چرا سکه همیشه حباب دارد؟

قیمت سکه بهار آزادی به زودی کاهش می یابد؟/ سکه های جدید حباب را می‌ ترکانند-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

در بازار ایران سکه همیشه حباب دارد. این موضوع از دیدگاه برخی ناشی از افزایش پیوسته قیمت طلا در بازار جهانی است. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند محدودیت در معاملات ارزی و … روی حباب طلا نیز تاثیرگذار است.

به گزارش کاماپرس، در سال‌های اخیر میزان حباب سکه در بازار ایران بیشتر شده است. این مسئله تحت تاثیر سیاست دولت برای مهار نرخ ارز اتفاق افتاده‌است. زیرا در این وضعیت مردم برای تبدیل سرمایه‌های خود به دارایی کم ریسک به بازار طلا هجوم برده‌اند.

وضعیت حباب طلا در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که سال 1402 با حدود 20 درصد بیشتری حباب را در دل خود جای داده‌است. به دنبال آن در سال 1403 میزان حباب طلا به 18 درصد رسیده‌است. هرچند نسبت به سال 1403 افت داشته، اما باز هم نسبت به سال 1401 که حباب سکه 212 درصد بوده عدد بالایی است. البته در سال‌های بین 1398 تا 1400 میزان حباب سکه کمتر از 4 درصد بوده‌است.

پیش بینی وضعیت بازار طلا در هفته آینده؟ / قیمت ها کاهش می یابد؟-کاماپرس

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

به نقل از دنیای اقتصاد، حباب سکه در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته‌است. ارزش طلا وابسته به قیمت اونس و نرخ ارز است. از آنجایی که یکی از عوامل موثر در انتظارات تورمی نرخ ارز است. به‌همین دلیل تا سال 1401 بین نرخ ارز و حباب سکه همبستگی بالایی وجود‌داشت.

در حال حاضر سرمایه گذاران معتقدند نرخ ارز واقعی در بازار آزاد تعیین می‌شود. به همین دلیل قیمت سکه نیز بالاتر از نرخی است که بر مبنای قیمت رسمی دلار به دست می‌آید. زیرا خریداران نرخ واقعی دلار را بالاتر محاسبه می‌کنند. بنابراین با افزایش تقاضا برای طلا میزان حباب طلا نیز بالاتر رفته‌است. از طرف دیگر از سال 1401 که کنترل دولت بر قیمت طلا و سکه افزایش یافت، میزان حباب سکه نیز بالا رفت.

در حال حاضر انتظارات تورمی در کشور بالاست. به همین دلیل در بازار ایران سکه همیشه حباب دارد. این موضوع از دیدگاه برخی ناشی از افزایش پیوسته قیمت طلا در بازار جهانی است. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند محدودیت در معاملات ارزی و … روی حباب طلا نیز تاثیرگذار است.

در سال 97 میزان همبستگی بین حباب سکه و رشد نرخ ارز 7 درصد بوده است. اما بعد از سال 97 میزان این همبستگی کاهش داشته‌است. بنابراین با توجه به اینکه در ایران قیمت دلار و نرخ انس جهانی مبنای قیمت گذاری طلا است. با تغییر سیاست‌های دولت برای نرخ ارز قیمت سکه بیشتر دچار حباب شد.

در حال حاضر اگر انتظارات تورمی برای نرخ دلار همچنان بالا باشد. تقاضا برای خرید سکه نیز افزایش می‌یابد. همین مساله منجر می‌شود تا میزان حباب سکه نیز بالاتر برود. زیرا در این حالت افراد بیشتری طلا را بالاتر از قیمت آن حاضر بخرند.

در حال حاضر توانایی دولت برای صادرات نفت افزایش یافته است. همین موضوع توانایی دولت برای کنترل نرخ ارز را بیشتر کرده است. فعالان بازار معتقدند با افزایش دخالت دولت در قیمت ارز، نرخ آن از قیمت واقعی فاصله می‌گیرد. به همین دلیل حباب سکه نیز بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

روکش مارال
آهن رویال
رایانه کمک
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز