وقت غذا خوردن در وعده ناهار و شام چقدر بر سلامتی تاثیر می گذارد؟

ژیوار

امروزه اکثر افراد دایما به فکر تبعیت از رژیم‌های مختلف کاهش وزن هستند، این در حالی است که به موقع خوردن وعده‌هایی غذایی، خود مقدمه‌ای بر رسیدن به وزن ایده‌آل، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، جذب بهتر مواد مغذی و دستیابی به سلامت کلی بدن است.  اینکه وعده صبحانه، ناهار و شام خود را چه زمانی بخوریم که بدن‌مان به عملکرد بهتری برسد همواره مورد بحث بوده‌ و همین تفاوت در نظریات باعث شده‌است تا بسیاری از مردم سردرگم شوند.

بر اساس یک قاعده کلی و به نقل از منبع معتبر thehealthsite ، بدن هر یک از ما از یک چرخه زمانی معین پیروی می‌کند که هنگام صرف وعده‌های غذایی در طول روز باید به آن توجه کنیم. این زمان‌بندی 24 ساعته ذاتی (ریتم شبانه‌روزی)، بسیاری از جنبه‌های مختلف سلامتی ما را مدیریت می‌کند، بنابراین یک وعده غذایی که در ساعت 10 صبح مصرف می‌شود می‌تواند اثرات کاملا متفاوتی نسبت به همان وعده غذایی مصرف شده در ساعت 10 شب داشته‌باشد!

بنابراین می‌توان گفت؛ اینکه مواد غذایی مورد نیاز خود را در چه ساعتی از شبانه‌روز میل کنید، درست به اندازه انتخاب نوع غذا در سلامت جسمی و روحی شما مؤثر است. هماهنگی رفتارهای خوردن و خوابیدن با ریتم شبانه‌روزی بدن نه تنها به حفظ بیشتر انرژی در طول روز کمک می‌کند بلکه از افزایش وزن، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی_عروقی نیز جلوگیری می‌کند.

وعده ناهار و شام را چه ‌زمانی بخوریم؟

الگوی غذایی اکثر ما ایرانی‌ها با این فرض پیش می‌رود که شام مهم‌ترین  وعده غذایی است؛ البته سبک‌‌وسیاق برگزاری مهمانی‌ها و فرهنگ دور هم جمع شدن خانواده در زمان صرف شام تأثیر به سزایی در شکل‌گیری این باورهای نادرست داشته‌اند اما واقعیت این است که بیشترین میزان دریافت کالری و سوزاندن آن باید در همان ساعات اولیه و میانی روز اتفاق بیفتد. به این ترتیب اگر می‌خواهید اندامی متناسب، ذهنی آرام و بدنی سالم داشته‌باشید توصیه می‌کنیم وعده‌های غذایی خود را طبق زمان‌بندی زیر میل کنید:

وعده صبحانه

از آنجاییکه زمان بیدار شدن هر فرد یک‌ ترجیح کاملا شخصی است نمی‌توانیم وقت مشخصی را برای همه افراد در نظر بگیریم اما در حالت کلی، بهترین کار این است که بدون توجه به احساس گرسنگی یا عدم گرسنگی، ظرف دو ساعت بعد از بیدار شدن از خواب حتما از مواد غذایی مناسب و مقوی استفاده کنید زیرا این وعده غذایی مهم، روزه شب شما را شکسته و سوخت‌وساز بدن‌تان را برای کل روز تنظیم می‌کند.

دریان سفر امید

وعده ناهار

پس از خوردن اولین وعده غذایی، بسته به محتوا و تعادل آن، توصیه می‌شود که وعده‌های غذایی بعدی را هر سه تا چهار ساعت یک‌بار مصرف کنید تا از کاهش سطح قند خون‌تان جلوگیری نمایید. با در نظر گرفتن سبک زندگی اکثر مردم ایران، به نظر می‌رسد که ساعت ۱ ظهر بهترین زمان برای صرف ناهار باشد. به تعویق انداختن وقت ناهار تأثیر نامطلوبی در وضعیت سلامت شما می‌گذارد زیرا تحقیقات نشان داده‌است بدن افرادی که در حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر ناهار میخورند، در مقایسه با کسانی که بین ساعت ۱ تا ۲ ظهر ناهارشان را میل می‌کنند، تحمل گلوکز کمتری دارد که این مسأله در طولانی مدت نه تنها منجر به افزایش وزن خواهد شد بلکه باعث ضعف عملکرد حافظه و اختلال‌های شناختی نیز می‌شود.

متاسفانه عدم رعایت ریتم بیولوژیکی بدن بین شاغلین و کارمندان بیش از سایرین دیده می‌شود، به همین علت این گروه از افراد جامعه بیشتر از دیگران در معرض آسیب‌های ناشی از عواقب بد موقع غذا خوردن هستند. البته ما می‌دانیم که این افراد اکثرا به صورت ناخواسته و به دلایل مختلف مثل حجم بالای کارهای محوله، نداشتن زمان کافی برای طبخ ناهار، خستگی و … دچار این بی‌احتیاطی می‌شوند. بهترین توصیه برای کسانیکه درگیر این نوع چالش‌ها هستند سفارش آنلاین غذا از کترینگ‌هایی است که غذاهایی سالم و باکیفیت را طبخ می‌کنند.

کترینگ کیبو واقع در محله میرداماد از جمله‌ی این مراکز معتبر و البته خوش‌نام است که لیستی متنوع از انواع غذاها و میان‌ وعده‌های رژیمی، ایرانی و فرنگی را با کیفیت درجه یک و در پک‌های کاملا بهداشتی و شکیل عرضه‌ می‌کند، بنابراین به جای اینکه به بهانه نداشتن زمان کافی برای طبخ غذا و یا حجم کاری بالا، وعده ناهارتان را به تعویق انداخته و سلامت‌ خود را به خطر بیندازید می‌توانید با ورود به صفحه رسمی این کترینگ و ثبت سفارش خود، در کمترین زمان ناهاری خوشمزه، سالم و مقوی را سفارش داده و نوش جان کنید.

وعده شام

خوردن یک شام مقوی و متعادل در اوایل شب، بسیار ضروری است. تحقیقات حاکی از آن است که خوردن شام در ساعت 6تا7 بعد از ظهر در مقابل ساعت 10 شب، باعث افزایش مصرف کالری در هنگام استراحت می‌شود. خوردن زودتر شام و حذف وعده غذایی اضافی در اواخر شب (10 شب و بعد از آن) می‌تواند به خواب بهتر شما نیز کمک کند. همانطور که قبلا هم گفتیم با وجود معذورات مختلف مانند دیر برگشتن از محل کار و مواردی از این دست شاید نتوان وعده غذایی شام را در ساعت ۶ عصر میل کرد اما برای حفظ سلامت بدن خودتان هم که شده سعی کنید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، شام‌تان را حداکثر تا ساعت ۸ شب میل کنید. اگر پیروی از برنامه فوق با برنامه شما ناسازگار است، در بهترین حالت تلاش کنید هر چهار ساعت یک‌بار یک وعده غذایی سالم و مقوی حاوی پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده مانند برنج، سیب زمینی یا غلات را مصرف کنید.

فواید خوردن وعده‌های غذایی بر اساس ریتم شبانه‌ روزی بدن

  • افزایش انرژی برای انجام کارهای روزانه
  • کاهش میل به خوردن غذاهای ناسالم و گرسنگی کاذب
  • بهبود عملکرد متابولیسم بدن و افزایش کالری‌سوزی
  • کاهش ریسک ابتلا به انواع دیابت
  • افزایش سلامت قلب
  • بهبود خلق‌وخو و افزایش روحیه
  • کمک به کارکرد بهینه دستگاه گوارش و هضم و جذب بهتر غذا

با توجه به موارد یادشده در این مطلب و با عنایت به این مهم که؛ نیروهای انسانی ادارات، سازمان‌ها و مراکز صنعتی و غیر صنعتی جزو با ارزش‌ترین سرمایه‌های یک کشور هستند مدیران مؤسسات و مراکز مختلف حتما باید تمهیدات لازم برای ارائه غذای شرکتی در زمان معین و باکیفیت ممتاز را اتخاذ نمایند. تحقیقات انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد که تهیه غذای سازمانی نه تنها ضامن سلامت کارمندان است بلکه نقش مثبتی در افزایش بهره‌وری و کاهش زمان اتلاف شده برای سفارش غذا از بیرون و صرف آن دارد.

از سوی دیگر سازمان‌ها و مراکزی که روتین غذایی مشخصی را برای پرسنل خود تدارک دیده‌اند مدیریت بهتری روی حفظ دیسیپلین کاری کارمندان داشته و مانع از هرج‌ومرج‌های ناشی از پروسه انتخاب غذا، سفارش و تحویل آن از رستوران‌ها توسط اعضا مجموعه‌شان شده‌اند. به این ترتیب برای بهره‌مندی از مزایای سفارش ناهار شرکتی می‌توانید از طریق شماره تلفن ۴۳۰۰۰۰۴۲_۰۲۱ اقدامات لازم را انجام دهید.

انتهای پیام

مرتبط با : کیبو
تورهای مسافرتی لحظه آخر
روکش مارال
آژانس هرمس 724
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز