پیش بینی بازار بورس در هفته آینده/ کمتر منفی، بیشتر مثبت

با اینکه بازار بورس در آخرین روز کاری هفته با افت شاخص کل به پایان رسید، اما کارشناسان بازار سهام معتقدند هیجانهای منفی به زودی تمام می شود و دوباره بورس فضای مثبت را تجربه می کند.

به گزارش کاماپرس، پس از ثبت چهار هفته پیاپی صعودی، شاخص کل بازار سهام در مقیاس هفتگی ۲/۶ درصد نزول داشت . در آخرین روز معاملاتی بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با یک درصد کاهش دیگر به یک میلیون و ۴۱۳ واحد رسید. نکته مهم در بازار دیروز سهام این بود که با وجود سرخ‌پوشی شاخص کل، اما ارزش صف‌های خرید از فروش بیشتر بود. با این اوصاف کارشناسان به بازار هفته آینده خوشبین هستند و معتقدند با اینکه ممکن است بازار روزهای منفی هم داشته باشد اما سبز پوشی و فضای مثبت بیشتری را تجربه خواهد کرد.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

هیجان منفی بورس تمام می شود؟

کارشناسان معتقدند شناسایی سود ۲۵ درصدی از سوی خریدارانی که در کف ۲/ ۱ میلیون واحد حضور یافتند مهم‌ترین دلیل افزایش فشار فروش در روزهای اخیر بوده است. ضمن آنکه برخی اخبار غیراقتصادی و مبهم بودن بودجه ۱۴۰۰ نیز در افزایش عمق این روند اصلاحی موثر واقع شد. از دیدگاه کارشناسان با توجه به روند رو به رشد بازارهای جهانی، هفته آینده فرصت مناسبی برای خرید سهام بوده و در میان‌مدت انتظار می‌رود بازار مثبتی پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

راز آسمان پایتخت

البته نمی‌توان دلیل بنیادی برای اصلاح قیمت سهام در هفته جاری برشمرد اما کاهش ریسک‌های سیستماتیک ناشی از قطعی شدن انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و همچنین تمدید مهلت برای بررسی لوایح مربوط به FATF و همزمان با آن وضعیت نامعلوم بودجه ۱۴۰۰ از مهم‌ترین دلایل فعال شدن ماشه فروش سهام از سوی معامله‌گرانی عنوان می‌شود که عمدتا در قیمت‌های بالای ابتدای سهام خرید خود را انجام داده‌اند.

از این رو هراس از افت نرخ دلار سبب شده تا ورودی‌های تابستان از کسب سود (با توجه به قیمت خرید) ناامید شوند. سهامدارانی که با نگاهی کوتاه‌مدت وارد این بازار پرریسک شدند و امید کسب سودهای رویایی از آن بازار داشتند، در شرایط فعلی به اعتقاد کارشناسان لازم است دید تحلیلی‌تری برای چینش پرتفوی خود داشته باشند و همانند ثلث نخست سال نگاهی رویایی به این بازار نداشته باشند.

بورس دوباره صعود می کند

علی‌رضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار بورس در روزهای پیش رو به دنیای اقتصاد می گوید:« ارائه گزارش‌‌های ۶ ماهه شرکت‌ها، اصلاح بیش‌از حد قیمت سهام شرکت‌ها و رسیدن به محدوده جذاب در کنار برخی حمایت‌ها موجب بازگشت روند بازار به مدار صعودی شد.

همزمان با حذف ریسک انتخابات آمریکا از بازار سهام و متعاقب با کاهش قیمت جهانی دلار شاهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها نیز بودیم. به دلیل اینکه اغلب شرکت‌های داخلی کامودیتی محور هستند بنابراین بورس ایران از چنین موضوعی منتفع شد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

همچنین در یک روند صعودی باید شاهد اصلاحات موقت و جابه‌جایی سهام در بورس بود. بنابراین بسیار طبیعی است که در یک روند میان‌مدت صعودی شاهد روز‌های منفی نیز باشیم. ترس اکثر سهامداران از افت شهریور و مهر‌ماه تا حدودی باعث تشدید نزول شاخص کل بورس تهران طی چند روز معاملاتی اخیر شد. با این حال روند بازار سهام در بلند مدت صعودی ارزیابی می‌شود و روز‌های منفی همانند چند روز اخیر نیز طی این مدت تجربه خواهد شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز