پیروزی بایدن و 4 نکته کلیدی که فعالان اقتصادی باید بدانند

لست سکند

در حالی که هیجان انتخابات آمریکا به اوج رسیده و تحلیل ها اغلب از بهتر شدن وضعیت اقتصاد ایران در صورت پیروزی بایدن حکایت می کنند، رئیس اتاق بازرگانی تهران با انتشار یادداشتی متفاوت در روزنامه دنیای اقتصاد توجه فعالان اقتصادی را به نکات مهمی در صورت پیروزی نامزد دموکرات ها، جلب کرده است.

به گزارش کاماپرس، پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا برای فعالان اقتصادی چه پیامدهایی خواهد داشت؟ این سوالی است که نمی توان به سادگی به آن پاسخ داد و به نظر می رسد خوش بینی غیرواقع بینانه در مورد پیامدهای مثبت پیروزی بایدن می تواند نتایج منفی غافلگیر کننده ای برای فعالان کسب وکار ایجاد کند.

تردیدی نیست که پیروزی بایدن می تواند جو مثبت مقطعی در بازارهای مهم همچون ارز ایجاد کند و حتی بر تورم اثر قابل توجه کاهشی بگذارد اما این اتفاقات نباید فعالان اقتصادی را از تحلیل واقع بینانه پیامدهای پیروزی بایدن بازدارد.

بایدن معقول و معتدل در برابر ترامپ غیر عادی

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی که امروز در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرده به این موضوع پرداخته است. وی در بخشی از این یادداشت نوشته است: در اظهارنظرهای کارشناسی پیداست که میان ترامپ و بایدن، ترجیح برحضور چهره‌ای معقول‌تر و معتدل‌تر مثل بایدن است تا‌ ترامپی که رفتارهایش غیرعادی و غیرقابل پیش‌بینی است.

راز آسمان پایتخت

علاوه بر اینکه می‌دانیم، زمانی‌که جو بایدن به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری باراک اوباما خدمت می‌کرد، توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا و همچنین چند ابرقدرت دیگر به امضا رسید. بنابراین خط‌مشی رفتاری او مشخص و قابل حدس است.

بایدن و ترامپ هر دو به دنبال تضعیف ایران

وی در ادامه نوشته است: به نظر می‌رسد نظری که چند هفته قبل در مقاله اکونومیست در مورد تاثیر حضور بایدن یا ترامپ بر اقتصاد ایران آمده‌ بود، تقریبا درست باشد. اکونومیست گفته بود که حضور بایدن یا ترامپ تاثیر شگرفی برای ایران ندارد؛ چراکه سیاست کلان آمریکا، تضعیف ایران است و تنها شدت و ضعف آن با حضور روسای جمهور مختلف تغییر می‌کند.

اخبار مهم روز را بخوانید:

خوانساری در ادامه به نکته قابل تا‌ملی اشاره کرد و نوشته است: سیاست‌های تحریمی ترامپ طی دو سال گذشته به بالاترین حد رسیده و بعید است پس از این هم بتواند موثرتر شود. نهادهایی مانند صندوق‌ بین‌المللی پول یا موسساتی مانند اکونومیست هم این موضوع را تایید می‌کنند و تاکید دارند که از سال ۲۰۲۱ از فشار تحریم‌ها کاسته می‌شود چراکه اساسا دیگر بالاتر از سیاهی رنگی نیست.

رئیس اتاق بازرگانی در پایان یادداشت خود این سوال را مطرح کرده است که بایدن یا ترامپ؛ کدام وضعیت اقتصاد ایران را تغییر می‌دهد؟

وی در پاسخ نکات مهمی را در 5 محور مورد بررسی قرار داده و نوشته است: با پیروزی بایدن، شاید در کوتاه‌مدت گشایش‌هایی از جنس ورود بیشتر ارز به کشور یا فروش افزون‌تر نفت رخ دهد ولی مشکلات اقتصاد ایران ساختاری است و در چند سال گذشته به صورت مزمن درآمده، تلنبار شده و باید در داخل کشور حل شود. برخی مسائل مهم که باید به آنها توجه کرد به شرح زیر است:

1. اقتصاد ایران 40 سال است که میان انتخاب حرکت در مسیر اقتصاد خصوصی یا دولتی سرگردان باقی مانده ‌است. هیچ اقتصادی در جهان بدون توسعه بخش‌ خصوصی نتوانسته به توسعه دست پیدا کند؛ حاکمیت باید یکبار و برای همیشه در این مورد به تصمیم برسد.

2. فقدان احزاب قوی و نداشتن استراتژی مشخص به جریان‌های سیاسی فرصت داده که تصمیم‌گیری‌های جناحی و فارغ از منافع ملی را به‌عنوان نسخه به سیاست‌گذاران کشور تحمیل کنند. پس از اجرا هم عموما هیچ‌کس پاسخگوی اشتباهات صورت گرفته نیست.

3. بدون تعامل با دنیا نمی‌توان انتظار توسعه اقتصاد کشور را داشت. در پس این تعامل است که سرمایه‌های خارجی به کشور وارد می‌شود، روابط اقتصادی با همسایگان شکل می‌گیرد و در نهایت افق‌های جدیدی پیش روی کشور باز می‌شود. برای دستیابی به این هدف نیاز به استراتژی مشخص ضروری است.

4. روند سرمایه‌گذاری در کشور سیر نزولی دارد. خطر بزرگ اینکه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری به نسبت استهلاک هم منفی شده ‌است. در این شرایط باید به دقت عوامل موثر بر خروج سرمایه از کشور بررسی شود. ضمن اینکه باید راهکاری هم برای جلوگیری از خروج نخبگان پیدا کرد. هر دوی اینها عواملی در برابر توسعه به شمار می‌آیند.

5. بی‌تصمیمی یا دیر تصمیم گرفتن یک رنج بزرگ طی تمام سال‌های گذشته بوده‌ است. اقتصاد و جامعه ایران بارها از این موضوع آسیب دیده ‌است. نمونه روشن هم همین موضوع FATF است که هنوز در مورد آن تعیین تکلیف نکرده‌ایم. خلاصه کلام اینکه باید تکلیف‌مان را با خودمان، دنیا و آینده کشور روشن کنیم.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم انتخابات آمریکا، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “پیروزی بایدن و 4 نکته کلیدی که فعالان اقتصادی باید بدانند

  1. شرر غم گفته:

    باسلام و خسته نباشی…نفست گرم و دلت شاد…مختصر ومفید وعالی بیان فرمودید…ولی سالهایی که نکوست……برنامه و تدبیر خاصی آقایون ندارن برای اقتصادو پیشرفت و آسایش کشور و مردم…چون بقول آقای طالقانی روحش شاد…هرکسی رابحر کاری ساختن…وتا زمانیکه کاربلدها و متخصص هرکاری را به اهلش واگذارنکنند و آقایون دست از فعالیت اقتصادی خانوادگی و فامیلی و…..برندارند !همانند این۴۲سال اندرخم یک کوچه ایم….امیدورام به خودشان بیایند ولی……این قصه پایان …….ندارد!

  2. محقق گفته:

    چرا جو بایدن را آدمی منطقی و متعادل مشابه اوباما معرفی میکنید؟
    وقتی بایدن معاون اوباما بود شدید ترین تحریم تاریخ بر علیه ایران انجام شد
    چرا نمیگید دموکرات ها شدیدا علیه ایرانی ها تحریم وضع میکنند؟
    چرا عادت کردیم خوراک فکری غلط به ذهن مردم بدیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز