واکسن کرونا چه تاثیری در بورس ایران دارد؟

لست سکند

خبر تولید و عرضه واکسن کرونا تاثیر مثبتی در بازارهای مالی جهان داشته است. اما تاثیر واکسن کرونا در بازارهای اقتصادی به خصوص بورس ایران چگونه است؟

به گزارش کاماپرس، تولید واکسنهای فایزر و مدرنا و واکسن آکسفورد و چند واکسن روسی و چینی ، باعث شده امید و خوش بینی به بازارهای مالی جهان برگردد. کارشناسان معتقدند این خوش بینی فقط مختص بازارهای خارجی نیست و این فضای مثبت و رشد به بازارهای داخلی ایران به خصوص به بازار سهام و بورس هم سرایت می کند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

بازارهای مالی به شرایط نرمال باز می گردند

محمد گرجی آرا تحلیل گر بازار سرمایه در یادداشتی درباره تاثیر واکسن کرونا در بورس ایران نوشته:« با تزریق واکسن به گروه‌های پر خطر و کادر درمان اثر تغییر مقداری شدیدی بر مصرف را مشاهده نخواهیم کرد و سطح مصرف مقداری به نظر تا سپتامبر سال 2021 در حدود سطح فعلی خواهد بود و تنها از بابت افزایش خوش‌بینی به آینده قیمت‌های کالاهایی مانند نفت و برخی از مواد پتروشیمی با اندکی تعدیل روبرو می‌شود و تثبیت نفت 45 دلاری دور از ذهن نیست.

راز آسمان پایتخت

اما پس از سپتامبر به نظر می‌رسد آثار لغو قرنطینه‌ و کمتر شدن محدودیت‌های جابجایی مسافر، کالا و نیروی کار مسیر بازارهای مالی را به سمت شرایط نرمال می‌برد و مجددا شاهد افزایش تقاضا در گروه‌های مختلفیم.»

صادرات افزایش پیدا می کند

این تحلیل گر بازار سرمایه در ادامه یادداشتی که در تجارت نیوز منتشر شده، نوشته:« اثر پیدایش واکسن در خارج از ایران یک تغییر مهم دیگر نیز در ایران ایجاد می‌کند. بر اساس آمار رسمی گمرکات کشور تا مرداد ماه 99‌، میزان صادرات نسبت به سال گذشته 26 درصد افت داشته که بخشی از این افت ناشی از کندی تجارت جهانی و عدم امکان صادرات به علت بیماری کووید-19 و بخشی دیگر به علت شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران بوده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

با پیدایش واکسن و همچنین تلطیف شرایط سیاسی به ویژه سیاست خارجی یک پتانسیل برای شرکت‌های صادرات‌محور به ویژه در حوزه محصولات و مواد اولیه دارویی، خدمات بندری، شرکت‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌های صادرات‌محور ایجاد می‌شود که هم آمار فروش مقداری و هم آمار نرخ واحد فروش آنها را دستخوش تغییر می‌کند. لذا فرصت سرمایه‌گذاری در این صنایع بیش از پیش جذاب است.»

او در پایان نوشته:« پیدایش واکسن کوید در کوتاه‌مدت بر نرخ فروش شرکت‌ها اثر می‌گذارد و در بلند‌مدت ( اثر 9 ماهه) فروش مقداری شرکت‌ها را تعدیل می‌کند. این تعدیل رد نرخ و مقدار فروش، قطعا سودآوری شرکت‌ها را در سال 1400 جذاب‌تر از شرایط فعلی می‌کند و داشتن ترکیبی از سهام شرکت‌های با فروش دلاری و فروش ریالی در سبد سرمایه‌گذاری بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران رقم می‌زند.»

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز