چگونه از پزشک شکایت کنیم؟

ژیوار

کشور ایران بر اساس آمار جهانی، کمترین میزان شکایت از کادر درمان را دارد، ولی با این وجود سالانه حدود 5000 شکایت علیه پزشکان، پرستاران و سایر کادر درمان در ایران ثبت و در دادگاه رسیدگی می‌شود. دلیل تعداد پایین شکایات را می‌توان در تعداد کم اشتباهات پزشکی و عدم اطلاع بیماران از حق و حقوق خود برای شکایت از پزشکان عنوان کرد.

کاماپرس در این گزارش به بررسی روند شکایت از کادر درمان به کمک وکیل قصور پزشکی یا همان وکیل جرایم پزشکی پرداخته است.

در چه مواردی می‌توان از کادر درمان شکایت کرد؟

در حالت کلی هر نوع تجویز، عمل و اقدامی که از طرف پزشکان، پرستاران و سایر کادر درمان باعث ضرر و زیان جانی و مالی به بیمار شود، قابل شکایت و رسیدگی است. از جمله مواردی که می‌تواند باعث شکایت از پزشک شود، می‌توان به سهل انگاری، رعایت نکردن موارد قانونی و شرعی، فریب بیمار، تجویز اشتباه دارو، دریافت مبالغ اضافی، بی احترامی به بیمار و افشای اسرار بیمار اشاره کرد.

برخی از قصورات پزشکی ممکن است باعث نقص عضو، از کار افتادگی یا مرگ بیمار نیز شود که در این حالت، اطرافیان و وراث می‌توانند علیه پزشک اقامه دعوا کنند. در این حالت پزشک باید دیه بپردازد و ممکن است در اشتباهات بسیار حاد، حتی زندان یا ابطال پروانه درمان در انتظارش باشد.

در دعاوی قصور پزشکی از کدام وکلا می‌توان کمک گرفت؟

معمولا بیماران و افرادی که اطلاعات حقوقی کافی ندارند، برای اطمینان از اینکه در یک موضوع مرتبط چگونه می‌توانند علیه پزشک شکایت کنند، می‌بایست از مشاوره یک وکیل قصور پزشکی بهره‌­مند شوند. این دسته از وکلا تجربه و تخصص کافی در زمینه پرونده‌های پزشکی و درمانی دارند و معمولا با اصطلاحات و دانش پزشکی نیز در حد کافی آشنا هستند.

دریان سفر امید

وکیل قصور پزشکی با توجه به تجربه‌های پیشین خود در دعاوی مشابه می‌تواند بهترین مشاوره را به بیماران دهد و در صورت درخواست بیمار، پرونده دعاوی قصور پزشکی را تا حصول نتیجه پیش ببرد. بدون شک با حضور وکلای باتجربه، روند شکایت از کادر درمان سریع‌تر شده و امکان نتیجه‌گیری بهتر وجود خواهد داشت.

روند شکایت از پزشک و کادر درمان

روند شکایت از پزشک یا سایر کادر درمان یک روند اداری مانند سایر شکایت‌های قضایی است، اما به دلیل تخصصی بودن موضوع، روند رسیدگی آن با سایر دعاوی حقوقی و کیفری متفاوت است؛ بر همین اساس بهتر است که در این زمینه از یک وکیل قصور پزشکی که به زیر و بم این نوع از شکایات و پرونده‌ها آشنایی دارد، کمک گرفت.

آغاز شکایت از پزشک همانند سایر شکایت‌های قضایی می‌تواند از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صورت گیرد. بیمار، اطرافیان یا وکیل قصور پزشکی که وکالت بیمار را بر عهده گرفته است، می­‌توانند شکایت نامه را تنظیم و به همراه مدارک برای بررسی ارسال کنند. در ادامه، تاریخ رسیدگی تعیین و برای حضور بیمار یا وکیل وی، زمان رسیدگی ابلاغ می‌شود. در این مرحله باید تمام شواهد و مدارک توسط بیمار به مرجع رسیدگی کننده ارائه شود. در ادامه جلسه‌ای برای شنیدن صحبت‌ها و مشاهده ادله پزشک یا کادر درمان نیز تشکیل و در نهایت بر اساس مدارک، شواهد و صحبت‌های طرفین، رای نهایی صادر می‌شود.

رسیدگی به جرایم پزشکی در دادسرا یا نظام پزشکی

وکیل قصور پزشکی معمولا بر اساس نوع پرونده، رسیدگی آن را از مراجع مختلف دنبال می‌کند. برای نمونه در شکایات مربوط به درمان به دلیل تخصصی‌تر بودن موضوع، این پرونده‌ها در نظام پزشکی و توسط افراد متخصص بررسی می‌شود تا نظر تخصصی پزشکان در مورد روند درمان بهتر شنیده شود.

اما در مورد پرونده‌های غیر درمان مانند دریافت هزینه اضافه از بیمار، پرونده همانند سایر جرایم مشابه مالی و حیثیتی در حرفه‌های دیگر از طریق دادسرا پیگیری و به نتیجه خواهد رسید. همچنین برخی از پرونده‌ها از جمله دیه‌های کمتر از پنج میلیون تومان نیز به سادگی در شوراهای حل اختلاف قابل بررسی و اعمال حکم است.

وکیل جرایم پزشکی - کاماپرس

انتخاب مجرب‌ترین وکیل قصور پزشکی در «دادپویان»

موسسه حقوقی دادپویان شامل مجرب‌ترین وکلای تهران در حوزه‌های مختلف وکالت است. در این موسسه بیش از 30 وکیل پایه یک دادگستری با تجربه در زمینه‌های حقوقی مختلف حضور دارند و متقاضیان می‌­توانند از خدمات و مشاوره‌های یک یا چند وکیل متخصص بر اساس موضوع پرونده خود بهره مند شوند.

علاقه‌­مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تلفنی می‌توانند با شماره تلفن 02191690950 تماس بگیرند یا به وبسایت رسمی موسسه دادپویان به آدرس dadpouyan.vip مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : موسسه حقوقی دادپویان
نهال گشت
آژانس هرمس 724
سبیت
روکش مارال
تهران آهن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز