ، ضد یخ را به کمک سیستم خنک‌کننده به گردش در می‌آورد و خراب شدن تسمه دینام، این عملکرد را مختل می­کند؛ در نتیجه، موتور بیش از حد گرم خواهد شد. مختل شدن عملکرد کمپرسور کولر نیز از سایر عوارض خرابی تسمه دینام است.

تسمه دینام خودرو-کاماپرس

عوامل خرابی تسمه دینام

با توجه به اینکه تسمه دینام بدون توقف در حال چرخش است، طول عمر مشخصی دارد و به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شود. نشتی روغن، یکی از اصلی‌ترین عواملی است که باعث مختل شدن عملکرد تسمه دینام و پاره شدن آن در کوتاه مدت می‌شود. در صورتی که تسمه دینام به روغن آغشته شود، نیاز به تعویض دارد. همچنین در صورتی که قرقره‌های تسمه دینام به خوبی تراز نشده باشد، باعث تولید صدای جیغ مانند در هنگام چرخش تسمه دینام می‌شود.

انتهای پیام

مرتبط با : پژمان پارتیدک پارس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
سلام پرواز ایرانیان
بیمه دات کام-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام پرواز ایرانیان