آینده بورس چه می شود؟

لست سکند

در روز دوشنبه 18 اردیبهشت ماه بورس ریزشی تاریخی داشت و طی یک روز کاری 5/15 درصد کاهش شاخص کل را تجربه کرد. این کاهش شاخص کل سومین ریزش بزرگ در تاریخ بورس تهران است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

از لحاظ قانونی امکان تعطیلی بازار بورس یا بخشی از آن وجود دارد؛ چراکه ارزش شاخص کل بورس در یک روز کاری بیش از 5 درصد ریزش داشته است.

در ادامه کاماپرس به بررسی احتمال تعطیلی بورس تهران و دلایل ریزش شاخص کل می‌پردازد.

تعطیلی بازار بورس

طبق قانون چنانچه بازار بورس طی حداکثر یک روز کاری سقوط بیش از 5 درصد را تجربه کند، می‌توان بورس را تعطیل کرد. این تعطیلی برای حمایت از سرمایه‌گذاران رخ می‌دهد. با این حال سازمان بورس تصمیمی برای تعطیلی کردن بورس یا حداقل بخشی از آن ندارد. چنانچه شیب تند سقوط شاخص کل ادامه داشته باشد، این موضوع توسط سازمان بورس مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

چرا بورس سقوط کرد؟

یکی از ریزش‌های تاریخی شاخص کل بورس مربوط به سال 1399 بود. شاخص کل در سال جاری از سقف سال 1399 عبور کرد و رکوردی را به جا گذاشت. با این حال کارشناسان اعتقاد داشتند که شرایط بورس با سال 1399 متفاوت بوده و حبابی در بازار وجود ندارد. به همین دلیل سقوط شاخص کل پیش‌بینی نمی‌شد. حالا که ریزش بورس شروع شده، 4 سناریو مختلف درباره چرایی این سقوط شناسایی شده است.

اولین سناریو عرضه سهام با محوریت شناسایی سود از جانب معامله‎گرانی است که طی مدت اخیر سود مناسبی را کسب کرده‌اند. به این ترتیب سفارش‌ها انباشت شده و با اعمال منگنه معاملات هیجان برای فروش بالا رفته است. در سناریو بعدی عرضه آبشاری سهام برای پاسخ به حجم بالای تقاضا روند معاملات را متفاوت کرده است.

به گزارش سایت اقتصادسنج برخی نیز معتقدند که گمانه‌زنی‌ها در خصوص خبرهای جدید در حوزه سیاست خارجی در ریزش بورس مؤثر بوده است. در نهایت آخرین سناریو مربوط به سیاست‌های اقتصادی جهانی است. به اعتقاد برخی سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و کاهش ارزش کالاهای پایه عاملی مؤثر در ریزش بورس بوده است.

انتهای پیام

مرتبط با : سازمان بورس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “آینده بورس چه می شود؟

  1. محمد گفته:

    خاکی نرویم. همه این نابسامانیهای اقتصادی بخاطر مطرح شدن و تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه است که بلطایف الحیل پوشانده میشود. با به صحن مجلس امدن طرح دلار ۵۵ تومن شد. اگر به تایید شورای نگهبان برسد دلار ۱۰۰ تومن مسکن ۵ برابر بیکاری ۴۰ درصد تورم ۲۰۰ درصد و فرار سرمایه به خارج ۱۰۰ درصد خواهد بود. این طرح را لندنی ها توسط نفوذیها بر مجلس تحمیل کردند و نفهمیدند از کجا خوردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز