ژاپنی‌ها چطور خودروسازان آمریکایی را محو کردند؟

لست سکند

«ساخت ایران»، کتابی است که با قلم احسان نوروزی به گشت و گذار در صنعت ایران پرداخته است. در یکی از فصل‌های کتاب مذکور صنعت خودروسازی در آمریکا و ژاپن بررسی شده‌اند.

به گزارش کاماپرس، نویسنده در این کتاب از نظرهای کارشناسی و تحلیل‌های فنی مدیران و صنعتگران زیادی بهره برده است. نویسنده در بخش چهاردهم کتاب، به صنعت خودرو در آمریکا و ژاپن نگاهی می‌اندازد و از تاثیرگذاری خودروسازان این دو کشور بر هم می‌نویسد: «بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپن عمدتا از طریق انتقال فن‌آوری شروع کرد به ساخت اتومبیل و در دهه 1990 عملا بازار آمریکا را که فن‌آوری‌اش را از آن‌ها گرفته بود، قبضه کرد. حال آمریکایی‌ها بودند که در صنایع ژاپنی سرک می‌کشند تا رمز موفقیت‌شان را دریابند.»

نویسنده با تکیه بر نظر اقتصاددانان و کارشناسان مدیریت، علت موفقیت ژاپنی‌ها را «ساده» می‌داند. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که خودروسازان آمریکایی کنترل کیفی محصولات را در انتهای خط تولید انجام می‌دانند اما ژاپنی مسیر سخت‌تری را در پیش گرفتند و در هر مرحله از فرایند تولید، کنترل کیفی را نیز انجام می‌دادند. همین کار زمان‌بر و هزینه‌بر، موفقیت ژاپنی‌ها را در پی داشت و آن‌ها توانستند خودروهای آمریکایی را از میدان به در کنند.

احسان نوروزی در انتهای این بخش تاکید می‌کند: «معجره ژاپنی‌ها بعد از جنگ جهانی، همواره الگویی برای کشورهای روبه‌توسعه بوده که تقلید از آن، برای کشورهایی مثل کره‌جنوبی هم موفقیت‌آمیز شد.»

معرفی کتاب ساخت ایران-کاماپرس

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

کتاب ساخت ایران، یکی از آثاری است که در مجموعه کتاب‌های «مشاهدات» زیر چاپ رفته است. نشر چشمه در این مجموعه، روایتی مستند و تاریخی از وقایع ارائه می‌دهد. خواندن این کتاب برای دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های فنی، مهندسی، مدیریت و اقتصاد، بسیار مفید است.

ساخت ایران در 148 صفحه توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است. این کتاب در کمتر از سه سال به چاپ سوم رسید. از احسان نوروزی پیش از این کتاب دیگری به نام «قطارباز» که داستان راه‌آهن در ایران است، منتشر شده است. کتاب ساخت ایران و سایر کتاب‌های نشر چشمه را می‌توان به صورت آنلاین از سایت‌های ایران‌کتاب، 30بوک، نهنگ و شهرکتاب آنلاین سفارش داد.

انتهای پیام

مرتبط با : 30بوکایران کتابشهر کتاب آنلایننشر چشمهنهنگ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز