پشت پرده یکشنبه سیاه بورس / چرا بازار سهام فرو ریخت؟

لست سکند

شکل‌گیری موج عرضه از سوی سرمایه‌گذاران بدترین عملکرد نماگر بورس در سه روز گذشته را سبب شده است. در روز سه‌شنبه به خاطر رفتار عجولانه سرمایه‌گذاران حقوقی، عقب‌نشینی حقیقی‌ها و جو رکودی نوسان نماگرها، تابلوهای بورس به رنگ قرمز درآمد. تا پایان روز سه‌شنبه کاهش 9/27 درصدی شاخص هفتگی به ثبت رسید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

در ادامه کاماپرس دلایل فرو ریختن بازار سهام را مورد بررسی قرار می‎دهد.

دستکاری بازار توسط سیاست‌گذار

به گزارش کاماپرس بعضی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که همانند سال 1399 دخالت سیاست‌گذارها در روند معاملات باعث ریزش بورس شده است. این تحلیل‌گران در پی تغییر روند مرموز معاملات در روزهای اخیر صحبت از ردپای سیاست‌گذار در این اتفاقات می‌کنند.

از اواسط روز سه‌شنبه از شدت روند کاهش شاخص کل کاسته شد. همین مسئله نظرات در خصوص دستکاری بازار را قوت بخشید. عدم وجود شفافیت در چشم‌انداز سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و نوسان جهانی قیمت کامودیتی سرمایه‌گذاران را به سودآوری بورس در کوتاه‌مدت بدبین کرده است. دیگر عامل مؤثر در این مسئله احتمال‌ها در خصوص تلاش سیاست‌گذار برای مهار تورم است که آن را از طریق قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا و سامانه ارزی عملی می‌کند. از این طریق بورس کالا تبدیل به یک نابازار می‌شود.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

رفتار عجولانه سرمایه‌گذاران حقوقی

در کنار دخالت سیاست‌گذار در بازار، رفتار حقوقی‌ها باعث ایجاد موج فروش سهام شده است. در همین رابطه حمید فاروق کارشناس بازار سرمایه اعلام کرده که مطرح کردن تشابه ریزش کنونی بازار بورس با سال 1399 سبب ایجاد هراس برای حقیقی‌ها شده است. در حالی که بورس کنونی با سال 1399 کاملا متفاوت است. بازار بورس در سال 99 حبابی بود اما هم‌اکنون قیمت‌ها در حباب قرار ندارند.

به نظر فاروق در روزهای اخیر عرضه‌های عجولانه‌ای از سوی حقوقی‌ها شکل گرفته است. کنترل معاملات از جانب ناظران بازار و حواشی موجود در فضای مجازی سبب این عرضه‌ها و روند کاهشی بازار شده‌اند. این در حالی است که بورس ظرفیت بالایی برای صعود دارد و انتظار می‌رود این کاهش‌ها در میان‌مدت ادامه پیدا نکند.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد بعضی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند که سرمایه‌گذاران حقوقی برای شناسایی سود شروع به فروش کرده‌اند تا حقیقی‌ها تحت فشار قرار گرفته و از بازار خارج شوند.

انتهای پیام

مرتبط با : سازمان بورس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “پشت پرده یکشنبه سیاه بورس / چرا بازار سهام فرو ریخت؟

  1. هوشنگ جاویدنیا گفته:

    تمام این مشکلات خواست سیاستگذار هستودست خودشان میباشد وحال در چاله ای که خود کندن افتادن وماندند چطور اعتمادرابرگردانند مشکل مدیرتی در تمام روال ازجمله بورس رفتارهای بی تفکری وبدون اینده سنجی میباشد لیاقت علمی در هر زمینه لازم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز