چگونه بفهمیم که جلوبندی خودرو نیاز به تعمیر دارد؟

جلوبندی خودرو-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

تعمیر جلوبندی خودرو با توجه به نقش این سیستم در حفظ تعادل خودرو در هنگام حرکت یا سکون بسیار ضروری است؛ به‌طوری که هرگونه عیب یا نقص در سیستم جلوبندی نه‌تنها موجب سختی رانندگی شده، بلکه حرکت خودرو را به کلی دچار اختلال می‌کند.

به گزارش کاماپرس، شناخت جلوبندی خودرو، قطعات و عیب‌یابی آن یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر راننده‌ای باید با آن آشنا باشد؛ چرا که اختلال در عملکرد جلوبندی، خودرو را عملا به یک کالسکه چوبی تبدیل کرده و رانندگی با آن را بسیار سخت می‌کند؛ ضمن این‌که عدم تعمیر به‌موقع سیستم جلوبندی خودرو می‌تواند در طولانی‌مدت هزینه‌های گزاف و جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

جلوبندی خودرو چیست؟

جلوبندی یکی از اجزای مهم و حیاتی هر خودرو است که ارتباط نزدیکی با دو سیستم تعلیق و زیربندی دارد. عملکرد این سه بخش از خودرو تا حد زیادی با یکدیگر مرتبط است؛ به‌طوری که سیستم جلوبندی شامل قسمت جلویی خودرو، فرمان و میل فرمان و همچنین سیستم تعلیق شامل کمک فنرها و چرخ‌های عقب بوده و زیربندی خودرو با قرار گرفتن در بخش زیرین این دو سیستم از ورود ضربه‌های مستقیم و آسیب به آنها محافظت می‌کند.

سیستم جلوبندی خودرو چه کارکردی دارد؟

سیستم جلوبندی خودرو در کنار سیستم تعلیق، وظیفه حفظ تعادل ماشین در هنگام حرکت و سکون را بر عهده داشته و نقش مهمی در حفظ آرامش و سلامت سرنشینان خودرو دارد. سیستم جلوبندی یا همان محور جلویی خودرو، از ارتعاشات، تکان و لرزش‌های شدید خودرو در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار یا جاده‌های پر پیچ و خم جلوگیری کرده و حرکتی نرم و روان را به وجود می‌آورد.

چرا تعمیر جلوبندی خودرو اهمیت دارد؟

بروز هرگونه عیب یا نقص فنی در سیستم جلوبندی خودرو، رانندگی با ماشین را بسیار سخت و طاقت فرسا می‌کند؛ به‌طوری که احتمالا ترجیح می‌دهید به‌جای رانندگی، مسیر موردنظر را پیاده طی کنید. اختلال در این سیستم، فرمان‌پذیری خودرو را با مشکل بسیار جدی روبه‌رو کرده و علاوه بر برهم زدن آرامش سرنشینان خودرو، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

تعمیر سیستم جلوبندی خودرو برای جلوگیری از این مسائل و همچنین کاهش هزینه‌های اضافی تعمیر و تعویض قطعات در آینده بسیار اهمیت دارد.

تعمیر جلوبندی ماشین-کاماپرس

چه زمانی جلوبندی خودرو نیاز به تعمیر دارد؟

هر راننده‌ای باید با نشانه‌های نقص و اختلال در سیستم جلوبندی آشنا بوده و زمان تعمیر جلوبندی خودرو و تعویض قطعات آن را به‌سرعت تشخیص دهد. برخی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی این سیستم در ادامه معرفی شده است.

ناهمگونی در آج‌های تایر

ایجاد هرگونه آج‌های ناهمگون روی تایر یا لاستیک ماشین یا حتی لاستیک‌سایی به‌ویژه در مدت کوتاه، به‌معنی خراب بودن جلوبندی خودرو است.

لرزش فرمان ماشین

لرزش‌های شدید فرمان خودرو در هنگام رانندگی با سرعت بالا یا کشیده شدن فرمان به یک طرف، از دیگر نشانه‌های وجود نقص در سیستم جلوبندی خودرو است. این مسئله می‌تواند ناشی از اختلال در زاویه تایرها و بالانس نبودن آن‌ها یا کاهش باد لاستیک‌ها باشد. بروز نقص در سیبک‌های خودرو نیز می‌تواند موجب بروز این مشکل باشد.

صداهای غیرمعمول و ناهنجار

یکی دیگر از علائم خرابی سیستم جلوبندی ماشین، شنیدن صداهای ناهنجار و نامتعارف از خودرو است. این مشکل به‌ویژه در هنگام عبور از دست‌انداز یا چاله ایجاد می‌شود. این صداها ممکن است ناشی از خرابی فنر، کمک فنر و میل تعادل در سیستم جلوبندی باشد؛ ضمن این‌که خرابی بلبرینگ‌های چرخ نیز باعث ایجاد صدای سوت از قسمت جلویی خودرو می‌شود.

روغنی بودن قطعات جلوبندی خودرو

روغنی بودن قطعات جلوبندی خودرو مانند فنرها و کمک فنرها به‌معنی وجود نقص در آن‌ها و نشت مایع است؛ از این رو اگر به قسمت زیرین خودرو دسترسی دارید، حتما هر چند وقت یکبار سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو را به‌صورت مستقیم بررسی کنید.

رانندگی خشک و آزاردهنده

سیستم جلوبندی خودرو وظیفه ایجاد حرکتی نرم و روان برای خودرو را بر عهده دارد؛ از این رو هرگاه احساس کردید که ماشین شما مانند قبل نرم و روان حرکت نمی‌کند و رانندگی برای شما سخت و آزاردهنده شده، سیستم جلوبندی خودرو را از نظر خرابی بررسی کنید.

خرابی دستگاه تعلیق خودرو

برای تشخیص خرابی سیستم تعلیق و جلوبندی، هنگامی که خودرو را در جای ثابتی پارک کرده‌اید، یک دست خود را روی کاپوت قرار داده و فشار دهید. اگر خودرو بیش از دو یا سه بار بلند شود، به احتمال زیاد سیستم جلوبندی آن آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارد.

اتوشناس

“اتوشناس”(https://autoshenas.com)به‌عنوان زیرمجموعه گروه مطرح اتوخسروانی، با بهره‌مندی از تخصص پرسنل مکانیک حرفه‌ای و خبره، خدمات ویژه‌ای در زمینه خدمات حفاظتی کاور و سرامیک، فروش قطعات، تیونینگ و فیس‌لیفت و همچنین خدمات تعمیر مانند تعمیر جلوبندی به مشتریان خود ارائه می‌کند.

تمامی مشکلات خودرو در مجموعه اتوشناس در کوتاه‌ترین زمان تشخیص داده شده و برای تعمیر آن اقدام می‌شود. با تعمیر سیستم جلوبندی خودرو در این مجموعه می‌توان از مزایای قیمت مناسب و حق انتخاب قطعات متنوع، تجهیزات روز و متخصصین مجرب، خدمات جامع و کامل خودرو و ضمانت خدمات و قطعات به مدت شش ماه یا 5000 کیلومتر نیز بهره‌مند شد.

انتهای پیام

مرتبط با : اتوشناس
روکش مارال
آهن رویال
آریاپی
رایانه کمک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز