چگونه خودرو از منطقه آزاد واردات کنیم؟

آخرین قیمت شاسی بلندهای وارداتی-کاماپرس
ژیوار

واردات خودرو از منطقه آزاد به شرط داشتن تاییدیه خدمات پس از فروش و عدم آلایندگی از سازمان‌های مربوطه مجاز شده است. البته در مصوبه دولت خودروهای آمریکایی همچنان امکان واردات به سرزمین اصلی را ندارند و سایر خودروها هم بعد از پرداخت عوارض می‌توانند به سرزمین اصلی منتقل شوند.

به گزارش کاماپرس، دولت در کنار عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را مجاز کرده، مشروط به اینکه عوارض واردات این خودروها پرداخت شود. البته در‌شرایط‌ کنونی دولت برای واردات خودروها از مناطق آزاد شروطی را هم اعلام کرده‌ است، برای نمونه امکان واردات خودروهای آمریکایی یا برندهای آمریکایی مونتاژ شده در کشور وجود‌‌ ندارد.

برخی شروط لازم برای واردات خودرو از مناطق آزاد

همچنین در حال حاضر افرادی که کارت بازرگانی فعال دارند، می‌توانند اقدام به واردات خودروهای خارجی از منطقه آزاد به سرزمین اصلی کنند و تنها خودروهای باید وارد کنند که ثبت سفارش آنها قبل از 19 دی ماه 1402 انجام شده باشد. نمایندگی های مجاز برای خدمات‌پس‌از‌فروش این خودروها با تاییدیه سازمان‌ استاندارد و وزارت‌صنعت،‌ معدن‌ و‌ تجارت تعیین و سازمان محیط‌زیست هم نسبت به عدم آلایندگی این خودروها تاییدیه لازم را صادر کرده باشد.

در حال حاضر 7 منطقه آزاد تجاری در کشور وجود دارد که از سال های گذشته واردات خودروهای خارجی را انجام داده‌اند و هم اکنون امکان صادرات خودرو به سرزمین اصلی را دارند.

دریان سفر امید

بیشتر بخوانید:

با توجه به اینکه  میزان تقاضا برای خودروهای‌خارجی در کشور زیاد است. به طور قطع ایده صادرات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی می‌تواند تا حدودی از ناترازی موجود در بازار بکاهد.

مجوز واردات خودرو به مناطق آزاد

در حال حاضر دولت مجوز دیگری را برای واردات خودرو به مناطق آزاد صادر کرده‌ است که بر مبنای آن خودروهای خارجی با سقف قیمت 20 هزار دلار می‌توانند وارد مناطق مختلف کشور شوند. مناطق آزاد هم اکنون از خودروهای‌ خارجی برای تاکسی استفاده می‌کند، به همین دلیل تقاضا برای این خودرو در مناطق آزاد بسیار بالاست.

از طرف دیگر مناطق قدیمی کشور چند سالی هست که نتوانسته‌اند ناوگان تاکسیرانی خود را نوسازی کنند. به همین دلیل این مجوز اجازه می‌دهد تا آنها بتوانند واردات قابل توجهی خودروی خارجی داشته‌ باشند. همچنین با افزایش واردات خودرو به منطقه آزاد به طور قطع میزان صادرات خودرو از منطقه آزاد به سرزمین اصلی نیز افزایش می‌یابد.

میزان واردات خودروهای خارجی از منطقه آزاد به سرزمین اصلی

در شرایط کنونی از عواملی که می‌تواند در میزان واردات خودروهای خارجی از منطقه آزاد به سرزمین اصلی موثر باشد؛ قیمت‌گذاری و میزان عوارض دریافتی از این خودروهاست. در‌حال‌حاضر خودروهای خارجی در منطقه آزاد با قیمت بسیار پایین‌تری از سرزمین اصلی خرید و فروش می‌شوند. به همین دلیل در صورتی که با همان قیمت‌های مناطق آزاد نرخ‌گذاری شوند مشمول پرداخت هزینه کمتری برای صادرات به سرزمین اصلی خواهند شد. همچنین در صورتی که این خودروها با قیمت پایین‌تر در سرزمین اصلی عرضه شوند، به طور قطع در تعدیل قیمت خودرو در بازار موثر هستند، اما مشروط به اینکه مجوز واردات انحصاری و محدود نباشد.

انتهای پیام

نهال گشت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
سبیت
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز