چرا ورق سیاه همچنان در صدر انتخاب‌ های صنعتی قرار دارد؟

ژیوار

ورق سیاه نوعی ورق آلیاژی فلزی است که طی فرآیند نورد گرم (Hot Rolling) تولید می‌شود. در واقع ورق سیاه در طرف مقابل ورق‌های روغنی، گالوانیزه و رنگی قرار دارد که طی فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند. ورق‌ سیاه در ابعاد مختلف و به صورت رولی، شیتی و برش خورده با ضخامت‌هایی از 1.8 تا 100 میلی‌متر تولید می‌شوند. ورق‌های 2 میلی‌متری به دلیل تقاضای بالا، جزو پرفروش‌ترین محصولات بازار هستند.

کاماپرس در این گزارش به بررسی فرآیند تولید ورق سیاه و مزایا و معایب استفاده از آن می‌پردازد.

فرآیند تولید ورق سیاه

فرآیند تولید ورق سیاه با حرارت‌دهی اسلب‌های فولادی در کوره‌های «پیش‌گرم» تا 1300 درجه سانتی‌گراد آغاز می‌شود تا عیب‌های ساختاری از بین برود. سپس، اسلب‌ها خنک‌کاری و پوسته‌زدایی شده و به غلتک‌ها برای کاهش ضخامت منتقل می‌شوند. در مرحله جعبه‌ی کلاف، ورق‌ها هم‌سطح‌سازی شده و ویژگی‌های مکانیکی آن‌ها بهبود می‌یابد. در نورد نهایی، ضخامت ورق‌ها بیشتر کاهش می‌یابد و با سرعت 10 تا 20 متر بر ثانیه از قفسه‌های نورد عبور می‌کنند. پس از خنک‌کاری نهایی و کاهش دمای ورق‌ها به زیر 600 درجه سانتی‌گراد، ورق‌ها به صورت کلاف پیچیده و به بازار عرضه می‌شوند، یا در صورت سفارش پیمانکاران، برش داده می‌شوند.

فرآیند تولید ورق سیاه

کاربردهای ورق سیاه در صنعت

ورق سیاه در واقع پایه تولید بسیاری از محصولات فولادی و در صنایع مختلف به‌صورت مستقیم استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای آن، می‌توان به ساخت بخش‌های مختلف کشتی، تولید ماشین‌آلات صنعتی، صنعت خودروسازی، ساخت مخازن و تانکرها، تجهیزات کنار جاده‌ای مانند گاردریل، و لوله‌های نفتی در پتروشیمی اشاره کرد. بنابراین ورق سیاه یکی از ملزومات حیاتی در این صنایع محسوب می‌شود.

مرغوب‌ترین ورق سیاه مربوط به فولاد مبارکه است که با توجه به ضخامت کم و کیفیت بالا عرضه و تقاضای قابل توجهی دارد. این ورق در ابعاد 6 در 15 متر تولید می‌شود و وزن آن حدود 707 کیلوگرم است. در خصوص قیمت نیز، با توجه به فرآیند تولید این محصول، معمولا قیمت مقرون به‌صرفه‌تری دارد؛ از این رو استفاده از آن در پروژه‌های عظیم اقتصادی می‌تواند توجیه داشته‌باشد.

دریان سفر امید

مزایای استفاده از ورق سیاه در صنعت

ورق سیاه چندین مزیت دارد که آن را برای استفاده‌های مختلف مناسب می‌کند. این روش باعث می‌شود فولاد نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر شود؛ به طوری که می‌توان قطعات بزرگ‌تر و پیچیده‌تری را جهت استفاده در صنایع مختلف خودروسازی و پتروشیمی تولید کرد. همچنین، ورق سیاه ویژگی‌های خوبی مانند مقاومت بیشتر در برابر ضربه و انعطاف‌پذیری را به فولاد می‌دهد. در این روش، دقت ابعادی مناسب، سختی کمتر، و دمای یکنواخت بالا از دیگر مزیت‌ها هستند. علاوه بر این، نورد گرم به دلیل نیاز کمتر به تجهیزات، مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد.

مزایای استفاده از ورق سیاه در صنعت

چالش‌ها و محدودیت‌های ورق سیاه

در کنار کاربرد گسترده ورق سیاه، برخی ویژگی‌های این محصول می‌تواند موارد استفاده از آن را محدود کند. در واقع عامل مهم احتمال زنگ‌زدگی، استفاده از ورق سیاه را برای محیط‌های بیرونی و مرطوب با چالش روبرو می‌کند. علاوه بر این، ورق سیاه به علت تحمل حرارت بالا هنگام تولید معمولا از استحکام پایینی برخوردار است؛ این ویژگی ماندگاری و دوام سازه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فرآیند خنک‌سازی ورق سیاه نیز باعث ایجاد سطح خشن در آن می‌شود. بنابراین در مواردی که سطح پوشش داده‌شده توسط ورق سیاه در تماس با دست قرار دارد، احتمال خراش یا ساییدگی وجود دارد.

چالش‌ها و محدودیت‌های ورق سیاه

استعلام قیمت روز ورق سیاه از طریق «آهن ملت»

آهن ملت در چند سال اخیر از طریق راه‌اندازی وبسایت، خدمات متنوعی در زمینه تولید و عرضه اینترنتی ملزومات ساخت و ساز، به‌ویژه ورق سیاه به صنعتگران و پیمانکاران ارائه می‌دهد. این مجموعه به عنوان یکی از شرکت‌های برگزیده در زمینه عرضه ورق سیاه و دیگر ورق‌های فولادی شناخته شده‌است. این مجموعه در زمینه فروش آهن آلات، انواع ورق و مقاطع فولادی و همین طور انواع ورق نورد سرد و گرم فعالیت مستمر و در عین حال مؤفقی داشته‌است.

علاقه­‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت روز ورق سیاه و انواع آن می‌توانند با مراجعه به سایت این مجموعه نشانی اینترنتی https://ahanmelat.com یا تماس با شماره تلفن 02167103 کسب اطلاع کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملت
نهال گشت
سازگار ارقام
بیمه دات کام-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز