پراید 100 میلیونی چقدر زیان روی دست سایپا گذاشت؟

ژیوار

با وجود آن که از توقف تولید پراید چند ماه می گذرد اما این خودرو همچنان سهم قابل توجهی در بازار دارد و قیمت آن نیز امسال تقریبا همیشه بالای 100 میلیون بوده با این حال سایپا از تولید این خودرو جز زیان هنگفت عایدی دیگری نداشته است.

به گزارش کاماپرس، پراید زمانی گل سرسبد محصولات سایپا بود اما در طول بیش از دو دهه این خودرو از قافله فناوری عقب ماند و به عنوان خودرویی بی کیفیت و ناایمن شناخته شد. عقب ماندن پراید از فناوری روز موجب نشد مدیران سایپا و مسئولان صنعت کشور به فکر جایگزینی این خودرو باشند و پراید همچنان به حضور خود در خط تولید ادامه داد تا این که در سالجاری به دلیل مغایرت فراوان با استانداردهای کیفی و زیست محیطی چاره ای جز توقف تولید این خودرو برای سایپا باقی نماند.

شاید تصور کنیم مقاومت مدیران سایپا در برابر متوقف کردن تولید پراید ریشه در سودی داشته که این تولید این خودرو برای دومین شرکت بزرگ خودروسازی ایران به ارمغان می آورده است اما این تصور خطاست. پراید در اغلب سال هایی که حضور خود را در خط تولید سایپا تداوم بخشیده، دستاوردی جز زیان برای این شرکت نداشته است.

حتی وقتی قیمت این خودرو امسال با جهش های عجیب در بازار مرز 100 میلیون را پشت سر گذاشت و تا 150 میلیون نیز رفت ، سایپا از تولید این خودرو فقط زیان روی زیان انباشته است.

دریان سفر امید

دنیای اقتصاد در گزارشی انتقادی به بررسی چشم انداز پیش روی شرکت سایپا پرداخته و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ نکته بسیار قابل تامل در صنعت خودروسازی کشور ما و از جمله دومین خودروساز بزرگ ایرانی یعنی سایپا این است که مشخص نیست چرا با وجود تلاش برای داخلی‌سازی که در برخی بخش‌ها منجر به افت کیفیت شده، کاهش ارزبری، پرداخت‌های با تاخیر به قطعه‌سازان و در نهایت پیش فروش محصولات ، صنعت خودرو همچنان با ضرر و زیان مواجه است؟

شایان ذکر است مطابق آمارهای ارائه شده توسط «دنیای‌اقتصاد»، در سال ۹۸ زیان سایپا بالغ بر هفت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.  طبق آنچه در صورت‌های مالی ارائه شده به بورس آمده، به‌جز چانگان و سراتو، تولید سایر محصولات سایپا در سال گذشته با ضرر همراه بوده است. و نکته قابل تامل دیگر این که تولید  پراید – محصول با درصد داخلی سازی بالا – طی سال گذشته، بیش از ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زیان برای سایپا به بار آورده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم صنعت خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نهال گشت
سبیت
روکش مارال
تهران آهن
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز